Test: Porsche 718 Cayman har alltid fått leva i skuggan av ikoniska Porsche 911. På senare år har dock tyskarna lossat på tyglarna och låtit 718 blomma ut.
Porsche 718 GT4 RS: Den bästa bilen vi kört i år
Mest läst i kategorin
Porsche 718 Cayman GT4 RS är ett epitet som rymmer många historiska inslag.
Cayman, och Boxster, fick beteckningen 718 som en hyllning till 1950-talets racingbil med samma namn.
GT är ett epitet som Porsche reserverar för sina mest förarorienterade och prestandastinna bilar. RS är samma recept men taget till max.
Cayman i sin nuvarande tappning har sju år på nacken, och 718 Cayman GT4 RS är ett sista farväl innan modellen tar klivet in i framtiden och elektrifieringen.
Vi begav oss till banan Mantorp Park från Stockholm för att sätta den ultimata Caymanen på prov.
Ett optimalt recept
På pappret är Porsche 718 Cayman GT4 RS en bil som tveklöst besitter alla egenskaper för att den ska vara farligt bra, åtminstone om 911 GT3 RS ska behålla sin plats inom hierarkin.
Enligt Porsche själva är syftet med Cayman GT4 RS att ha roligt, vilket genomsyrar bilen.
Cayman är bestyckad med en 4-liters mittmonterad boxersexa på 500 hästkrafter. Motorn i 911 GT3 RS är alltså monterad baktill, vilket är en nackdel sett till viktfördelning.
Kraften går ner i backen via en blixtsnabb, sjustegad dubbelkopplingslåda och bakhjulen.
För puritanerna är det GT4 som gäller om du vill ro genom växlarna på egen hand då RS inte går att få med manuell låda.
En gammal goding
Exteriört osar GT4 RS prestanda.
Vår testbil var utrustad med det så kallade Weissach-paketet, 179 300 kronor, som innehåller kopiösa mängder kolfiber, en säkerhetsbur, sexpunktsbälten för förare och passagerare och en rad annat smått och gott.
Den enorma vingen som gör sikten bak obefintlig och kolfiberhuven ger ett första smakprov.
Den röda tråden fortsätter på insidan där du möts av skalstolar med sexpunktsbälten, en säkerhetsbur, och en boxermotor som sitter inom räckhåll, utan något skydd emellan.
Infotainmentsystemet är av Porsches äldre snitt men gör jobbet och ratten saknar helt knappar. Förarorienterad är bara förnamnet.
Dånar på motorvägen
När du vrider om nyckeln ryter motorn till och ljudnivån i kupén blir genast skyhög.
Först på agendan stod en drygt 25 mil lång tur till Mantorp Park, via landsvägar för att känna på bilens mer alldagliga egenskaper.
På motorväg dånar GT4 RS, men fjädringen är ändock tillräckligt medgörlig för att du inte ska behöva ha klippkort hos kiropraktorn.
Ljudnivån är så pass hög att telefonsamtal är en ansträngning. Hörselkåpor ska dock inte behövas –såvida du inte låter motorn klättra till 9 000 varv.
Ett vapen på fyra hjul
Om du ska någonstans med en GT4 RS rekommenderar undertecknad att du väljer vägar med så många svängar som möjligt.
Resan är alltid målet. Att använda bilen till något annat än att ha kul är följaktligen som en dykarklocka i en plaskdamm.
GT4 RS känns lekfull från första stund. Gasen i botten möts av en herrans massa snack och verkstad. Motorn skriker och ljudnivån i kupén är öronbedövande.
Samtidigt sitter luftintagen inom räckhåll för öronen, vilket gör att ljudsensationen är sensationell.
Körupplevelsen domineras av motorn som jobbar tillsammans med den blixtsnabba växellådan.
Gasen i botten möts av ett lågmält mekaniskt skri som övergår till en mekanisk symfoni som är snudd på öronbedövande.
Kul på fyra hjul
Även om Cayman GT4 RS gör sig bra på landsväg, inte minst jämfört med det mer extrema syskonet 911 GT3 RS, är banan det lämpligaste stället att tjänja på bilens gränser.
Vi gavs möjligheten att rasta GT4 RS helt ensamma på banan under ett antal varv. Undertecknad hoppade från en GT3 RS direkt till en GT4 RS i syfte att jämföra de två banbilarna.
GT4 RS upplevs som betydligt mer lekfull, något som kan härledas till att bilen är mer tillmötesgående och mindre förutsägbar än sitt sylvassa syskon.
Belönar föraren
Resultatet är en bil som inte behöver köras lika hårt och som belönar dig som förare även i lägre hastigheter.
Med det sagt har GT4 RS mer av en benägenhet att bita tillbaka om du som förare tar för sig för mycket, något som jag hävdar endast adderar till hur briljant den är att köra.
De två bilarna erbjuder distinkt olika karaktär, något som tveklöst gör att de passar olika typer av förare.
Summan av kardemumman
Porsche 718 Cayman GT4 RS lämpar sig för den där glädjen förknippad med bankörning kommer från interaktionen med bilen.
911 GT3 RS är i stället för de som skulle kunna raka av allt hår för att spara tusendelar på en varvtid.
Med det sagt är den sistnämnda bilen för den bättre föraren.
De allra flesta personer, oberoende av hur duktig du tror att du är, kommer inte i närheten av GT3 RS fulla potential. Det är just när du börjar tänja på bilens gränser som den verkligen blir levande.
Cayman GT4 RS har en lekfull sida som genomsyrar hela körupplevelsen. Dess mer giftiga sida gör den mer skojfrisk och busig.
Resultatet är en bil som är helt sensationell när det kommer till körglädje, som är en dröm för alla som älskar att köra bil.
Porsche 718 Cayman GT4 RS (2024)
Motor: 4-liters sexcylindrig boxermotor, 500 hästkrafter, 450 newtonmeter.
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift.
Acceleration: 0–100 km/h: 3,4 sekunder.
Toppfart: 315 km/h.
Vikt: 1 490 kg.
Mått: (längd/bredd/höjd): 4456/1801/1267 mm.
Pris: från 1 640 000 kronor. Testbil omkring 2 000 000 kronor.
Redaktionens helhetsintryck av Porsche 718 Cayman GT4 RS
Slutbetyg: 5/5
Porsche 718 Cayman GT4 RS har gett det tyska märkets ingenjörer möjlighet att hålla lite extra koll på jobbet.
Resultatet är en bil som fullständigt briljerar och erbjuder enorma mängder körglädje.
Relaterad läsning:
Nya GT3 RS – Porsches mest extrema bil någonsin?
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.