21 elbilar har gjort upp i ett test om hur lång tid det tar att komma upp till en 80-procentig laddnivå på batteriet. Det är stora skillnader på modellerna. Dessutom, hur långt går egentligen en elbil på en laddning?
Test: Vilken elbil laddas snabbast upp till 80 procent
Mest läst i kategorin
Ett test från norska motsvarigheter till M Sverige, Norsk Automobilforbund, visar att det är stor skillnad mellan olika elbilsmärken att komma upp till en laddnivå på 80 procent.
Det handlar inte bara om att komma långt på en laddning, det handlar mycket om hur snabbt man är ute på vägen igen när man måste ladda bilen. Därför har Norsk Automobilforbund, NAF, testat 21 bilmodeller i just laddningstiden. Dessutom har de testat hur långt bilarna verkligen kan köra under sommaren innan de måste laddas.
Så gick laddtestet till
NAF körde bilarna på motorväg i 110 kilometer i timmen i minst två timmar, tills de kommit ner till under tio procent av batteriets kapacitet. Därefter kördes bilen direkt till laddningsstolpen utan att stå i kö. När bilen nådde 80 procents kapacitet stoppades tidtagningen. Testet gjordes i sommartemperatur.
Testet visar på stora skillnader mellan de olika bilmodellerna. Det finns en klar skillnad även mellan bilar som har samma laddningseffekt. Elbilarna i testet hade en laddningseffekt mellan 100 och 270 kilowatt. Två märken, Audi e-tron GT och Hyundai Ioniq 5 hade stöd för 800-voltsteknik.
Laddningstest | ||
Modell | Laddnivå % | Tid min |
Hyundai Ioniq 5 | 6-80 | 19 |
Tesla Model 3 SR | 3-80 | 24 |
Audi e-tron GT | 3-85 | 26 |
Citroën ë-C4 | 8-82 | 27 |
Opel Mokka-e | 6-80 | 28 |
Fiat 500 Icon kabriolet | 10-80 | 28 |
Mercedes-Benz EQA | 7-80 | 29 |
Tesla Model 3 LR 2021 | 9-80 | 33 |
Skoda Enyaq | 4-80 | 34 |
Honda e | 10-80 | 34 |
BMW iX3 | 6-85 | 35 |
Volkswagen ID.3 | 9-80 | 35 |
Volkswagen ID.4 | 5-80 | 37 |
Volkswagen ID.3 Pro S | 2-80 | 38 |
Polestar 2 | 8-80 | 38 |
Volvo XC40 Recharge | 2-80 | 38 |
Ford Mustang Mach-E Long Range RWD | 6-80 | 42 |
Mazda MX-30 | 2-80 | 43 |
Ford Mustang Mach-e AWD Long Range 2021 | 7-81 | 49 |
Hyundai Kona 2021 | 9-80 | 49 |
Xpeng G3 | 9-80 | 55 |
Så gick räckviddstestet till
NAF testade också räckvidden för de 21 modellerna. De jämfördes inte bara mot varandra, det jämfördes också skillnaden mot märkenas WLTP, den körsträcka som testas fram innan försäljning. Testförarna instruerades att köra normalt, följa både hastighetsgräns och trafikrytmen. De skulle enligt instruktionerna köra defensivt, utan onödiga omkörningar.
Sammanlagt gjorde bilarna två klättringar på sammanlagt 1 620 höjdmeter under räckviddstestet. Även detta test genomfördes i sommartemperatur, modellerna är rankade efter WLTP.
Räckviddstest | ||
Modell | WLTP km | Räckvidd km |
Tesla Model 3 LR 2021 | 614 | 654,9 |
Ford Mustang Mach-e Long Range RWD | 610 | 617,9 |
Ford Mustang Mach-e Long Range AWD | 540 | 551,9 |
Volkswagen ID.3 Pro S | 539 | 564 |
Skoda Enyaq | 520 | 522 |
Volkswagen ID.4 1st Max | 487 | 532 |
Hyundai Kona 2021 | 484 | 537 |
Polestar 2 | 470 | 467 |
Audi e-tron GT | 468 | 528,1 |
Hyundai Ionic 5 | 460 | 502 |
Xpeng G3 | 451 | 438,9 |
BMW iX3 | 450 | 556,2 |
Tesla Model 3 SR | 448 | 454,4 |
Volkswagen ID.3 | 418 | 421 |
Mercedes-Benz EQA | 417 | 451 |
Volvo XC40 Recharge | 417 | 442,9 |
Citroën ë-C4 | 350 | 345 |
Opel Mokka-e | 324 | 332,4 |
Fiat 500 Icon | 298 | 307,8 |
Honda e | 210 | 236,2 |
Mazda MX-30 | 200 | 219,6 |
Läs mer: Fler artiklar om elbilar på
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.