Range Rover är modellen som skapade hela segmentet lyxiga stadsjeepar. I ny tappning är den dyrare än någonsin, men erbjuder också flärd, kvalitet och design på en annan nivå än tidigare. Låt oss lägga i Högsta Växeln och ta reda på om nya Range Rover sopar banan med allt som kommer i dess väg!
Test: Range Rover – prisvärd tvåmiljonersbil
Mest läst i kategorin
Range Rover SWB P530 (2022)
Motor: 4,4-liters V8, bensin, 530 hästkrafter, 750 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 4,6 sekunder
Toppfart: 261 km/h
Vikt: 2 585 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 5052/2047/1870 mm
Pris: från 1 930 900 SEK (testbil: 2 043 000 SEK)
Att en Range Rover bokstavligen kan ta sig an vad som än hamnar framför den är sedan gammalt. Så länge man har rätt däck för ändamålet, blev slutsatsen när vi utforskade öknen med förra generationens Range Rover; den saken visade sig oförändrad när vi provkörde den senaste generationens Range Rover.
Vad är nytt?
Även om det inte nödvändigtvis ser ut som så, är nya Range Rover en helt nyutvecklad bil. På det designmässiga planet är det bara baklyktorna som verkligen sticker ut som nya, vilket gör att bilen lätt kan misstas för en blott kosmetiskt uppdaterad version av den gamla.
I själva verket är varenda karosspanel annorlunda, och vid närmare betraktelse kan man också skönja en helt ny filosofi. Det utsökta samspelet mellan karossdelarna och deras skarvar har en konstnärlig kvalitet, som inger en känsla av storslagen arkitektur eller abstrakta skulpturer.
På insidan är allt också bekant, till utseendet. När man väl börjar kladda på grejerna är det omöjligt att undgå det faktum att det här är en helt ny skapelse, där man inte har sparat in på något.
Byggkvaliteten på insidan är fullständigt klanderfri. Tillverkaren ska ha en eloge för att man valt att fokusera på att lyxupplevelsen ska förmedlas via känseln i första hand, och via flashig design i andra hand. Men så är priset också astronomiskt högt.
Inte ens Range Rovers interiör klarar sig helt från trender
Känslan av lyx är total i den här bilen, men det finns några saker som hade kunnat göras bättre. Precis som i alla andra bilar i dag – särskilt de som kostar lite mer – har man överskattat lämpligheten i att sköta diverse bestyr via touchskärmar.
Även om infotainmentsystemet inte är marknadens mest intuitiva, ska ändå sägas att man har gjort betydande framsteg i och med den uppdaterade version som finns i nya Range Rover. I gamla Range Rover var skärmen varken lika responsiv eller stor.
I vanlig ordning betyder stora skärmar förstås också att man har förvisat onödigt stora delar av klimatanläggningen till touchgränssnitt. Funktionaliteten är egentligen inte alltför klandervärd, men det hela känns löjligt när de interiöra ytorna är så vidsträckta att de hade kunnat inrymma instrumentpanelen från en Boeing 767.
Med en hel armé under högerfoten
Om man hade omgärdats av en Boeing 767:s alla reglage och instrument hade det i och för sig inte känts så främmande. Gasen i botten resulterar varje gång i känslan av att man har hela det brittiska samväldet samarbetandes under huven för den egna framfartens skull.
Det är förstås inbillning, eftersom den 4,4 liter stora och 530 hästkrafter starka V8-motorn kommer från Bayern. Samma spis sitter i BMW 750i, och även där inger den känslan av att ha en hel krigsmaskin till sitt förfogande – plötsligt blev den metaforen osmaklig.
Motorn dricker förstås som om det alltid vore oktober, men det är inte så konstigt med tanke på bilens vikt och med luftmotstånd starkt förknippade karossdimensioner. Bränsleutgifterna blir således höga, och malus de tre första åren så betydande att Skatteverket borde skicka julkort till Range Rover-ägarna.
Jämfört med hur motorn och den åttastegade automatlådan ter sig i BMW 750i upplevs den här som mer benägen till ketchupeffekt. Ofta när man bara vill snabba på lite grann, vaknar alla 530 hästar till liv och skjutsar i väg en mot ett nytt liv utan körkort.
Spontant känns det som att någon form av hybridisering hade kunnat jämna ut kraftleveransen, och även få Range Rover att använda sin vikt till sin fördel.
Vid varje inbromsning blir man nämligen högst medveten om hur ohyggligt tung den här kolossen till bil är. Bromspedalen måste pressas ned mer, mer och åter mer om framfarten ska hejdas; stundtals infinner sig den mardrömslika känslan av att man framför ett fraktfartyg på kollissionskurs.
Bortser man från effektivitetsfrågan är dessa egenskaper förstås sådant man som förare ganska snart lär sig att ta höjd för. Givet att man kanske har fler bilar än sin Range Rover, eller familjemedlemmar som måste kunna få köra bilen emellanåt, skulle V8:an ändock gynnas av elektrifiering som kan agera buffert både vid acceleration och inbromsning.
Flyter fram som HMS Queen Elizabeth
Köregenskapsmyntet har förstås en andra sida också – sidan som pryds av en regent i profil, om man bor i en monarki som Sverige eller det Förenade kungariket. I nya Range Rover förblir man helt omedveten om hur illa ställt det faktiskt är med landets vägbanor.
Till skillnad från konkurrenterna från BMW och Volkswagen-gruppen har inte Range Rover en tillstymmelse till sportighet i sig. Det bidrar verkligen till att den upplevs som en lyxbil, helt skonad från Nürburgring-varvtider och dylikt trams.
Baksätet är inte världens rymligaste, men undertecknad ryms alltjämt där utan problem, varför utrymmet måste anses duga gott i en familjebil. Är man en lång chaufförinnehavare finns ju Range Rover också med längre hjulbas.
Är nya Range Rover den bästa lyxsuven man kan köpa?
Sammantaget erbjuder nya Range Rover ett mycket attraktivt helhetspaket. Priset har ökat markant, men det har också kvaliteten. Känslan av lyx är total.
Det betyder att konkurrensen inte består av Audi Q7, BMW X7 eller Volvo XC90, så mycket som Bentley Bentayga och Rolls-Royce Cullinan. I det sällskapet förefaller prislappen också helt plötsligt vara ganska rimlig.
I slutändan handlar det således om huruvida man är vettig nog att vilja spara in en eller ett par miljoner på sitt lyxsuvsköp, och huruvida man har tillräckligt god smak för att tilltalas av devisen ”verka utan att synas” – en absolut omöjlighet i både Bentayga och Cullinan.
Såvida man inte lider av den otäcka åkomman mer pengar än smak är båda dessa avvägningar egentligen självklarheter. Man kan således dra slutsatsen att nya Range Rover är den bästa lyxsuven som finns att köpa.
Bygg din egen Range Rover här!
Dagens PS helhetsintryck av nya Range Rover
Slutbetyg: 5/5
Nya Range Rover är dyrare än någonsin, men det nya priset speglas också i en helt ny inställning till lyx. Det här är ett billigare och mer smakfullt alternativ till Bentley och Rolls-Royce. Måhända att V8:an emellanåt får en att sticka iväg lite fortare än man tänkt, men vad gör det? Pöbeln får väl se till att flytta på sig!
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.