Många Porsche-fanatiker är medvetna om att märket tillverkade en traktor – Porsche 111. Desto färre vet emellertid att de även tillverkade en skåpbil i form av Porsche B32.
Till salu: Porsches enda skåpbil


Mest läst i kategorin

Porsche B32 baserades på Volkswagen T3 – vilket är uppenbart – men är på pappret en tvättäkta Porsche.

Porsche B32 har sju säten. (Foto: Porsche Centrum Gelderland)
Porsche B32 är ingen ordinarie T3
Anledningen till att B32 existerar är för att den byggdes som supportbil till Porsche 959 som körde i Paris-Dakarrallyt på den tiden det begav sig. För att kunna hålla i kapp krävdes således lite extra krut.
Under huven finner man en 3,2-liters boxersexa som man plockat från en 911 3,2 Carrera och placerat längst bak i en Volkswagen T3.
Den pumpar ut 231 hästkrafter – att jämföra med 89 hästar i ordinarie T3 – och kraften går ner i backen via bakhjulen och en fem-växlad manuell Porsche-låda. Toppfarten är hela 185 kilometer i timmen.
Interiört möts man av en vanlig Volkswagen-inredning med undantag av 911-ratten och lite andra reglage. Diskret!

Baktill finner man en 3,2-liters boxersexa. (Foto: Porsche Centrum Gelderland)

Interiört möts man av en Porsche-ratt. (Foto: Porsche Centrum Gelderland)
Gick att köpa som privatperson
Porsche B32 gick att köpa för motsvarande 1,5 miljoner kronor på 80-talet. Eftersom ingen faktiskt gjorde det sägs det existera mellan sju och tolv bilar i hela världen.
Bilen i fråga som alltså är till salu kördes av då-tidens Porsche-VD, Peter Schutz. B32 är såklart sjusitsig. Den har rullat 13 000 mil sedan 1988 och är till salu i Nederländerna.
Om du är sugen ligger den nu ute till försäljning för ganska exakt 4 miljoner svenska kronor.

Du måste inte bara vara en riktig nörd för att vilja ha en B32, men även fyra miljoner till förfogande. (Foto: Porsche Centrum Gelderland)
Läs även: Prins Bertils Porsche återfunnen i Tyskland
Podcast om bilar: ”Vi fick testa en bil som redan var slutsåld”

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.