Test: Porsche 911 GTS
Porsche 911 kan lätt kategoriseras som en väldigt allvarlig bil. Mitt i modellutbudet finner man emellertid den något mer lekfulla GTS-modellen. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Porsche 911 GTS.
Test: Porsche 911 GTS är en gyllene medelväg
Mest läst i kategorin
Första gången GTS-beteckningen (Gran Turismo Sport) såg världens ljus var 1964.
I dag används beteckningen på mer eller mindre hela Porsches utbud och är tänkt att tilltala de kunder som verkligen brinner för bilkörning.
Tanken med en Porsche GTS-modell är att inte vara för extrem för att äventyra möjligheten att köra bilen varje dag.
Porsche 911 GTS har flera inslag från 911 Turbo. (Foto: William Koitrand)
Atletiskt yttre
Exteriört utmärker sig GTS, inte minst i vår testbils fall, som hade Carmine-röd lack och svarta fälgar. Det är emellertid inte de exteriöra skillnaderna som är mest väsentliga för en GTS, utan det är mer förarorienterade ställningstagande.
Vår testbil var utrustad med ett lättviktspaket (87 600 kronor) kolfibertak (37 100 kronor) allt för att minimera vikten och göra bilen så rå som möjligt.
Enligt Porsche är GTS tänkt att erbjuda en mer ”känslosam” körupplevelse.
Vår testbil saknade även baksäten, allt i bantningens namn. Stolarna i testbilen var emellertid inte de kolfiberförstärkta skalstolar som GTS erbjuds med, utan i stället 18-vägs adaptiva sportstolar, något som onekligen gör sig bättre till vardags.
Det GTS eftersträvar är att erbjuda en oerhört sportig körupplevelse i ett paket som fortfarande kan brukas till vardags utan att behöver ha en stående bokning hos en kiropraktor.
Chassit kommer från 911 Turbo, bilen har mer kräm än sina billigare syskon, och 911 GTS väger mindre.
I det ovannämnda lättviktspaketet ingår även fyrhjulsstyrning och andra aerodynamiska inslag. Den har även bromsarna och dämparna från 911 Turbo.
911 GTS har inte prestanda i den mån att det blir överväldigande, men lättviktsmentaliteten och förarfokuset gör den till en något giftigare och mer involverande pjäs kontra exempelvis en instegsmodell.
På insidan möts man av den typiska 911-interiören – en funktionell layout bestående av en rad små skärmar.
Ratten är dock svår att ställa på ett sätt som gör att den inte skymmer delar av instrumentpanelen, mest för att Porsche har satsat hårt på det nostalgiska spåret.
Porsche 911 GTS är kul på fyra hjul
Vi testade 911 GTS i vinterskrud, för att se hur den mest alldagliga sportbilen tar sig an en hederlig svensk vinter. Vår testperiod bestod av både enorma mängder snö men också en hel del torrt underlag.
Svansmotorns placering innebär att det alltid är mycket vikt på bakaxeln, vilket i vår bakhjulsdrivna testbils fall innebar att greppnivåerna sällan äventyras.
Fortsättningsvis är 911 GTS ruskigt välbalanserad och även om 911:or från förr har ett rykte att ta kål på sina ägare, har Porsches ingenjörer lyckats väl med att få fram en mer lekfull sida samtidigt som bilens kompetens är ständigt närvarande.
Fjädringen parerar vägens ojämnheter likt en ninja och gör att man är ständigt medveten om underlaget utan att det inkräktar nämnvärt på komforten.
Komfortnivån är hög och i normalläget är 911 GTS bekväm medan Sport Plus-läget bjuder på en betydligt styvare upplevelse.
De 480 tyskarna galopperar ner till bakhjulen via den sexcylindriga boxermotorn och en blixtsnabb åttastegad dubbelkopplingslåda (en sjuväxlad manuell finns även att tillgå).
Resultatet är häpnadsväckande, inte minst på torrt underlag. Sprinten till 100 är våldsam, och det är nästan en garanti att effektsiffrorna är rejält underdrivna på pappret.
Även på snöigt underlag har bilen en förmåga att få ner kraften i backen, något som gör att den lämpar sig även i vinterskrud. För de som vill ha ännu mer grepp finns GTS även i fyrhjulsdrivet utförande.
När man har bilkörning som intresse
Styrningen är direkt och kommunikativ och den smala ratten är ett härligt nostalgiskt inslag.
Bilens balans gör den exceptionellt lättkontrollerad när bakvagnen kliver ut och 911 GTS är således enormt tacksam att ratta, även om man inte heter Röhrl i efternamn.
Det GTS-epitetet medför är en rad egenskaper som inkräktar på bilens komfort, något som gör 911 till en så tillmötesgående och rimlig bil att leva med.
Just lättviktspaketet som vår bil var försedd med innebär att bullernivån i kupén blir högre – på grund av mindre isolering – något som inte är särskilt önskvärt på våra grova svenska vägar.
Även 911 GTS i ordinarie utförande har mindre isolering än sina stallkamrater.
Porsche 911 GTS erbjuder en koffeinstinn körupplevlese
Det som alltså blir lidande är hur trevlig 911 GTS är att ratta till vardags.
Tillbringar man en stor del av sin tid på slingriga serpentinvägar på den södra delen av kontinenten är det oerhört lockande, men om man tillbringar sin vardag på Essingeleden är det inte lika attraktivt.
Rent konceptuellt är en bantad sportbil väldigt attraktivt och i 911 GTS fall är det att ingenjörerna adderat en stor dos koffein till upplevelsen.
Bilen upplevs som vassare, inte minst med hänsyn till att en hel del isolering har plockats bort.
Resultatet är en bil som är fenomenal att köra, men som i verkligheten hade gjort sig bättre utan lättviktspaketet, om man inte verkligen vill kunna skryta på nästa bilträff.
Summan av kardemumman
Porsche 911 GTS är en välbalanserad avvägning mellan användarvänlighet och rå prestanda.
Den injicerar en hög dos lekfullhet i ett ruskigt kompetent paket och vänder sig specifikt mot de som har genuint har bilkörning som intresse.
911 GTS är som en ordinarie 911 som startar dagen med en dubbelespresso. Lättviktspaket som vår testbil var utrustad med pekar på hur nördig bilen egentligen är.
Det som äventyras är komforten, något man blir lidande av i det långa loppet om man använder bilen dagligen. 911 GTS kan emellertid ses som en gyllene medelväg för de som vill ha lite av varje.
Det finns dock något ruskigt häftigt med hela lättviktsmentaliteten och strävan efter att maximera upplevelsen bakom ratten utan att fullständigt äventyra komfort.
911 GTS tilltalar tveklöst hjärtat mer än hjärnan, vilket egentligen är hela syftet med en bil av denna kaliber.
Porsche 911 Carrera GTS (2022)
Motor: 3-liters boxersexa, dubbelturbo, 480 hästkrafter, 570 newtonmeter
Kraftöverföring: Åttastegad dubbelkopplingslåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,4 sekunder
Toppfart: 311 km/h
Vikt: 1 620 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4533/1852/1301 mm
Pris: 1 470 000 SEK (Testbil 1 862 300 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Porsche 911 Carrera GTS
Slutbetyg: 4/5
Porsche 911 GTS erbjuder de bästa egenskaperna hos 911 som modell i ett och samma paket. Närmare bestämt framhäver 911 GTS modellens köregenskaper samtidigt som den är fortsatt användbar till vardags.
Läs även: Provkörning av BMW M4 CSL
Läs även: Krönika beträffande Porsche Taycan
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.