Det var ett år sedan Sebastian Grams oväntat avgick som vd för Audi Sport. Nu öppnar han upp sig om den tyska bilindustrins tuffa tider.
Tidigare Audi-chef bryter tystnaden: “Trycket ökar”
Mest läst i kategorin
I en intervju med tyska Automobilewoche ger Grams sin syn på de utmaningar som Tysklands och Europas bilindustri står inför – och vad som drev honom bort från den.
“Stora utmaningar”
Grams menar att europeiska biltillverkare är alldeles för långsamma.
“En kinesisk tillverkare behöver bara 48 månader på sig för att tillverka en helt ny produkt”, säger Grams.
Medan tyska företag historiskt sett har varit duktiga på att anpassa sig och på så sätt kunnat behålla sina positioner mot nya konkurrenter, ser situationen annorlunda ut idag.
Nu hotar de nya aktörerna Tysklands ställning som ledande bilnation.
“Konkurrensen ökar och nya spelare från Kina och USA tar över. Kinesiska tillverkare är fullt finansierade och av de nästan 100 tillverkarna kanske bara tio överlever i slutändan. Dessa tio är riktigt farliga för Tyskland och Europa”, säger han.
Europeiska varumärken har tidigare haft områden där de varit överlägsna. Men nu har Kina kommit ifatt även där.
“Europeiska varumärken har också länge varit överlägsna när det kommer till design, men nu har kinesiska aktörer anställt europeiska toppdesigners och har även gjort sig ett namn genom bra design. Trycket ökar på alla områden”.
Skifta fokus
För att behålla sin konkurrenskraft måste Audi och andra tyska biltillverkare skifta fokus och omarbeta sina strategier – bland annat när det gäller deras satsning mot elbilar.
Han ser den stora elbilssatsningen som riskfylld, och menar att biltillverkarna behöver ha en mer mångsidig approach för att stå starka i framtiden.
“Vi kommer fortfarande behöva förbränningsmotorer i många regioner i världen under en mycket lång tid.
Se bara på hur många sportbilar med förbränningsmotorer Ferrari och Lamborghini sålde förra året. Detta måste också vara en indikation för Audi att fråga sig: Vad är egentligen fortfarande möjligt för oss med förbrännings- och hybridmotorer?”, säger Grams.
Finns hopp
Trots hans något dystra inställning finns det fortfarande några ljusglimtar. Men det är förutsatt att den tyska bilindustrin kan anpassa sig både snabbt och effektivt.
Och när det gäller sin gamla arbetsplats har Grams bara kärlek att ge.
“Jag fortsätter att bära de fyra ringarna i mitt hjärta. Jag önskar Audi och hela VW-koncernen inget annat än det bästa och hoppas att de snart kommer säkert igenom de utmaningarna som jag nämnde i början.
Vorsprung durch Technik borde börja lysa igen och kanske kommer vi att ses igen någon gång.”
Läs också:
Audis vd: “Det är dags för förändring”. Dagens PS
Nu rullar huvuden hos Audi. Dagens PS
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Bevakar i huvudsak privatekonomi och företagande.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.