Dagens PS

Test: Sveriges billigaste bil är chockerande bra

Maths Nilsson
Maths Nilsson
Uppdaterad: 28 jan. 2021Publicerad: 28 jan. 2021

Sveriges billigaste nya bil kostar som en tio år gammal Volvo.
För 116 000 kr får du en splitterny bil med tre års garanti som inte saknar något av livets nödtorft.
Nya Dacia Sandero är en chockerande bra bil med tanke på prislappen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

TEST DACIA SANDERO. Sagan om Dacia började inne i det kommunistiska Rumänien 1966, då den kommunistisk regimen grundade bilmärket för att sätta landet på hjul. Två år senare invigdes fabriken i Colibasi av Nikola Ceausescu som samma år premiärkörde den första bilen Dacia 1100.

Nikola Ceausescu kör den allra första Dacian år 1968.

Egentligen var bilen en Renault 8 som tillverkades på licens med mycket små förändringar från den franska förlagan. Det fanns även en starkare Gordini-version med dubbla strålkastare som användes av polisen.

Dacia blev en strålande succé bakom järnridån i Rumänien. Kölistan för att få köpa bilen var lång. Samarbetet med Renault gjorde att rumänerna kunde köra bilar som var långt bättre än Trabanterna i DDR och Vaz-bilarna i Sovjet, även om de aldrig slog i väst.

Ceausescu hade luftkonditionering

Efter några år kom Dacia 1301 Lux Super med finesser som eluppvärmd bakruta, backspeglar på båda sidorna och radio. Men den modellen var reserverad för högt uppsatta partimedlemmar. Till och med diktatorn Nikola Ceausescu själv lät sig köras i en Dacia 2000, en rumänsk version av Renault 20. Men Ceausescus bil hade lyxfinesser som fönsterhissar, luftkonditionering och farthållare.

Strax innan den kommunistiska regimen störtades och Nikola Ceausescu mördades beordrade han att Dacia skulle bli oberoende och utveckla sina egna modeller. Resultatet blev Dacia 500, en pinsam småbil med 22 hästkrafter som inte ens tilltalade det hårt tuktade folket i Rumänien.

I slutet 1989 kom den rumänska revolutionen och den kommunistiska regimen föll och Ceausescu avrättades.  Det var början på  en brant utvecklingskurva för Dacia och tio år senare förvärvades märket av den gamla samarbetspartnern Renault. Det får sägas vara en succé, och även om försäljningen föll i fjol såldes 385 000 bilar.

2021 års Dacia Sandero i den tuffare Stepway-varianten. Foto: Dacia

ANNONS

Drygt 31 år efter revolutionen står det senaste beviset på Dacias enorma framsteg uppställda i två rader på en vindpinad och snöig parkeringsplats i Arlandastad norr om Stockholm. På grund av coronapandemin har presskörningen av helt nya Dacia Sandero och Sandero Stepway förlagts till Sverige och ett snöigt Arlanda, i stället för vid fabriken i Tanger i Marocko. I sann Daciaanda får pressuppbådet sin förplägnad från ett minimalistiskt soppkök med ett vitt plasttält som lunchlokal.

Då lockar Sveriges billigaste bil som står framför mig mer: Dacia Sandero i 2021 års tappning med en prislapp på endast 116 000 kr. Bilen kostar som en tio år gammal begagnad Volvo, men erbjuder nybilens trygghet och har tre års garanti. Men kan det verkligen vara vettigt med en så här billig bil? Vad är det jag får försaka?

Dacia Sandero Stepway beter sig tryggt och säkert på de snöiga småvägarna i Uppland. Foto: Dacia

Nya Sandero i 2021 års tappning har fått ett rejält lyft jämfört med den gamla modellen. Bilen bygger nu på samma grundplattform som Renault Clio och det märks när jag drar i väg på de hala småvägarna runt Arlanda. Bilen beter sig tryggt och säkert i halkan och fjädringen sväljer ojämnheterna på ett bra sätt. Styrningen är lite vevig, men så illa är det inte. Bilen är ganska följsam även på hala småvägar.

Bullrar på motorväg

När jag gasar upp bilen strax under motorvägsfart märks det mer att det är en budgetbil. Det bullrar rejält både från däcken och 900-kubikaren därfram. Men den lilla trecylindriga motorn på 90 hk räcker till bra för bilen. Mer fartresurser än så här behövs egentligen inte i en bil.

