Risken att dö är tio gånger större i den farligaste bilen jämfört med den säkraste.
Det avslöjar Folksams nya rapport om de krocksäkraste bilarna 2021.
Volvo tar storslam med fem av de sju säkraste modellerna: Allra säkrast är S80 och V70.
Tio gånger högre risk att dö i farligaste bilen
Mest läst i kategorin
Försäkringsbolaget Folksam har gått igenom 184 000 trafikolyckor på svenska vägar med 383 olika bilmodeller.Rapporten visar att skillnaden i säkerhet är oerhört stor mellan de säkraste och minst säkra bilmodellerna: Mer än 10 gånger större risk att dö i den sämsta bilen.
Bara sju bilar är bra val
I Folksams analys får 55 bilmodeller av 383 högsta resultat vad gäller krocksäkerhet. Men bara sju av dessa lever upp till kraven för Folksams utmärkelse ”Bra val”. Kraven har skärpts och nu måste bilarna ha ett effektivt whiplashskydd, antisladd och autobroms som standard.
– Vi ställer höga krav för att en bilmodell ska tillhöra de bästa. Då vi vet att autobroms minskar risken att köra på andra bilar med cirka 40 procent kräver vi att autobroms ska vara standard för att en bil ska rekommenderas som ett ”Bra val”. Många nya säkerhetssystem lanseras för att mildra eller helt undvika krockar. Men vi kan ändå konstatera att bilar fortsätter att bli alltmer krocksäkra även om olyckan skulle vara framme, säger Anders Kullgren, forskningschef på Folksam.
Storslam för Volvo
Volvo tar storslam och har fem modeller bland de sju säkraste som är ”Bra val”. De bilarna som är säkrast enligt Folksams undersökning av verkliga trafikolyckor är minst 40 procent säkrare än genomsnittet.
Säkraste bilarna 2021:
Volvo S80/V70 10-16 (48%)
Toyota RAV4 15-18 (45%)
Mercedes E-class 15-16 (44%)
Volvo V40 12-19 (43%)
Volvo S60/V60 10-18 (42%)
Volvo S90/V90 16- (41%)
Volvo XC60 08-17 (41%)
Källa: Folksam, högre säkerhet än medelbilen i procent.
Farligaste bilarna 2021
Opel Agila, årsmodell 2000-2007 – 60 procent högre risk att dö eller skadas allvarligt
Suzuki Alto, årsmodell 1999-2008 – 84 procent högre risk
Hyundai Sonata, årsmodell 1994-2004 – 100 procent högre risk
VW Lupo, årsmodell 1999-2005 – 120 procent högre risk
Peugeot 106, årsmodell 1992-1999 – 301 procent högre risk
Risken att att dö i de minst säkra bilarna jämfört med de säkraste är minst tio gånger högre. Nyare bilar har en betydligt högre säkerhetsstandard och därmed färre skadade och dödade. En ny liten bil kan vara lika säker eller rent av säkrare, än en gammal stor bil – men skillnaderna mellan olika märken och modeller är stor.
Nya bilar mycket säkrare
– Om vi jämför bilar lanserade 1981–90 med bilar lanserade 2011–20 så har risken för en invalidiserande personskada halverats och risken att omkomma har minskat med 60-70 procent. Om alla skulle välja bilmodeller med högst krocksäkerhet skulle antalet allvarligt skadade och dödade minska med över 40 procent, säger Anders Kullgren.
Det tar normalt sett flera år innan säkerheten för en bil kan bedömas utifrån verkliga olyckor. Därför kompletteras Folksams lista med bilmodeller som har resultat från krocktester utförda av Euro NCAP. Här kan du söka bland alla bilmodeller Folksam har gått igenom.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.