Från starten 1927 har Volvo kört med full gas in i det svenska folkhemmet. Sedan 1953 har över sex miljoner kombibilar rullat ut ur Volvos fabriker och märket har blivit lika synonymt med svenskhet som Abba.
Test: Volvo C40 Recharge – dyr och opraktisk
Mest läst i kategorin
2015 vände de blad, och ambitionen om att bli ett märke förknippat med Svenskt Tenn snarare än IKEA tog fart. Nu har det blivit dags för en väldigt otypisk Volvo att träda in i rampljuset. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Volvo C40 Recharge.
Volvo C40 Recharge Twin Motor (2022)
Motor: Elmotor fram och bak, 408 hästkrafter, 660 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,7 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 448 km
Vikt: 2 045 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4440/1591/1873 mm
Pris: Från 651 900 SEK (Testbil ca. 755 800 SEK)
Prenumeration: från 6 790 SEK/månad (Testbil ca. 8090 SEK/månad)
Först, två gånger om
Volvo C40 Recharge stoltserar med två förstaplatser. Den utmärker sig dels som den första Volvon som utvecklats för att vara helt elektrisk, dels som den första Volvon utan läder. Märket har som ambition att bli helt elektriska och djurvänliga.
Volvo C40 är coupé-versionen av den omåttligt populära XC40.
En coupé-SUV känns extremt icke-Volvo, men med hänsyn till att samtliga konkurrenter numera erbjuder alternativ i segmentet finns det onekligen en efterfrågan av mer opraktiska suvar.
En tolkning av skandinavisk minimalism
Interiören följer Volvos nya filosofiska röda tråd: märket vill göra det så enkelt som möjligt för konsumenten genom att minimera besluten som måste fattas.
Stolarna är ergonomiska – som väntat i en Volvo – och infotainmentsystemet som numera är en Android-historia är intuitivt och välfungerande.
Interiören i övrigt genomsyras av skandinavisk minimalism och kvalitetskänslan är för det mesta hög.
Det finns en del ytor och reglage som är lite väl plastiga eftersom bilen C40 baseras på – XC40 – är en mycket billigare modell från grunden.
Om man surfar in på Volvos hemsida – C40 Recharge går endast att beställa online – är det extremt få beslut som måste fattas.
Först är det utrustningsnivå, sen antal elmotorer – en eller två, följt av färg, fälgar, interiör och småkrafs som exempelvis dragkrok.
Tanken är att man prenumererar på modellen, till en månadskostnad på minst 6 790 SEK för den testade Twin Engine-varianten
Testbilen hade kostat över 8 000 SEK i månaden. Det är en prisbild som inte direkt passar in i det svenska folkhemmet.
Kontantpriset, på motsvarande en BMW i4 M50, är inte heller särskilt folkligt och får Volvon att framstå som en usel deal.
Vad får man för pengarna?
Naturligtvis ingår själva bilen men om man så vill kan man byta med tre månaders varsel.
Fortsättningsvis ingår helförsäkring, sommar- och vinterdäck och så vidare. Volvo lovar även att man inte ska få några oväntade kostnader.
Med det sagt är det fortfarande en väldigt hög kostnad det rör sig om.
Beträffande just Volvo C40 Recharge Twin Engine är körupplevelsen något som känns långt ifrån den gamla sortens Volvo-bilar.
Twin Engine innebär en elmotor på vardera axel vilket ger både fyrhjulsdrift och över 400 hästkrafter som prompt går ner i backen.
Beroende på väglag går det inte alltid som planerat.
Volvo har introducerat nya så kallade Recharge-däck som ska kunna användas året runt på marknaden i norra och centrala Europa.
Däcken har lägre rullmotstånd, något som gynnar räckvidden. På snö och is är de dock helt värdelösa och Volvo avråder kunder från att använda dem i vinterskrud.
Vi kan inte annan än instämma, efter att ha kört testbilen med Recharge-däck på vinterväglag.
Vid torrt väglag är accelerationen genuint våldsam. På raksträckor är det imponerande men när vägen börjar svänga är inte Volvo C40 Recharge direkt på hugget.
Bilen har dessutom inga körlägen och den är mer inställd på att erbjuda en rofylld körupplevelse än något annat.
Form före funktion
Det är på praktikalitetsfronten som Volvo C40 Recharge tappar mest jämte sitt ordinarie suv-syskon.
Bagageutrymmet är drygt 40 liter mindre sikten bak kan liknas med ett nyckehål och huvudutrymmet bak är för litet för alla över 180 centimeter.
Volvo har onekligen tagit ett kliv bort från sina pragmatiska rötter och satsat stenhårt på lifestyle-spåret.
Summan av kardemumman
Volvo C40 Recharge fokuserar sannerligen på form före funktion, ett bestämt otypiskt tillvägagångssätt för göteborgarna.
De är emellertid inte ensamma om det i segmentet. C40 Recharge inger respekt för sin prestanda, komfort och väldigt avskalade upplevelse.
Kruxet är att priset är på tok för högt och de nya Recharge-däcken verkligen inte går i linje med Volvos säkerhetstänk. Segmentet i övrigt bjuder på bilar som lockar mer.
Dagens PS intryck av nya Volvo C40 Recharge
Slutbetyg: 3/5
Nya Volvo C40 Recharge kostar skjortan och är mindre praktisk än sitt suv-syskon. Det man får för pengarna är en trevlig köruppevelse, ett vettigt infotainment och en bestämt designorienterad svensk pjäs. Segmentet bjuder emellertid på stentuff konkurrens.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.