Den må vara liten och skör som en körsbärsblomma, men naggande god. Här kommer bilen som tack vare sin behändiga storlek och modesta prislapp just nu utmanar elbilsjättarna.
Elbilen som får Elon Musk att svettas
Mest läst i kategorin
Javisst kan storleken ha betydelse, men inte nödvändigtvis när det kommer till valet av bil.
Inte heller, som det visat sig, på elbilsmarknaden.
För även om det bara finns en Elon Musk i världen, kan även små elbilar ta plats.
Uppkallad efter känd blomma
Ett ypperligt exempel på det är Nissan Sakura.
Uppkallad efter den japanska körsbärsblomman med samma namn, med en prislapp på 13 000 dollar, motsvarande omkring 144 000 kronor och en längd på 11 fot, är det nämligen Japans mest överkomliga elbil just nu.
Den erbjuder samtidigt en prisbild som sätter såväl Tesla som andra elbilsjättar på pottan.
Mest sålda bilen i Japan
Bakom modellen står Nissan och Mitsubishi, som med den nätta modellen lyckats köra om Tesla.
Detta enligt en sammanställning utförd av Bloomberg som visar att Nissan Sakura inte bara är den bäst sålda elbilen i Japan i år, utan även och står för närmare hälften av alla elbilar som sålts i landet så här långt.
Den bedriften kan sannolikt härledas till att modellen ökat omåttligt i popularitet sedan lanseringen i fjol. En hajp som knappast bromsade in när bilen kammade hem priset som årets bil i Japan under 2022.
Når upp i 130 kilometer i timmen
Något som i sin tur visar på att elbilsmarknaden nu är öppen för alternativ till de påkostade modeller som hittills dominerat marknaden.
Om än med viss bekostnad av prestanda, vilket kanske säger sig själv.
Med det sagt har Nissan Sakura en räckvidd på 180 kilometer på en laddning och kan ta sig upp i hastigheter på närmare 130 kilometer i timmen, skriver Bloomberg.
Inte illa ändå för en körsbärsblomma.
Relaterad läsning:
Gasen i botten för Nissan – elbilar drar ifrån
Läs även:
Ferrarin som ska dra in monsterbelopp
Prislappen som får elbilsmarknaden att tappa hakan
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.
Redaktionschef på Dagens PS som bland annat bevakar världen, företag och privatekonomi.