Så länge man håller sig inom rikets gränser blir det genast tydligt vad var och varannan svensk väljer som sitt åkdon: en praktisk familjevagn från Göteborg. Volvo har emellertid tagit ut en ny kurs på sistone och idag tilltalar man snarare designmedvetna innerstadsbor än bygdens Eddie Meduza med modeller som XC40.
Test: Volvo XC40 Recharge - bättre än C40
Mest läst i kategorin
Frågan är då om man idag kan vända sig till Volvo när man letar efter en lyxig barnvagn i storlek XXL? Bevisligen kan man det. Det räcker med att snegla på antalet nyregistrerade Volvo V60 för att bli mer än övertygad.
Dock visar kalendern år 2022 och vi går mot nya tider där dinosaurieslukande färdmedel tappar pondus. Nya helelektriska XC40 Recharge är kanske därmed det enda bra svaret på barnvagnsproblemet. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och reda ut hur bra Volvo XC40 Recharge Single Motor är.
Volvo XC40 Recharge Single Motor (2022)
Motor: Elmotor fram, 231 hästkrafter, 330 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 7,4 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 422 km
Vikt: 2 030 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4425/1628/1873 mm
Pris: Från 547 900 SEK (Testbil ca. 643 600 SEK)
Prenumeration: från 5 690 SEK/månad (Testbil ca. 6 990 SEK/månad)
Elektrifierad rockstjärna
Ordinarie XC40 med förbränningsmotor – som delar plattform med helelektriska XC40 och C40 – är redan ofantligt populär.
Det är däremot inte alltid en solskenshistoria när tillverkare bygger om bilar med förbränningsmotor till elbilar.
Det händer att bilen då kan få sämre elektriska egenskaper eller utrymmen än konkurrenterna.
Volvo har dock exempelvis lyckats utnyttja lite av utrymmet som skapas under huven till en plats för ett par laddkablar.
Vidare är räckvidden godtycklig jämte konkurrenterna och förbrukningen är relativt låg med tanke på att bilens yttre är utformat mer likt en tegelvägg än fallande vattendroppar.
Med det sagt är XC40 Recharge riktigt stilig, och att köpa en C40 Recharge över denna för utseendet självt är, enligt mig, orimligt.
Batteriet är inte rekordstort på strax under 70 kWh och laddhastigheten på 150 kW är inte klassledande. Dock kan man ta sig mellan 300 och 400 kilometer på en laddning, vilket fortfarande duger gott för A till B för de flesta.
Klassledande barnvagn?
Det är just på upplevelsen från A till B där man har lagt all krut. Inne i kupén är det ofantligt tyst och bekvämt.
Det inkluderar även alla pip och andra störningsmoment som gärna är överdrivet inkräktande i många kinesiska elbilar.
Stolarna är på typisk Volvo-manér extremt ergonomiska och komfortabla.
Materialen är av hög kvalitet (och nu även snällare mot kossorna) och allt känns ordentligt ihopskruvat.
XC40 Recharge lever i stor utsträckning upp till sin prislapp och man får anstränga sig för att komma ihåg att det är en instegsmodell i grunden.
Fjädringen döljer vikten och absorberar underlagets alla imperfektioner väldigt väl.
Däcken hjälper räckvidden och komforten, men på greppets bekostnad. Befinner man sig där det är lite halare krävs det inte mycket gaspådrag innan de visar upp sitt intresse för spinning-pass på gymmet.
Denna framhjulsdrivna version är mer än tillräckligt kvick för att hänga med trafikrytmen.
Gasar man på hårt vid rätt tillfälle får man till och med lite berg- och dalbana-sug i magen. Framhjulsdrivna XC40 känns däremot aldrig genuint snabb som det fyrhjulsdrivna syskonet gör.
Slutligen har Volvo givetvis inte snålat på säkerheten och assistentsystemen ger intrycket att bilen är säkrare än Berghof, återigen, utan att vara överdrivet inkräktande.
Ett, två, tre, färdig.
Man hinner knappt komma in på Volvos hemsida innan ens specifikation är färdig, mycket tack vare att man inte går igenom 45 menyer och oändligt med tillval.
Handlingsförloppet ser ut ungefär på detta vis: utrustningsnivå, drivlina, exteriör, färdig.
Dessutom är det tanken att man prenumererar på XC40 Recharge snarare än köper den. Varje tillval ökar alltså månadskostnaden som för testbilen blev strax under sju lakan, priset för en tjänst som motsvarar bilvärldens all-inclusive där oväntade kostnader inte ska förekomma, enligt Volvo.
Omhändertagen och beroende
Precis som ett barn i en barnvagn blir man som Volvo-kund omhändertagen och beroendeställd när man prenumererar på tjänsten.
Det kan mycket väl vara högst attraktivt för potentiella kunder då “eldriven stadsjeep” inte direkt skriker bilentusiast.
Bilen i sig är också av den typen som tar hand om föraren och passagerarna. Den skryter inte om något för att sedan visa sig vara bristfällig på andra håll.
Den är klassledande på att vara obrydd och tillräcklig kan man säga.
Summan av kardemumman
För pengarna får du en mer praktisk och i övrigt identisk bil till C40 Recharge, som tar bra betalt för att vara Volvos salladsätande fotomodell.
Upplevelsen är genomgående positiv och avslappnande. Man har inte gjort några som helst felsteg bortsett från att den inte är byggd på en elbilsplattform.
XC40 Recharge är helt enkelt en lyxigare A till B-vagn som inte ger dig ryggskott när du installerar barnsäte (för några off-pist-egenskaper finns det inte att tala om).
Dagens PS intryck av nya Volvo XC40 Recharge
Slutbetyg: 4/5
Nya Volvo XC40 Recharge är en bättre och billigare verison av stallkamraten C40 Recharge. Den är snudd på lika billig som den klart sämre MG Marvel R. Istället för irritation är XC40 fylld av ro och enkelhet på ett typiskt skandinaviskt sätt.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.