Dagens PS

Test: Xpeng G9 Performance – lyx på el

Dags att klämma lite på en elbil och all dess funktioner. (Foto: Åsa Wallenrud)
Dags att klämma lite på en elbil och all dess funktioner. (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 28 okt. 2024Publicerad: 28 okt. 2024

Dags för ett test av en stor och välutrustad elbil med all lyx man behöver, och mer därtill. Kolla in Xpeng G9 Performance.

ANNONS

Mest läst i kategorin

När man först går fram till bilen så uppfattas den som både en som tar plats men också är lite försynt.

Den är stor men kurvorna och linjerna mildrar sin storhet och gör den mjuk och fin. Just den här modellen var också lackad i en matt grön färg som andades skogens lugn.

Som sagt, snygga mjuka linjer och en fin grön lack lyfter bilen. (Foto: Åsa Wallenrud)
Som sagt, snygga mjuka linjer och en fin grön lack lyfter bilen. (Foto: Åsa Wallenrud)

När man kliver in i bilen så omges man av en enormt lyxig känsla. Den vita inredningen och de stora skärmarna gör att det känns som ett rymdskepp.

Med det stora glastaket får man enormt mycket ljusinsläpp som så klart bidrar till känslan.

Enormt ljust och luftigt med glaspanorama-taket. (Foto: Åsa Wallenrud)
Enormt ljust och luftigt med glaspanorama-taket. (Foto: Åsa Wallenrud)

Teknik till förbannelse i G9:an

Som den kinesiska elbil det är så är Xpeng G9 Performance fullpackad med tekniska överraskningar, vissa bra men de flesta ganska dåliga.

Och med dåliga menar vi, de behövs inte.

ANNONS
På skärman gör man allt i bilen. Från att ställa in sidospeglarna till att stänga av förarassistanserna. (Foto: Åsa Wallenrud)
På skärmen gör man allt i bilen. Från att ställa in sidospeglarna till att stänga av förarassistanserna. (Foto: Åsa Wallenrud)

Att bara framföra bilen på vägen är en teknisk utmaning.

Alla förarassistantsystem stör mer än de hjälper. Varje gång bilen startar får man gå in i menyerna och stänga av en massa system för att orka med att köra.

Här sitter kameran som konstant stirrar på dig och analyserar hur du mår. (Foto: Åsa Wallenrud)
Här sitter kameran som konstant stirrar på dig och analyserar hur du mår. (Foto: Åsa Wallenrud)

I A-stolpen sitter en kamera som konstant stirrar på föraren. Känns lite jobbigt faktiskt. Dess jobb är att ha koll på mig och hur jag mår.

Så fort jag gäspade lite så varnade bilen på flera sätt om att jag var för trött för att köra. Men en gång sjöng jag högt, och jättebra så klart, och kameran registrerade det som en gäspning. Suck.

Här under mittkonsolen finns utrymme för förvaring men det är också här under, väl dolt, som uttagen sitter för laddning av prylar. (Foto: Åsa Wallenrud)
Här under mittkonsolen finns utrymme för förvaring men det är också här under, väl dolt, som uttagen sitter för laddning av prylar. (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

Senaste nytt

Det absolut värsta med Xpeng G9

Att göra små saker vi är vana vid är enkla är betydligt mer komplicerade här. Att justera sidospeglarna kräver ett antal klick på skärmen för att till slut aktivera knapparna på ratten för att justera speglarna.

ANNONS

Vad är det för fel med de enkla knapparna på dörren?

Halva mittkonsolen är två trådlösa laddplattor. De tar på riktigt upp en enorm yta där man kunde ha mer förvaring och kanske uttagen. Konstigt planerat.

Här är laddarna, som tar upp en enorm yta. (Foto: Åsa Wallenrud)
Här är laddarna, som tar upp en enorm yta. (Foto: Åsa Wallenrud)

Bilen har tack och lov riktiga sidospeglar men det hindrar dem inte från att projicera videor med samma vinkel på den stora mittskärmen. Det både irriterar och gör en åksjuk. Vi behöver absolut inte det.

Det finns också mycket bra

Baksätet är en fröjd. Sätet kan lutas, det har massage och det är luftigt.

Här reser man som en kunglighet. Lyxen finns nämligen även i bak. (Foto: Åsa Wallenrud)
Här reser man som en kunglighet. Lyxen finns nämligen även i bak. (Foto: Åsa Wallenrud)
Passageraren reser som en prins eller prinsessa. Egen skärm, stöd för blåtandsheadset och massage. Inte tilla. (Foto: Åsa Wallenrud)
Passageraren reser som en prins eller prinsessa. Egen skärm, stöd för blåtandsheadset och massage. Inte tilla. (Foto: Åsa Wallenrud)

Passagerarens skärm är ju ett trevligt inslag. Att den personen kan sköta klimatet i kupén, kolla på Youtube och ge föraren massage i stolen är ju klockrent.

ANNONS

Stolen är lite av en reclainer men, min sambo som är 191 cm var alldeles för lång. Den delen som lyfter upp benen gjorde absolut ingenting för honom. Däremot var det skönt med massage, ventilation och värme.

