Det rullar på bra för BMW. 2023 var ett rekordår för biltillverkaren som fortfarande ligger steget före sin främsta rival – en annan tysk.
BMW sopar banan som lyxbilstillverkare
Mest läst i kategorin
Det är full gas som gäller för BMW.
Det krävs när man vill vara bäst, och det är den tyska biltillverkaren i premiumsegmentet. Nu vill BMW även knuffa bort Tesla från elbilstronen, genom att tillverka sina egna battericeller.
BMW leder premiumsegmentet
Tysklands biljätte nummer ett sålde totalt runt 2 254 000 bilar i fjol. En uppgång med sju procent från 2022.
Av dem var omkring 330 000 elbilar och suvar, vilket representerar en jätteökning på hela 92 procent för bolaget på ett år.
Det är fortfarande främst BMW som kunderna blickar mot när de vill köpa en bil inom premiumsegmentet.
Senaste nytt
Tvåan och trean är tyskar
Att de vidare vill ha tyska bilar råder det ingen tvekan om eftersom både tvåan och trean är tyskar. Mercedes-Benz, flåsar fortsatt BMW i hälarna, med runt 2 044 000 sålda bilar. Audi visade också upp ett gott resultat förra året med en 18-procentig ökning som landade på närmare 1 895 000 bilar.
Både Mercedes-Benz och Audis kunder vill köpa allt fler elbilar, som stod för en 73 respektive 51-procentig ökning.
Tesla sålde flest elbilar
Tesla kammade hem fjärdeplatsen hos premiumbiltillverkarna, och sålde fler elbilar än någon annan med sina runt 1 809 000 sålda bilar. En ökning med 38 procent mot året innan.
Det ser ut som att Lexus och Volvo kommer att hamna på femte, respektive sjätte plats, trots att bolagen inte officiellt har släppt sina siffror ännu, skriver Robb Report.
Läs även:
BMW i5: Gör det svettigt för konkurrenterna – Dagens PS
BMW: “Vårdslöst att bara satsa på elbilar” – Dagens PS
ANNONS
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Reporter på Dagens PS baserad i Sydney, Australien. Lång erfarenhet av resereportage.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.