Dagens PS

Test: Renault Megane Sports Tourer E-Tech - charmig och gammalmodig

Renault Megane
Foto: Morgan Petri
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 21 aug. 2022Publicerad: 21 aug. 2022

Tidiga laddhybrider närmar sig idag sin andra generation eller graven. Antingen erbjuds de med en räckvidd norr om 60 kilometer eller inte alls. Många av dem har blivit renodlade elbilar.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Branschen har svårt att svara på om laddhybriderna endast är ett mellansteg innan allt blir eldrivet eller om konceptet plug-in hybrid kommer att förfinas och leva kvar. 

Renaults Megane E-Tech-modeller har redan hunnit passera laddhybrid-ståndet och är i sin senaste upplaga helt eldriven. Den lite äldre varianten lever dock vidare och säljs till lägre priser än förut. Låt oss därför lägga i Högsta Växeln och reda ut om det är värt att köpa den kvarlevande Renault Megane E-Tech PHEV.

Renault Megane Sport Tourer E-Tech PHEV (2022)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig bensinmotor, elmotor, sammanlagt 160 hästkrafter, 205 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 9,8 sekunder
Toppfart:178 km/h
Elektrisk räckvidd: 50 km (WLTP)
Vikt: 2 030 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4626/1441/1814 mm
Pris: Från 381 400 SEK (Testbil ca. 416 900 SEK)

Renault Megane E-Tech säljs fortfarande som Plug-in hybrid. (Foto: Morgan Petri)

Formel 1-teknik i en familjevagn

Låt oss börja i den mest relevanta änden när det kommer till laddhybrider: drivlinan. E-Tech är hämtat direkt från Formel 1-stallet där man använder sig av en kopplingslös växellåda. 

Megane E-Tech använder sig av en elmotor istället för en koppling. Vidare finns ännu en elmotor som jobbar tillsammans med förbränningsmotorn för att få skjuts på hela ekipaget.

Resultatet blir dock inte storslaget i form av skjuts, men är mycket imponerande när det kommer till bränsleförbrukningen. 

Det är få laddhybrider som trivs som bäst när drivningen sker enbart på el. Så är även fallet här. Megane blir dock ruskigt effektiv när bensinmotorn får stötta framfarten. 

ANNONS

Det är till och med svårt att få bilen att gå endast på el. Trots de olika körlägen som finns till ens förfogande, brummar motorn igång närhelst den känner för det. 

På bara el kommer man inte långt. WLTP-siffran är högst suspekt och i verkliga livet är siffran någonstans kring tre mil på en laddning.

Bakom ratten

Det spelar givetvis inte någon roll hur bra eller dåliga hybrid-förmågor en bil har om det är outhärdligt att ratta den. Här är Megane lyckligtvis kompetent. Den utmärker sig inte på något sätt, men är inte heller dålig.

Fjädringen är mjuk och kupén är tyst oavsett vad som för stunden agerar kraftkälla. Lite kritik bör riktas mot bromskänslan, eller avsaknaden av den; bromsen är näst intill stum och det tar ett litet tag att vänja sig vid det.

Styrningen och väghållningen är positivt överraskande, kanske mest för att vikten ligger lågt och bilen i sig inte står på styltor.

Bakom ratten, bokstavligen, sitter en bestämt fransk innovation som ingen efterfrågade. 

Foto: Morgan Petri

Istället för att utnyttja de nu tomma knapparna på ratten, där man har tummarna vanligtvis, har fransmännen valt att flytta samtliga mediakontroller till ännu en spak. Till min förvåning fungerade det väl, men med tanke på de tomma knapparna på ratten kändes det onödigt. 

ANNONS

Vidare är parkeringssensorerna bestämt Frankrike-anpassade. Så fort man närmar sig något möts man av ett öronbedövande pip som kanske är behövligt för fransmän med tanke på hur de brukar ta sig an momentet parkering. 

Här skulle jag önska att volymen gick att reglera, alternativt att pipet var rimligare till att börja med.

I övrigt är allt tillräckligt intuitivt och tack vare de lite äldre generna finns det fortfarande manuella vred för klimatanläggningen. 

Det digitala instrumentklustret och head-up displayen samarbetar väl och gör interiören åtminstone ett par år yngre.

Teknologin lyfter modellen in i nutiden. (Foto: Morgan Petri)

Modernt yttre formspråk

Megane är riktigt iögonfallande. Designen är intressant, unik och definitivt modern utan att ha hunnit falla ner i vissa nutida designtrender som vi skulle klarat oss bäst utan. 

Bra jobbat är allt jag har att säga på designfronten.

Megane PHEV

Renault Megane ser fortfarande bra ut. (Foto: Morgan Petri)

ANNONS

Det är heller inte givet att en design som är anpassad för en halvkombi passar för en utsträckt variant. I fallet med Ford Focus som är en snygg bil, och kombi-varianten som är mindre attraktiv, gick inte designspråket att anpassa fullt ut. 

I en värld där kombibilen dalar i popularitet jämte de nya kamraterna på styltor känns en smått gammalmodig kombibil plötsligt lite uppfriskande. 

Laddhybrider och lastutrymme är fiender

Megane Sports Tourer är kombi-varianten av vanliga Megane som är en halvkombi. Det innebär att modellen inte är en fullstor kombi utan hamnar i samma segment som Volkswagen Golf Sportscombi, Kia Ceed Sportswagon och Ford Focus kombi.

Laddhybrider lider ofta av platsbrist baktill då antingen bränsletanken eller batterierna befinner sig under lastgolvet. Så är även fallet med Megane som tappar ordentligt med praktikalitet tack vare batterierna.

Baksätet är fortfarande fullt dugligt och fyra normalstora vuxna går in utan större problem.

Renault Megane

Renault Megane är inte lika praktisk som man kanske tror. (Foto: Morgan Petri)

Summan av kardemumman

Renault Megane Sports Tourer E-Tech PHEV är svår att sätta fingret på. Samtidigt som det finns nya och förbättrade laddhybrider på marknaden, eller varför inte nya Megane E-Tech, finns det positiva saker som utmärker den utgående pluggisen.

ANNONS

Nya Megane är en crossover, den här är en kombi. Nya Megane har en progressiv design, den här har en mer traditionell design med precis rätt mängd moderna inslag. 

Jag försöker inte säga att den gamla är bättre än den nya. Ärligt talat är de inte längre direkt jämförbara då förändringarna snarare tyder på revolution än evolution. Allt jag säger är att det finns en viss charm med den utgående modellen. 

Åldern visar dock sina spår, och den elektriska räckvidden har passerat sitt bäst före-datum. Är man på jakt efter specifikt en billigare kombi-pluggis finns det emellertid inte mycket att välja på och Megane är än idag ett relativt bra val.

Dagens PS helhetsintryck av Renault Megane Sports Tourer PHEV

Slutbetyg: 3/5

Renault Megane Sports Tourer har några år på nacken och erbjuder något som idag kan ses som gammalmodigt. Trots det finns det både en viss charm samt logiska argument till att välja den. Den är fullt duglig men knappast speciell. Om man är på jakt efter en riktigt snål och behaglig mini-kombi finns det inte mycket negativt att säga om Megane PHEV.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]