Lastutrymmet är stort, så klart. Det är en suv.

Däremot inga smarta lösningar för lasten, det saknade vi.

Gott om plats för allt du behöver. (Foto: Åsa Wallenrud
Gott om plats för allt du behöver. (Foto: Åsa Wallenrud
Mindfulness-läget är en av de bättre sakerna med bilen. (Foto: Åsa Wallenrud)
Mindfulness-läget är en av de bättre sakerna med bilen. (Foto: Åsa Wallenrud)

Behöver du ta en paus?

Bilen har så klart inbyggd mindfulness. Parkera på en bra plats och aktivera mindfulness, välj mellan olika program med olika syften och låt bilen sköta resten.

Glöm stressen, pressade scheman och idioter i trafiken för här kommer du ner i puls vill jag lova.

Två högtalare sitter på instrumentbrädan och de glider lite snyggt ner när ljudet är av. (Foto: Åsa Wallenrud)
Två högtalare sitter på instrumentbrädan och de glider lite snyggt ner när ljudet är av. (Foto: Åsa Wallenrud)
ANNONS

I brist på motorljud

Vi som älskar motorljud får ju välja något annat att lägga fokus på, som stereon. Den här G9:an har 22 högtalare med 2150 Watt av märken Dynaudio. Och som den audiofil jag även är rös jag över hela kroppen.

Så klart är bilen utrustad med en sjukt välbalanserad bas men också Dolby Atmos. Slå på en film på Youtube, slå diin favoritmusik eller bara testa deras egna demoljud och du kommer rysa. Eftersom du sitter i en så liten kupé kommer ljudet ännu närmare och upplevelsen är många gånger bättre än på bio.

Om du är dålig på att parkera…

…ja då är den här bilens självparkering perfekt. Det finns många bilar som har den funktionen med denna från Xpeng är bland de bästa jag testat.

Den är otroligt snabb på att parkera. Lite så man sitter med andan i halsen. Vid flertalet tillfällen stampade jag på bromsen för det gick lite väl fort.

Den också parkera sig själv när du står utanför. Då sköter du hela processen i mobilen.

Bilen har också en så kallad “summon”-funktion. Om du kommer tillbaka till din parkerade bil och blivit helt in-parkerad så kan du nu be bilen köra fram en bit så du lätt kommer in. Något varenda bil borde utrustas med eftersom parkeringarna tenderar att vara alldeles för små.

Läs även: Xpeng G9 provkörd – premiumsuv på kinesiska

ANNONS
Fälgarna är några av de snyggaste jag sett på moderna elbilar. (Foto: Åsa Wallenrud)
Fälgarna är några av de snyggaste jag sett på moderna elbilar. (Foto: Åsa Wallenrud)

Du behöver så klart ingen nyckel

Appen fungerar också som en nyckel med sin blåtand. Tanken är god men hos mig blev det galet. Jag parkerar min bil nära min entré och går in och ut frekvent med min hund så varje gång vi kom och gick så låste jag upp och låste bilen. Jag hade dessutom ställt in att den skulle spela en liten truddelutt varje gång.

Men annars är det en behändig funktion.

Nyfiken på era tankar om designen på denna Xpeng. (Foto: Åsa Wallenrud)
Nyfiken på era tankar om designen på denna Xpeng. (Foto: Åsa Wallenrud)

Xpeng G9 Sammanfattningsvis

Bilen är ett mästerverk till exteriören. Insidan är lyxig fullproppad med teknik och bekvämligheter. Dessvärre för många system för att assistera föraren, jag hatar dem.

Men om man bortser från det och bara tänker på hur den är att köra så är den underbar. Den mjuka fjädringen gör det behagligt på ojämna ytor.

Du laddar från 10-80 procent på 20 minuter, det är schysst.

ANNONS

Prislappen är okej, du får nämligen extremt mycket bil för pengarna. Om du gå ner i utrustningsnivå så får du ändå väldigt mycket bil för pengarna.

Fakta:

  • Märke: Xpeng
  • Modell: G9 Performance
  • Motor: Elmotor
  • Batteri: 98 kWh
  • Räckvidd: 570 km (WLTP)
  • Laddning: 
  • Förbrukning: 24,5 kWh/100 km
  • Pris: 907 890 kronor
  • Lansering: –

Läs även:

Räntechock gav banker 80 miljarder i extra vinst. News 55

Från drömstad till spökstad: Kinas byggfiasko i Malaysia. Realtid

Type H: Citroëns kultförklarade skåpbil. Dagens PS

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Energikris
Spela klippet

Europas energikris: Höga priser och tveksamma lösningar

Energikrisen i Europa visar på utmaningar med den gröna omställningen. Många länder är beroende av naturgas, särskilt på vintern när energibehovet är större – och Europas energikris smittar även Sverige. En kombination av en omställning till väderberoende energiproduktion och kalla vinterdagar har gett rekordpriser på el i Tyskland – och södra Sverige dras med i krisen. […]