Test: Mini Countryman Cooper S laddhybrid med Autohome-taktält
Camping har blivit lika trendigt som att köpa hus i Spanien. Bland de mer plånboksvänliga alternativen finns taktält. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mini Countryman laddhybrid med taktält.
Mini Countryman med taktält - frihetskänsla på rea
Mest läst i kategorin
Mini erbjuder taktält till samtliga modeller men det är primärt Countryman som de använder som reklampelare. Taktältet är ett resultat av ett samarbete med företaget Autohome.
Mini Countryman förvandlas till husbil
Bilen vi hade till förfogande var en Mini Countryman Cooper S laddhybrid.
Den är tveklöst en av marknadens mest lifestyle-orienterade suvar och är därför en lämplig kandidat som transportör av ens semesterboende.
Countryman PHEV erbjuder 50 kilometers räckvidd på el och den totala systemeffekten är 224 hästkrafter och 385 newtonmeter.
Gasen i botten möts av elmotorns direkta respons sakteligen följt av förbränningsmotorns assistans.
Övergången mellan el- och fossildrift fungerar smidigt men taktältet har onekligen en negativ inverkan på förbrukningen.
Vindbruset som kommer från taktältet är påtagligt, inte minst i motorvägshastigheter.
Man känner även av en kördynamisk skillnad med tanke på att tyngdpunkten flyttas upp rätt rejält. Med andra ord uppmanas man inte ett dugg till inspirerande körning med ett hus på taket.
Något man emellertid inspireras till är äventyr.
Frihetskänslan en bil inbringar skruvas upp en aning med ett taktält monterat då det ger en möjlighet att bokstavligen köra var som helst och för den delen bo där.
Senaste nytt
Rooftop-känsla
Fördelen med taktält är att man kan förvandla vilken bil som helst (med takräcke) till en husbil.
Dessutom, om man jämför med ett vanligt tält, är sovytan alltid plan och madrasserad medan ett ordinarie tält erbjuder samma ergonomiska egenskaper som en gågata.
Autohome-tältet går loss på 40 000 kronor och för det får man 2,73 kvadratmeter. Det motsvarar ett kvadratmeterpris på 14 652 kronor – samma som en lägenhet i Ronneby.
Det blir ännu mer prisvärt om man parkerar på Strandvägen i Stockholm där lägenheter ofta säljs för över 200 000 kronor per kvadramater.
I invikt läge är taktältet förvånansvärt tunt och smidigt. Genom att knäppa upp de tre spännbanden – två fram, ett bak – och följt av att man lite lätt trycker upp tältet reser det sig som en giraff.
Det är med andra ord väldigt smidigt att få upp tältet, något som skiljer sig avsevärt från ett vanligt sådant som i många fall kan vara skilsmässogrundande.
Inuti finns det en madrass, två kuddar, och en stege för att kunna klättra upp.
Tältet är tveklöst stort nog att husera två fullvuxna individer utan att det känns trångt och det har en väldigt luftig känsla vilket trevligt.
Det finns även LED-lampor så man kan se när mörkret tågar in.
Stegen monteras på kanten och helst av allt vecklar man ut den och placerar mot marken för att inte använda bilen som stöd.
Det finns en ingång per sida med tillhörande myggnät. Man öppnar och stänger lätt med en dragkedja.
På kortsidorna finns även små ”fönster” som man kan reglera med en takkedja. Även de små sidofönstren har myggnät.
En natt i vildmarken
Madrassen är inte överdrivet tjock men ändock mjuk. För att göra det lite hemtrevligare beslutade jag för att sova med täcke och egna kuddar snarare än en sovsäck.
Jag hade även en pyjamas för att inte frysa ihjäl även om det fanns en värmefläkt i bagageutrymmet till mitt förfogande.
Eftersom väggarna är lika tunna som en servett kräver ett taktält – och ett tält för den delen – att man tillbringar natten på en väldigt tyst plats, åtminstone om man, som jag, störs lätt av ljud när det är sovdags.
Man bör därför välja sin potentiella sovplats med omsorg – campingar avrådes från – medan hela konceptet kring att fricampa onekligen passar en Mini Countryman med taktält, inte minst i ett land med allemansrätt (även om vi har den mycket strikta terränglagen).
Det dröjde inte länge innan John Blund klättrade in i tältet med mig och trots nattens halvkyliga åtta grader sov jag som en stock. Ett mycket gott betyg med anda ord.
När det sedan var dags att packa ihop grejerna var det bara att dra ner taket med rep som sitter fast och vips så är det klippat och klart.
Summan av kardemumman
Autohomes taktält som har utformats i samarbete med Mini fungerar väldigt bra.
Det är enkelt att montera och nedmontera samtidigt som det erbjuder en möjlighet att sova var man än i världen behagar.
Man vara en frekvent taktältsanvändare för att prislappen inte ska kännas så svindlande. Samtidigt slipper man sova på marken och man tar sig in i campingvärlden utan att vare sig behöva inhandla en husbil eller husvagn.
Komfortmässigt är det bekvämt – förutsatt att man sover någonstans tyst – och hela konceptet bidrar onekligen till Mini Countrymans fokus på en aktiv livsstil.
När säsongen är slut kan man (relativt) enkelt plocka bort taktältet (som väger 58 kilogram) och invänta nästa säsong.
Är då ett taktält något som är värt att satsa på? Fördelarna är många – det är ett bekvämt och smidigt sätt att campa på, man slipper sova på marken, man kan alltid ligga plant, och det hela känns mer ombonad.
Det går även att ha en natt av högkvalitativ sömn vilket är det minsta man kan begära.
Högsta Växelns helhetsintryck av Mini Countryman med Autohome-taktält
Slutbetyg: 4/5
Mini Countryman med Autohome-taktält lockar med en hög komfortnivå och ökad frihetskänsla.
Prislappen är förhållandevis hög och man måste vara en frekvent friluftare för att det ska vara värt slanten. Oavsett vad är det många gånger bättre än att sova i ett tält på backen.
Läs även: Test av Mercedes-Benz Marco Polo – Campinglyx?
Läs även: Test av Mini Countryman laddhybrid
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.