Test: Audi e-tron GT
Hälften av alla bilar som Audi säljer på den svenska marknaden är helt elektriska. Flaggskeppet är i form av en GT-vagn. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Audi e-tron GT.
Audi e-tron GT – i stället för en Porsche
Mest läst i kategorin
Det må framstå som något paradoxalt att saluföra en elektrisk GT-vagn. Främst för att GT-bilar är tänkta att på ett så effektivt vis som möjligt avverka väldigt långa sträckor.
Det som e-tron GT således har som sin paradgren är i form av marknadens snabbaste laddning. Bilen kan ta emot upp till 275 kilowatt vilket motsvarar 10 till 80 procent på 17 minuter.
Elegant långfärdsvagn
Utseendemässigt är e-tron GT en väldesignad skuta. Det finns emellertid ingenting med utseendet som avslöjar att drivlinan är allt annat än traditionell.
Samma filosofi genomsyrar interiören – man möts av en traditionell Audi-instrumentpanel med tillhörande layout.
Resultatet är en intuitiv lösning. Det är ingenting med interiören som är avskräckande för någon som tar steget över från en fossilbil till en elbil och heller ingenting som gör att man får onödigt högt blodtryck.
Baksätet är åt det trängre hållet, till förmån för bagageutrymmet som är oerhört spatiöst. Audi e-tron GT har utvecklats från botten upp att vara en elbil och är i grund och botten samma bil som Porsche Taycan.
Audi har emellertid gett bilen sin behandling och de har lyckats väl med att få e-tron GT att verkligen kännas som en tvättäkta Audi.
Komfortabel kryssare
Det för oss vidare till upplevelsen bakom ratten.
Vi har tidigare provkört e-tron GT:s mer atletiska syskon – RS e-tron GT – vars paradgren presenterar sig i form av de 646 hästkrafterna som de båda elmotorerna pumpar ut. Den bilen känns i mångt och mycket som en eldriven Audi RS6.
När det kommer till ordinarie e-tron GT får man nöja sig med ”bara” 476 hästkrafter vilket möjliggör en 0-till-100-tid på 4,1 sekunder och vidare till en toppfart på 245 kilometer i timmen.
Den reducerade effekten bidrar till en ökad räckvidd jämte RS-varianten.
Vår test tog oss från Stockholm till Båstad vilket rent infrastrukturmässigt är gynnsamt för långfärdsturer bakom ratten på en elbil.
Räckvidd och laddning
I Audis laddnätverk – som man får tillgång till via Audis laddkort – får man tillgång till över 450 000 laddstationer.
Bland dessa finner man även Ionity-laddare, ett av få nätverk som tillåter laddning upp till 300 kilowatt.
Vår taktik var att köra bilen som den GT-vagn som den de facto saluförs som. Den högsta siffran vi såg var 253 kilowatt.
Det innebar två laddstop på de 524 kilometrarna mellan Stockholm och Båstad.
Vår försa anhalt var i Gränna där vi inte ens hann beställa kaffe innan batteriet hade gått från 20 till 80 procent.
Den officiella räckvidden på 48 mil är inte heller särskilt långt från den verkliga på cirka 42 mil.
Vår färd fortsatte sedermera i sydvästlig riktning och nästa laddstopp var i Halmstad på en av Teslas Supercharger-stationer. Audis kort gäller inte här.
Den totala restiden mellan Stockholm och Båstad – inklusive laddstopp – var ungefär fem och en halvtimme. Med andra ord ungefär lika långt som i en fossildriven bil.
På motorväg träder Audi e-tron GT:s långfärdsambitioner fram och bilen ligger extremt stabilt på vägen.
Komfortnivån är hög tack vare luftfjädring och ljudnivån i kupén är mycket låg. Man sitter lågt och känner sig ombonad.
På hemvägen tvingades vi stå i kö för att ladda, något som inkräktar rejält på dels hur lyxig upplevelsen känns, dels på hur effektivt man minsann tar sig fram.
En förutsättning för att upplevelsen ska vara bestämt GT-kompatibel är att rutten man väljer dels har bra täckning rent infrastrukturmässigt, dels att övriga förhållanden är optimala.
På hemvägen drabbades vi även av regn och rusk vilket minskar räckvidden förhållandevis kraftigt. Det är något som gäller alla elbilar och i sin tur ökar det belastningen på de snabbladdare som finns.
I sin tur har exempelvis Ionity placerat ut ”vakter” vars uppgift är att se till att det inte blir bråk och att man inte laddar över 80 procent.
En elektrisk ballerina
När motorvägen byts ut mot halländska landsvägar och man vill testa på bilens mer dynamiska färdigheter är e-tron GT:s atletiska ambitioner ett faktum.
Eldriften innebär att bilen svarar direkt på ens minsta önskemål, dock under förutsättning att det görs i det dynamiska läget.
I komfort-läget är det som att e-tron GT doserar ut kraften i ett försök att inte överrumpla föraren.
I sportläget (dynamic) svarar bilen i stället på studs och de 476 elektriska hästarna gör sig minst sagt kännbara.
Med det sagt är e-tron GT inte en bil som uppmanar till alltför inspirerande körning, utan det är ett ansvarsområde som den överlåter till syskonet med RS-beteckningen.
Differentieringen modellerna emellan är distinkt i den grad att respektive modell har sin plats i utbudet.
Summan av kardemumman
Audi e-tron GT levererar genuina långfärdsfärdigheter, eldriften till trots.
Möjligheten att snabbladda i blixtrande hastighet samt den effektiva drivlinan gör att bilen går att köra både snabbt och långt, såvida vädret är tillåtande.
Komfortnivån är hög och e-tron GT gör sig lysande som elbil och även som GT-vagn, förutsatt att man inte behöver stå i laddkö.
Plus
- Bekväm
- Laddar snabbt
- Kvick
Minus
- Dyr
- Kort räckvidd
- Trångt baksäte
Audi e-tron GT quattro (2022)
Motor: Dubbla elmotorer, 476 hästkrafter, 830 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad växellåda fram, 2-stegad växellåda bak, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,1 sekunder
Toppfart: 245 km/h
Elektrisk räckvidd: 487 km
Vikt: 2 254 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4734/1668/1891 mm
Pris: 1 177 800 SEK (Testbil ca. 1 350 000 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Audi e-tron GT
Slutbetyg: 4/5
Audi e-tron GT lyckas väl med att kombinera de egenskaper man värderar hos en GT-vagn samtidigt som den är helt elektrisk.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.