Trepipen har fin segdragning på höga växlar, men går också att varva ur den till över 6000 varv. Det är svårt att uttala sig om bensinförbrukningen efter en kortare testkörning, men av färddatorn att döma är inte bilen särskilt snål på bensin. Dacia har inte för avsikt att erbjuda någon elektrifiering av Sandero just nu. Men senare i år kommer rekordbilliga elbilen Dacia Spring.

En enkel pekskärm är tillval i Dacia Sandero.

Interiören är så långt från premium och prestige du kan komma. Men allt fungerar väldigt bra, är bruksigt och chosefritt och Dacia har behållit knappar för de viktigaste funktionerna. Fattas bara annat när pekskärm är extrautrustning. Dacia erbjuder i stället en smart mobilhållare och en app som gör din mobil till pekskärm. Stolarna har enkelt tyg, men de är sköna att sitta i och det kommer säkert att hålla bra. Hårdplasten i dörrarna är inte av den tjocka sorten, men mer än så här är egentligen bara för fåfängan.

ANNONS

Utrymmena är inte alls tokiga i nya Dacia Sandero. Baksätet är inte mycket mindre än hos en Volkswagen Golf, och det gäller även bagageutrymmet. För den sparsamme med en liten familj så räcker det här till bra.

Markfrigången är på cirka två decimeter i Stepway-versionen av Sandero.

Den som vill vara lite tuffare kan välja skogsmulleversionen Sandero Stepway. Det är en SUV-liknande version som har högre markfrigång på 17,4 cm, extra plastpaneler och en tuffare inredning. Dessutom ett innovativt takräcke, där du själv väljer om det ska vara rails eller vanligt räcke. Merkostnaden för Stepway är endast 10 000 kr, och det tillvalet väljer de flesta. En bil för dig som gillar rutiga flanellskjortor och bilar utan onödigt lull-lull.

Den lilla trepipen på 90 hk kan endera spakas manuellt med en sexväxlad låda eller kopplas till en automatisk CVT-låda. Den steglösa automatiska lådan gör Sandero till en lättkörd historia, men bilen blir betydligt sävligare. Automaten kostar ytterligare 13 000 kr.

Vanliga Sandero är 10 000 kr billigare, och har inte den tuffare plastdekoren som Stepway har.

Jag hoppar in i gamla Sandero en stund och kan konstatera att modellen har blivit mycket bättre. Den byggs på Renault Clios plattform som är en av marknadens bästa. Den är inte lika förfinad som Skodas och Seats kreativa varianter på Volkswagen, men som budgetbil fungerar den utmärkt. Inget av bilistens nödtorft år 2021 saknas. För vem behöver egentligen headsup-displayer och geststyrning av pekskärmen?

För den som inte kör långkörningar alltför oftast framstår Dacia Sandero och Sandero Stepway som ett mycket förnuftigt alternativ till en tio år gammal begagnad Volvo. Du får tre års garanti och betydligt lägre driftskostnader. Kanske blir värdeminskningen större, men du lär slippa krånglet du riskerar med en gammal bil. Ska du köra mycket långa körningar och behöver stora utrymmen får du fundera en gång till.

Tagit Skodas gamla position

Dacia har mutat in positionen som Skoda hade tidigare – det förnuftigaste bilköpet du kan göra. Bilen är helt enkelt chockerande bra och prisvärd för drygt 100 000 kr. Fler svenskar kommer att köpa den gamla begagnade Volvon, men för oss som struntar i flärd och prestige är Dacian det smarta förnuftiga valet som ger oss pengar över till roligare saker i livet. Mer än så här går inte att få för 116 000 kr.

ANNONS

Interiören i den “lyxigare” Stepway känns igen på accenter i samma färg som bilens lackering.

Dacia Sandero TCe90 och Dacia Sandero Stepway TCe90

Pris: 116 000 kr (Sandero) 126 100 kr (Sandero Stepway)
Motor: Bensin, 3-cyl, 90 hk vid 5 000 varv/min, max vridmoment 160 Nm vid 3 750 varv/minut.
Växellåda: 6 växlad manuell, (CVT-automat kostar 13 000 extra).
Toppfart: 178 km/tim (med CVT 163 km/tim).
Acceleration 0–100: 12 sekunder (CVT 14,2 sekunder).
Förbrukning: 0,56 liter/mil (WLTP)
Längd/bredd/höjd: 420/185/154 cm,
Tjänstevikt: 1 077 kg (CVT 1 113 kg). 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]