Polestar, Volvos syskonmärke, har ingen lust att jaga volymmarknaden. I stället vill de jaga andelar i mer premiumorienterade segment.
Polestar dissar Tesla: Vi ska vara mer premium
Mest läst i kategorin
Gregor Hembrough, chef för Polestar i USA, kallar märket för en ”97 år gammal start-up”, något som kan härledas till året då Volvo grundades – 1926.
Det innebär alltså att märket har tillgång till samma verktygslåda som Volvo, men med större flexibilitet när det kommer till märkets strategi.
Ingen volym här inte
I en intervju med Automotive News Europe har märkets vd, Thomas Ingenlath, förklarat tydligt hur de ska differentiera sig och satsa mer på premium än volym.
”Vi har varit tydliga med att vi inte tänker ge oss in i ett priskrig i jakten på volym, då vi vill behålla vår premiumposition. Vi springer definitivt inte efter Tesla, som vill ha X antal fabriker och en volym på flera miljoner”.
Ingenlath menar att märkets grund ska vara rotad i kvalitet och inte pris.
”Vi vill att Polestar 3, 4, och 5 ska säkra vår plats i premiumlyx-segmentet i stället för att tillverka mindre, billigare bilar”, säger han.
Polestar 2 visar vägen
Ett exempel på märkets fokus att framstå som mer premium är uppdateringen av Polestar 2.
”Vi har gjort den bättre och dyrare”, förklarar Ingenlath för Automotive News Europe.
Medan Tesla har som målsättning att vrida upp volymen, vill Polestar blir alltmer premium, något som märkets kommande modeller visar, inte minst med prislappen.
I dagsläget tampas bilmärket med en hel del internkonkurrens inom Geely, något som kan göra det allt svettigare för det Göteborgs-baserade märket.
Relaterad läsning:
Polestar på ruinens brant? Kassan kan vara slut till nyår
Zeekr 001 – elkombi med Volvo-gener
Polestars vd inte uppgiven – trots raset
Polestar 1 genom Kalifornien – en svensk klassiker
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.