Koenigsegg Regera, den svenska hyperbilen som är begränsad till endast 80 enheter, var slutsåld innan den visades upp för allmänheten. Nu finns det emellertid en till salu i USA.
Till salu: Koenigsegg Regera – en svensk drömbil
Mest läst i kategorin
Det är auktionssajten Bring-A-Trailer där 1 av 80 Koenigsegg Regera i världen ska gå under klubban.
Det blir en av få gånger som en Regera säljs på den öppna marknaden.
Byggdes under flera år
Regera lanserades 2016. Tillverkningen ägde rum ända till 2022 och detta exemplar – en bil från 2021 – är alltså en av de sista bilarna som byggdes.
Under huven ruvar en 5-liters V8 med tre elmotorer.
Det innebär en effekt på hela 1 521 hästkrafter och 2 000 newtonmeter om man tankar med bensin.
Bilen är dock utrustad med det som kallas för ”Environmental Power Upgrade” som innebär att den kan tankas med E85 vilket ger hela 1 781 hästar.
Senaste nytt
Koenigsegg Regera är snabbare än sin egen skugga
Gasen i botten resulterar i en acceleration som heter duga. Sprinten till 100 avverkas på 2,8 sekunder medan man når 200 på blott 6,9 sekunder.
Det mest imponerande är emellertid 0 till 400 till 0 kilometer i timmen, något Regera har rekord för med tiden 31,49 sekunder.
0 till 400 kilometer i timmen tar 22,87 sekunder.
Välbevarad
Bilen har endast 615 amerikanska miles på mätaren, vilket motsvarar knappt 1 000 kilometer.
Lacken kallas för Candy Liquid Blue och har ren kolfiber och guldbladsaccenter. Fälgarna är gjorda helt av kolfiber för att minimera vikt.
Nybilspriset på bilen var 3 277 636 dollar, vilket motsvarar ett svenskt pris på 43 575 808 kronor.
I skrivande stund är budgivningen uppe i 2,6 miljoner dollar, motsvarande 27,7 miljoner kronor.
Det nuvarande auktionsrekordet för Bring-A-Trailer är 5 360 000 dollar, vilket uppnåddes av en Ferrari LaFerrari Aperta med bara 161 miles på mätaren.
Frågan är om den svenska hyperbilen kan klå det – förutsättningarna finns helt klart.
Läs även:Christian von Koenigsegg – “det är bättre att inte ha någon bil alls”
Läs även: Provkörning av Pininfarina Battista
Läs även: Provkörning av Bugatti Chiron
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.