Dagens PS

Tinder dumpar ditt ex – bokstavligt

Tinder i Indien har lyckats rätt bra med en kampanj som syns överallt i sociala medier. (Foto: Tinder Instagram och Repute Instagram)
Tinder i Indien har lyckats rätt bra med en kampanj som syns överallt i sociala medier. (Foto: Tinder Instagram och Repute Instagram)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 apr. 2025Publicerad: 29 apr. 2025

I Mumbai rullar en unik lastbil. Den erbjuder en oväntad tjänst till alla som vill lämna det gamla bakom sig. En viral succé är ett faktum.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Nu kan du kasta ut allt som påminner om ditt gamla förhållande – i en specialdesignad sopbil. Dejtingappen Tinder har lanserat en minst sagt uppseendeväckande kampanj i Mumbai, Indien, där en “Ex-press Disposal Truck” rullar runt på gatorna, skriver Financial Express.

Denna omgjorda sopbil bjuder in alla med brustna hjärtan att göra sig av med fysiska minnen från sina tidigare relationer, från gamla kärleksbrev till ex-partners tröjor. Kampanjen, döpt till “Move On”, har snabbt blivit en snackis på sociala medier och lockar nyfikna åskådare som vill bevittna – eller delta i – den offentliga utrensningen av sentimentalt bagage.

En rullande symbol för nystart

Den knallröda lastbilen med den tydliga texten “Caution: Emotional Baggage Inside” har inte bara blivit ett blickfång i stadsbilden utan också en symbol för ett skifte i hur unga i Indien ser på dejting och psykiskt välbefinnande.

Enligt en undersökning som Tinder själva beställt prioriterar hela 82 procent av singlar mellan 18 och 25 år sin mentala hälsa i relationer, och 77 procent uppger att de inte skulle kompromissa med sitt eget välbefinnande eller personliga gränser för en partners skull.

Så förvandlar du din skatteåterbäring till årets investering

Med våren kommer förhoppningsvis en rejäl skatteåterbäring och många svenskar står nu inför valet om hur pengarna ska användas. Avanzas privatekonom

ANNONS

Senaste nytt

Internet jublar – och kommer med egna “förslag”

Reaktionerna på Tinders initiativ har inte låtit vänta på sig. Under hashtaggar som #TinderIndia och #MoveOn har bilder och videor av “Ex-press Disposal Truck” florerat. Kommentarerna är många och varierande, från humoristiska till eftertänksamma.

En användare skämtade om hur man skulle kunna “dumpa bitarna av sitt krossade hjärta” i lastbilen, medan en annan konstaterade torrt att hen inte ens hade några fysiska minnen att kasta eftersom exet aldrig gav något. Någon föreslog kaxigt att man borde kunna slänga in själva exet, och en annan undrade retoriskt hur man egentligen gör sig av med känslorna.

ANNONS

Önskemål om att lastbilen även skulle göra ett besök i andra städer har också dykt upp.

Mer än bara en PR-gimmick

Tinders kampanj handlar om mer än bara uppmärksamhet. Genom att erbjuda ett konkret sätt att göra sig av med det förflutna spelar de på en känsla av befrielse och nystart. “Ex-press Disposal Truck” blir därmed en fysisk manifestation av att släppa taget och blicka framåt.

Initiativet understryker en växande medvetenhet bland unga vuxna om vikten av självrespekt och att sätta gränser i relationer. Det handlar inte bara om att radera kontakter i telefonen, utan om att aktivt ta itu med de känslomässiga band och minnen som kan hålla en tillbaka.

Vill du vara bäst? Tänk om, tagga ned och ge karriären en skjuts

Att vara bäst är överskattat. Åtminstone om du vill göra karriär. Nöj dig med att vara bland de bästa, men lyft kollegorna, tipsar direktören Robert

En del av en större rörelse

Tinders “Move On”-kampanj med sin uppseendeväckande sopbil är det senaste i raden av erfarenhetsbaserade marknadsföringsinsatser från Tinder Indien. Tidigare kampanjer har fokuserat på teman som egenmakt, identitet och personlig utveckling.

Genom att blanda humor med en underliggande seriositet i frågor om hjärta och smärta positionerar sig Tinder inte bara som en dejtingapp, utan också som en relevant kulturell röst för generation Z och unga millennials i deras navigering av det moderna kärlekslivet. Att bokstavligen kunna “slänga ut” sitt ex blir därmed en oväntad men kanske just därför så effektiv symbol för att gå vidare.

Rysk attack mot Bank-id och risk för extrema elpriser

Den gångna veckans nyheter har dominerats av en attack mot Bank-id, extrema elprisvarningar och flera viktiga förändringar som rör din pension. En

ANNONS

Läs också:

Svenskt företag revolutionerar vården: “Förhindrar amputationer”. News 55

De vinner på Sveriges nya elområden – Stockholmare förlorar. E55

Rysslands motståndskraft kan vara slut – tillväxten nära noll. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS