Dags för ett test av en stor och välutrustad elbil med all lyx man behöver, och mer därtill. Kolla in Xpeng G9 Performance.
Test: Xpeng G9 Performance – lyx på el
Mest läst i kategorin
När man först går fram till bilen så uppfattas den som både en som tar plats men också är lite försynt.
Den är stor men kurvorna och linjerna mildrar sin storhet och gör den mjuk och fin. Just den här modellen var också lackad i en matt grön färg som andades skogens lugn.
När man kliver in i bilen så omges man av en enormt lyxig känsla. Den vita inredningen och de stora skärmarna gör att det känns som ett rymdskepp.
Med det stora glastaket får man enormt mycket ljusinsläpp som så klart bidrar till känslan.
Teknik till förbannelse i G9:an
Som den kinesiska elbil det är så är Xpeng G9 Performance fullpackad med tekniska överraskningar, vissa bra men de flesta ganska dåliga.
Och med dåliga menar vi, de behövs inte.
Att bara framföra bilen på vägen är en teknisk utmaning.
Alla förarassistantsystem stör mer än de hjälper. Varje gång bilen startar får man gå in i menyerna och stänga av en massa system för att orka med att köra.
I A-stolpen sitter en kamera som konstant stirrar på föraren. Känns lite jobbigt faktiskt. Dess jobb är att ha koll på mig och hur jag mår.
Så fort jag gäspade lite så varnade bilen på flera sätt om att jag var för trött för att köra. Men en gång sjöng jag högt, och jättebra så klart, och kameran registrerade det som en gäspning. Suck.
Senaste nytt
Det absolut värsta med Xpeng G9
Att göra små saker vi är vana vid är enkla är betydligt mer komplicerade här. Att justera sidospeglarna kräver ett antal klick på skärmen för att till slut aktivera knapparna på ratten för att justera speglarna.
Vad är det för fel med de enkla knapparna på dörren?
Halva mittkonsolen är två trådlösa laddplattor. De tar på riktigt upp en enorm yta där man kunde ha mer förvaring och kanske uttagen. Konstigt planerat.
Bilen har tack och lov riktiga sidospeglar men det hindrar dem inte från att projicera videor med samma vinkel på den stora mittskärmen. Det både irriterar och gör en åksjuk. Vi behöver absolut inte det.
Det finns också mycket bra
Baksätet är en fröjd. Sätet kan lutas, det har massage och det är luftigt.
Passagerarens skärm är ju ett trevligt inslag. Att den personen kan sköta klimatet i kupén, kolla på Youtube och ge föraren massage i stolen är ju klockrent.
Stolen är lite av en reclainer men, min sambo som är 191 cm var alldeles för lång. Den delen som lyfter upp benen gjorde absolut ingenting för honom. Däremot var det skönt med massage, ventilation och värme.
Lastutrymmet är stort, så klart. Det är en suv.
Däremot inga smarta lösningar för lasten, det saknade vi.
Behöver du ta en paus?
Bilen har så klart inbyggd mindfulness. Parkera på en bra plats och aktivera mindfulness, välj mellan olika program med olika syften och låt bilen sköta resten.
Glöm stressen, pressade scheman och idioter i trafiken för här kommer du ner i puls vill jag lova.
I brist på motorljud
Vi som älskar motorljud får ju välja något annat att lägga fokus på, som stereon. Den här G9:an har 22 högtalare med 2150 Watt av märken Dynaudio. Och som den audiofil jag även är rös jag över hela kroppen.
Så klart är bilen utrustad med en sjukt välbalanserad bas men också Dolby Atmos. Slå på en film på Youtube, slå diin favoritmusik eller bara testa deras egna demoljud och du kommer rysa. Eftersom du sitter i en så liten kupé kommer ljudet ännu närmare och upplevelsen är många gånger bättre än på bio.
Om du är dålig på att parkera…
…ja då är den här bilens självparkering perfekt. Det finns många bilar som har den funktionen med denna från Xpeng är bland de bästa jag testat.
Den är otroligt snabb på att parkera. Lite så man sitter med andan i halsen. Vid flertalet tillfällen stampade jag på bromsen för det gick lite väl fort.
Den också parkera sig själv när du står utanför. Då sköter du hela processen i mobilen.
Bilen har också en så kallad “summon”-funktion. Om du kommer tillbaka till din parkerade bil och blivit helt in-parkerad så kan du nu be bilen köra fram en bit så du lätt kommer in. Något varenda bil borde utrustas med eftersom parkeringarna tenderar att vara alldeles för små.
Läs även: Xpeng G9 provkörd – premiumsuv på kinesiska
Du behöver så klart ingen nyckel
Appen fungerar också som en nyckel med sin blåtand. Tanken är god men hos mig blev det galet. Jag parkerar min bil nära min entré och går in och ut frekvent med min hund så varje gång vi kom och gick så låste jag upp och låste bilen. Jag hade dessutom ställt in att den skulle spela en liten truddelutt varje gång.
Men annars är det en behändig funktion.
Xpeng G9 Sammanfattningsvis
Bilen är ett mästerverk till exteriören. Insidan är lyxig fullproppad med teknik och bekvämligheter. Dessvärre för många system för att assistera föraren, jag hatar dem.
Men om man bortser från det och bara tänker på hur den är att köra så är den underbar. Den mjuka fjädringen gör det behagligt på ojämna ytor.
Du laddar från 10-80 procent på 20 minuter, det är schysst.
Prislappen är okej, du får nämligen extremt mycket bil för pengarna. Om du gå ner i utrustningsnivå så får du ändå väldigt mycket bil för pengarna.
Fakta:
- Märke: Xpeng
- Modell: G9 Performance
- Motor: Elmotor
- Batteri: 98 kWh
- Räckvidd: 570 km (WLTP)
- Laddning: –
- Förbrukning: 24,5 kWh/100 km
- Pris: 907 890 kronor
- Lansering: –
Läs även:
Räntechock gav banker 80 miljarder i extra vinst. News 55
Från drömstad till spökstad: Kinas byggfiasko i Malaysia. Realtid
Type H: Citroëns kultförklarade skåpbil. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.