Efter fyra års försening, lovar nu Elon Musk att deras hyllade Cybertruck ska börja levereras. Vi får väl se, säger den luttrade spekulanten.
Äntligen: Då levereras Teslas Cybertruck
Mest läst i kategorin
Den kom, den sågs, den segrade.
Så ska det ju stå här, men ännu vet ingen om Teslas hajpade Cybertruck verkligen blir den succé som alla tror och förväntar sig.
Det har gått fyra år sedan den spekatulära rut-krossar-showen där Cybertruckens minst sagt annorlunda linjer premiär-presenterades.
Sedan dess har löften avgivits, memes spritts och diskussioner på digitala plattformar pågått.
Allt utan att några konkreta bevis framkommit som visat att Cybertrucken verkligen är redo för serieproduktion.
Inga bilar har heller rullat av bandet och ut till konsumenterna.
Trots detta har två miljoner kunder skrivit upp sig på beställningslistan.
Texas levererar
Nu lovar dock Teslas vd Elon Musk, att de första produktionsbilarna ska rulla av bandet från Teslas Gigafactory i Texas den 30 november 2023.
Men du som står i kö, kan ändå få vänta. Och det länge.
Under det första året kan Tesla endast lova en leveranstakt på 125 000 bilar per år.
Cybertruck kan ta tid
Elon Musk vill själv vrida ned de ekonomiska bolagseffekterna som många hoppas att Cybertrucken ska ha:
“Jag vill bara dämpa förväntningarna på Cybertruck. Det är en fantastisk produkt, men ekonomiskt kommer det att ta ett år till 18 månader innan det är en betydande positiv kassaflödesgivare”, meddelade Musk sina investerare natten till torsdagen.
Cybertruck dyr att bygga
“Det kommer att kräva enormt arbeta för att nå värdeproduktion och vara kassaflödespositivt till ett pris som människor har råd med”, avslutade Musk lite självkritiskt.
Vad en produktions-cybertruck kommer kosta är ännu hemligt. Vi får helt enkelt hålla oss till efter den 30 november då Elon Musk lovar att lägga alla papperna på bordet.
Läs också:
Cybertruck klubbades för 4,4 miljoner kronor
Teslas resultat sviker och Musk sänker aktien
Mer om de kommande leveranserna av Cybertrucken
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.
Journalist, författare och expert på historia inom näringslivet, klassiska båtar och bilar.