Tog en liten tur i en Porsche Macan 4. Fysiska vred, skön stötdämpning och lagom stora skärmar gav en härlig upplevelse.
Test: Porsche Macan 4 – både klass och komfort
Mest läst i kategorin
Porsche Macan finns i en rad olika utföranden. I detta test har jag provkört Macan 4, en fyrhjulsdriven basmodell med en motoreffekt på 285 kW, eller 300 kW med boostläget aktiverat. Accelerationen från 0 till 100 km/h klaras av på 5,2 sekunder under optimala förhållanden.
Snygg design, både interiört och exteriört
Exteriört har Macan ett varmt men robust utseende. Bilen är bred, hög och ståtlig på vägen (1,9 meter bred och 4,8 meter lång). Den sticker ut, och jag uppskattar verkligen hur Porsche har lyckats kombinera ett typiskt mjukt Porsche-utseende med en mer robust offroad-look. Dessutom är detta en suv som du faktiskt skulle kunna ta med dig off-road på riktigt.
Interiört är Porsche Macan en studie i perfektion. Jag får en varm känsla av något traditionellt som samtidigt är modernt. Skärmarna är snyggt integrerade i instrumentpanelen, och det finns rejäla fysiska knappar i bilen som ger en praktisk touch. Jag gillar helt enkelt hur tekniken har integrerats med den mjuka designen. Här har man tänkt ett steg längre än att bara montera en surfplatta.
Senaste nytt
Rymlig men med begränsat baksätesutrymme
Även om Macan är stor och rejäl på utsidan, så försvinner en del av utrymmet i kupén. Bagageutrymmet är visserligen stort och praktiskt med sina 450 liter. Under huven fram finns dessutom en frunk på 85 liter. Framsätet är bra med gott om utrymme, även för sambon som är 191 centimeter lång. Värre är det dock med baksätet. Här får han inte plats. Den sportiga och sluttande karossen har gjort det tydligt att Porsche har fått kompromissa med utrymmet på den andra stolsraden.
Materialen i interiören är fina och välkomponerade, vilket bidrar till den stiliga interiören. Stolarna är bekväma, och det är lätt att hitta en skön sittposition som håller även under längre resor.
Planterad väghållning och komfortabel körning
Det är imponerande hur Porsche Macan ligger så otroligt stadigt på vägen. Vid kraftig acceleration säkerställer luftfjädringen att bilen håller sig plan. Det bidrar till en oerhört komfortabel körkänsla. Det finns fyra körlägen (Normal, Sport, Sport Ultra och Offroad) att välja på, och alla har tydligt distinkta skillnader i fjädring, markfrigång och rattmotstånd.
Standardläget Normal är ganska milt, bilen blir mjuk och följsam, kanske aningen för mjuk för min smak. Jag kände att jag trivdes bäst i körläget Sport. Då var bilen lite hårdare men samtidigt kapabel till att hantera ojämnheter i vägbanan. Sport Ultra var däremot stötigt, märkbart påfrestande på kroppen under en längre tid.
Hög förbrukning men snabb laddning
Förbrukningen är något som talar emot Macan, och kanske också suvar generellt.
Automatisk förvärmning och 800-voltsarkitekturen är det som får Macan att ladda snabbt. Navigatorn hjälper till att planera in lämpliga laddstopp, och hur mycket och hur länge man behöver ladda. Att ladda från 10 till 80 procent tar 21 minuter med en maximal ladeffekt på 270 kW.
Porsche bestämmer
Till skillnad från i princip alla andra elbilar så låter Porsche oss inte experimentera med bromskraftregenereringen, och någon enpedalskörning finns det inte heller. Hur Porsche ska köras menar dem att man själva vet bäst.
Bullernivån är på det stora hela bra, det finns ett visst buller, men det är inte störande. Det skapar snarare en kontakt med vägbanan.
Förarassistanssystemet med filhållning och den adaptiva farthållaren fungerar exemplariskt med stadig filhållning och mjuka anpassningar till trafiken framför. Systemet går sömnlöst på igen vid byte av fil och arbetar med dova och mjuka signaler för att kommunicera med mig som förare.
Digital upplevelse
Överlag är den digitala upplevelsen i Macan bra med ett snabbt och responsivt system med logiska menyer. Ruttplaneraren är däremot snål med detaljer, och om man vill veta mer om de inplanerade laddningsstoppen måste man aktivt klicka upp detta. Ett onödigt distraktionsmoment som gör att gränssnittet bara nästan känns fulländat.
För den som föredrar har Macan stöd för både Apple CarPlay och Android Auto. Här finns också en uppsjö av integrerade appar som Spotify och Youtube.
Något som gör Macan unik är också att passageraren fram får en egen display att klicka på, med översikt över navigeringen, mediaspelaren och annat. Betraktningsvinkel på den här skärmen är så smal att föraren inte ser den under körning för att minska distraktioner. Det har ju även Xpeng G9 och Mercedes EQS and EQS SUV till exempel.
Sammanfattningsvis
Macan är en elbil som känns mer som en traditionell bil med fysiska knappar och en autentisk körupplevelse. Den är mysig och läcker, sexig och stram.
Fakta:
-
- Märke: Porsche
-
- Modell: Macan 4
-
- Motor: Dubbla elmotorer
-
- Batteri: 100 kWh
-
- Räckvidd: Upp till 612 km (WLTP)
-
- Laddning: 270 kW snabbladdning, 11 kW ombordladdare
-
- Förbrukning: 17,9 – 21,1 kWh/100km (WLTP)
-
- Pris: Från 980 000 kronor
-
- Lansering: Tillgänglig nu
Test: Xpeng G9 Performance – lyx på el
Dags för ett test av en stor och välutrustad elbil med all lyx man behöver, och mer därtill. Kolla in Xpeng G9 Performance. När man först går fram till
Hyundai Tucson: En suv med flera ess i rockärmen
Dags för en provkörning. Denna gång handlar det om en Hyundai Tucson, fjärde generationen. En plug-in hybrid som bjuder på mycket. Hyundai Tucson har på
Läs också:
Så mycket spenderar svenskarna på julen i år. News 55
Tokyos desperata åtgärd ska främja barnafödande. Realtid
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.