Wayne Griffiths är britten som lyckades övertyga Volkswagen, som redan har dussintalet olika bil- lastbils- och motorcykelmärken, att de behövde ett bilmärke till.
Mannen bakom Europas nya heta bilmärke
Mest läst i kategorin
Cupra är Wayne Griffiths baby, den lanserades 2018 och kombinerar en känsla av prestanda med snygg design och ett urbant livsstilsmärke från trendiga Barcelonaa, det skriver Fortune.
“Vi letar efter en ny generation av yngre kunder som vill köra något annat än sina föräldrar och farföräldrar, något som sticker ut eftersom det ser bra ut, kör bra och är hållbart”, säger Wayne Griffiths till Fortune.
Har råd att ta risker
Det finns många fallgropar att falla i när man bygger ett nytt bilmärke från grunden, de flesta biltillverkare har funnits i flera årtionden, och några, som Mercedes-Benz och Alfa Romeo, har funnits i över hundra år.
De har haft mycket tid att etablera en egen identitet och att positionera sig på marknaden med framgångar inom motorsport, teknisk innovation och andra konkurrenskraftiga skillnader.
För Cupra finns inget sådant arv som kan hjälpa till att definiera vad bilmärket står för, den är liknar inte det som Volkswagen redan har i sin portfölj och har som utmanare råd att ta risker som etablerade namn inte kan.
“Många andra nya varumärken som kommer in på marknaden använder genomslaget av elektrifieringen för att bevisa att du inte behöver ha en historia för att bli framgångsrik i framtiden,” säger Wayne Griffiths till Fortune.
Senaste nytt
Oförutsedda problem i början
Wayne Griffiths chansning verkar löna sig, Cupra inte bara växer på den mättade europeiska marknaden, den har blivit VW-gruppens dotterbolag Seat S.A:s viktigaste vinstdrivare.
I oktober 2020 befordrades Wayne Griffiths till vd för det spanska bolaget och i veckan utnämnde toppbranschtidningen Automotive News honom till Europas bästa bilmärkeschef.
I början, när Cupra startades, stötte han dock på oförutsedda problem som en global pandemi som följdes av halvledarbrist och skyhög inflation på grund av kriget i Ukraina.
Enorm försäljningsökning
Nu verkar dock turen ha vänt, Volkswagens nya tillskott levererade en försäljningsökning på 57 procent under första halvåret.
Cupra har sammanlagt levererat över 400 000 fordon till kunder sedan bilmärket lanserades och 100 000 av dem levererades de senaste sex månaderna i år eftersom chippkrisen äntligen har lättat.
Hjälpt Seat vända
Wayne Griffiths är stolt över den framgång hans team har uppnått och säger att det var många som tvivlade i början.
Coupra har hjälpt till att befästa vändningen för WV:s spanska dotterbolag Seat, som länge gått dåligt. Rörelsevinsten under först halvåret var nästan en halv miljard euro (0,6 miljarder kronor) högre jämfört med förra året.
“Jag kommer att vara den första att erkänna att jag tyckte Cupra var en fruktansvärd idé som inte skulle lura någon. Men det ser ut som att det håller på att bli en skenande framgång”, säger EV-analytiker Matthias Schmidt, utgivare av en månatlig branschrapport om Europas marknad, till Fortune.
Wayne Griffiths är nu inställd på att visa sin sportiga DarkRebel showcar, ett fysisk förkroppsligande av vart han vill ta Cupra i framtiden, på den tvååriga IAA-bilmässan som hålls 5–10 september i München, det skriver Fortune.
Vill du läsa de senaste nyheterna om ekonomi och företag? Så här enkelt får du vår kostnadsfria nyhetstjänst.
Läs mer: Cupras vd: “Elbilar är inte hela framtiden”
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.
Reporter på Dagens PS med fokus på bland annat Life Science, hälsa och hållbarhet.