En av världens största bilutställningar, IAA Mobility, pågår just nu i München. Fordonsgiganten Volkswagen passar på att visa upp hur man ska ta GTI-varumärket in i den elektrifierade eran.
Volkswagen presenterar eldriven GTI
Mest läst i kategorin
Det är konceptbilen ID. GTI Concept som ska visualisera och staka ut framtiden för hur GTI-namnet, som först introducerades 1976 på Golf Mk1, nu ska användas.
Volkswagen som är i desperat behov av att ta upp kampen mot såväl Tesla som olika kinesiska biltillverkare ger sin elbilsoffensiv en boost.
Målet är att lansera elva nya helt eldrivna alternativ under den kommande fyraårsperioden.
Bred satsning GTI
Modellerna kommer att vara positionerade i flera olika segment och tanken är att erbjuda modeller för en rad olika målgrupper.
Det elektriska modellutbudet kommer att sträcka sig från en kompaktbil med ett pris på under 25 000 euro, hela vägen upp till toppmodellen ID.7.
Volkswagen förkunnar med lanseringen av ID. GTI Concept att flera av de här elva nya modellerna kommer att erbjudas i GTI-format.
Senaste nytt
På vägen 2027
Den serietillverkade versionen av konceptbilen kommer att baseras på MEB-plattformen, och är planerad att komma ut på vägarna 2027.
I övrigt är informationen knapphändig men konceptbilen har i alla fall följande dimensioner i längd, bredd och höjd: 410, 184 och 150 centimeter. Axelavståndet ligger på 260 centimeter.
När det gäller hur mycket packning man får plats med så rymmer bagageutrymmet 490 till 1 330 liter beroende på om baksätet är fällt eller inte.
“En Volkswagen-sportbil för elbilsåldern som lämpar sig för vardagen: 100 procent elektrisk – 100 procent känslor, säger Thomas Schäfer.
Snart enbart elbilar i Europa
Under lanseringen av ID. GTI Concept pratade Volkswagen även om sitt övriga modellutbud. Senast 2033 kommer Volkswagen enbart att tillverka elbilar i Europa.
Bilar med förbränningsmotor kommer att fortsätta att spela en viktig roll i produktutbudet men framöver kommer Volkswagen främst att koncentrera sig på sina kärnmodeller.
Med kärnmodeller menar man storsäljare som Golf, T-Roc, Passat och Tiguan.
“Med nya Tiguan och nya Passat tar vi MQB till våra kunder på bästa möjliga sätt. Vi gör den sista generationen av våra modeller med förbränningsmotor bättre än någonsin”, säger Schäfer.
Läs även:
Han tjänar 585 000 per bil – men företaget går back
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.