Teslas autopilot “kan luras” att köra utan förare, demonstrerar amerikanska Consumer Reports i ett test.
Test: Så lätt är det att lura Teslas autopilot
Mest läst i kategorin
Efter dödsolyckan i Texas som Dagens PS tidigare rapporterat om, där två personer dog i en förarlös Tesla Model S från 2019 har diskussionerna om hur bilen i dödskraschen kunde köra utan förare varit heta i USA.
Nu har Consumer Reports, som enligt BBC är ett inflytelserikt konsumentmagasin i USA, i ett test visat hur de enkelt lurar Teslas autopilot i en Tesla Model Y att köra runt på en tävlingsbana utan förare.
“I vår utvärdering misslyckades systemet inte bara med att se till att föraren var uppmärksam, men det kunde inte heller säga om det alls fanns en förare där”, säger Consumer Reports chef för autotest, Jake Fisher.
“Tesla hamnar efter andra biltillverkare som GM och Ford som på modeller med avancerade förarassistanssystem använder teknik för att se till att föraren tittar på vägen.”
CR simulerade i testet trycket av en hand på ratten.
”Bilen körde upp och ner på banan upprepade gånger och noterade aldrig att ingen satt i förarsätet, och noterade aldrig att det inte fanns någon som rör vid ratten, aldrig noterade att det inte fanns någon vikt på sätet.”
Teslas vd Elon Musk kommenterade under måndagen dödskraschen i Texas på Twitter:
“Dataloggar som hittills har återställts visar att Autopilot inte var aktiverat”, skriver Musk.
Läs mer: Två omkom i ny krasch med förarlös Tesla
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Journalist som nu har fokus på börs och finans, med extra förkärlek för makroekonomi, geopolitik och råvaror.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.