Projekt Thunderball är Wiesmanns första nya modell på åtta år, och sportbilen med retro-look är en läckerbit. En klassisk cabriolet med bakhjulsdrift precis som det ska vara på en riktigt sportbil – helt eldriven.
Thunderball – urläcker elsportbil med retrokänsla


Mest läst i kategorin

När Wiesmann presenterar sin första nya modell på åtta år gör man det med dunder och brak – bokstavligen. Projekt Thunderball från den tyska sportbilsspecialisten lovar att smälta samman den nya eltekniken med Wiesmanns unika drag.

Läder och trä ger en lyxig interiör, allt i tysk hantverkstradition. Foto: Wiesmann
Projekt Thunderball engelskinspirerad
“Genom att göra det levererar vi inte bara världens första helelektriska sportbilscabriolet, utan en helelektrisk sportbil som känns som en äkta Wiesmann”, skriver man i presentationen.
Den senaste skapelsen från Wiesmann har en kurvig exteriör, med drag av brittiska klassiker som Jaguar XK120, MGA Twin Car och AC Ace, enligt Robb Report. Med sin clamshell hood och skulpterade kofångare är retrokänslan definitivt där.
Retromätare och digitalskärm
Också interiören har ordentlig retrokänsla, med ett överflöd av mätare och läderklädsel – men den har också det allra senaste. Det finns givetvis en skärm för föraren, och ett infotainmentsystem som styrs via touchscreen.

Retrokänslan förstärks av mätare på rad. Foto: Wiesmann
Drivlinan består av två elmotorer, som för ovanlighetens skull båda monteras på bakaxeln. Thunderball är alltså en bakhjulsdriven bil, precis som en sportbil ska vara. Med 250 kWh per motor (680 hk) och ett vridmoment på sammanlagt 1 100 nm går 0-100 på 2,9 sekunder, enligt Wiesmann. 0-200 ska enligt tillverkaren gå på 8.9 sekunder.

Thunderball är bakhjulsdriven, som en äkta sportbil ska vara enligt puristerna. Foto: Wiesmann
500 km per laddning
Batteripacket är på 83 kWh, och enligt företagets specifikation går bilen mer än 500 kilometer på en laddning. Laddningskapaciteten är 300 kWh, så att ladda om batterierna bör inte ta lång tid.
Än så länge finns ingen topphastighet rapporterad, och Wiesmann har inte heller släppt exakt datum för leveransstart. Däremot är det nu fritt fram att ställa sig på väntelistan för att beställa läckerbiten!
Läs även: Veckans skönhet – galet snygg Jaguar XK European
Läs även: Årets elbåtar 2022 – här är listan

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.