Polestar 1 gjorde sin debut 2019 och var startskottet för det nya svenska märket. Men har den det som krävs för att ristas in i historieböckerna? Vi lade i Högsta Växeln och tog oss till Kalifornien för att ta reda på det.
Test: Polestar 1 genom Kalifornien - en svensk klassiker
Mest läst i kategorin
Hollywoods berömda Walk of Fame fullständigt kryllar av namn.
Totalt finns det 2 700 och samtliga har gjort sitt för att bidra till underhållningsindustrin.
Det samma gäller bilvärldens Walk of Fame. Motorhistoriska, öh, historieböcker fullständigt kryllar av kandidater.
Men för att hamna där krävs något extra, något som gör att ens namn förtjänar att ristas in i historieböckerna.
Frågan är om Polestar 1 har det. I samband med Monterey Car Week, samlingsplatsen för bilvärldens crème de la crème, behövde vi ha med oss en lämplig kärra.
Polestar 1 är (nästan) ovanligare än en Ferrari F40
Det är egentligen inte särskilt svårt att komma på en lista med bilar som hade varit passande för att besöka bilvärldens mest exklusiva evenemang.
Något som är desto svårare är att hitta en bil som faktiskt går att få tag på och som ändå kan anses vara ”rimlig”.
Vi har tidigare provkört Polestar 1 på den första internationella presskörningen i Italien.
Vi har även rattat den på hemmaplan.
Det som gör modellen unik är att den inte är lik någonting annat som Polestar någonsin kommer att producera.
Den har även ett fruktansvärt elegant yttre, även om jag personligen inte hade valt den rymdsvarta (Space Black) lacken som vår testbil var försedd med.
Dessutom utmärker sig drivlinan från resten av segmentet – i stället för en vrålande V8 eller en viskande V12 under huven finner man en fyrcylindrig pjäs och en elmotor.
Räckviddskungen
Polestar 1 är den laddhybrid som har marknadens längsta räckvidd – hela 124 kilometer – vilket medför en hel del paketeringsbekymmer (eftersom batterier tar plats), åtminstone om det vankas roadtrip genom Kalifornien.
Bagageutrymmet är endast på 143 liter och baksätet får således agera extra utrymme.
Tillverkningen upphörde i november 2021 och blott 1 500 har producerats till ett pris på norr om 1,5 miljoner svenska kronor.
Med andra ord krävs det att du är enormt entusiastiskt lagd för att kunna berättiga inköpspriset och bilen utstrålar således en enorm nördighet.
Det gick även att byta till sig en Polestar 1 genom något som märket kallar för Art for Art, vilket innebar att man kunde byta konstverk mot en Polestar 1 där det första bytet genomfördes i Sverige i mars 2022.
”A Pole-what?”
Även om vi svenskar är stolta över Polestar är inte det en stolthet som har tagit sig över Atlanten.
Uppmärksamheten man får i Polestar 1 är i paritet med det Brad Pitt skulle få på Ullared.
Det leder i sin tur till en lång rad av samtal där man måste förklara för gemene jänkare vad det är för bil man rattar.
De flesta verkar åtminstone (typ) vara medvetna om vad Polestar 2 är för något, men när det kommer till Polestar 1 är verkligheten en annan.
Polestar 1 är nästintill identisk med Volvo Concept Coupé som visades upp på Genève-mässan 2017. Likheterna med märket som rullar är – föga förvånande – många.
Exteriört ser Polestar 1 ut som vad som lika gärna hade kunnat heta C90. Interiört möts man av en Volvo-interiör samt samma infotainmentsystem som debuterade i Volvo XC90.
När det vankas långkörning
Polestar 1 ingår i segmentet GT-bilar, ett segment som till stor del består av kärror som Aston Martin DBS Superleggera, Bentley Continental GT, och BMW 8-serie.
Det är ett segment där prislappen inte spelar lika stor roll som image och känsla.
För att testa på dessa ovannämnda GT-ambitioner var det Los Angeles till Monterey som skulle avverkas, en sträcka på ungefär 550 kilometer om man kör längst berömda Pacific Coast Highway.
I Los Angeles, vars trafiksituation mer eller mindre kan liknas med en Ikea-parkering, var den formidabla elektriska räckvidden ett välkommet tillskott.
När det konstanta köandet byttes ut mot en möjlighet att rasta Polestar 1 trädde långfärdsambitionerna fram.
Bilen är genuint bekväm och fjädringen parerar både Los Angeles potthål och Stillahavskustens finfina asfalt väl.
Volvo-stolarna bidrar till en minst sagt ergonomisk upplevelse och resultatet är att man mår prima vid ankomst.
Sätespositionen är bra, komforten är hög och ljudnivån låg.
Plattan i mattan resulterar i att samtliga 600 kusar och 1 000 newtonmeter släpper loss vilket gör att Polestar 1 upplevs som vansinnigt snabb.
Man imponeras gång på gång över hur mycket som faktiskt händer när man pressar på.
Med det sagt är det inte en bil som uppmanar till att man pressar på, utan fokus ligger på välmående och på att erbjuda en upplevelse som är mer avslappnande än något annat.
Som roadtrip-bil gör den sig därför riktigt bra ifrån sig men räds inte för när behagliga motorvägar byts ut mot slingriga serpentinvägar.
Polestar 1 är ett unikum
På plats i Monterey såg vi en annan Polestar 1. Vi vinkade, man vederbörande vinkade inte tillbaka.
För att sätta det i perspektiv såg vi en av 12 McLaren Sabre, fyra (!) Ferrari 250 GTO, uppåt tio (!) Pagani-bilar, över tio (!) Koenigsegg, 47 Lamborghini Huracán och, på sin höjd, en Toyota Camry kombi med dubbla vindrutetorkare bak.
Vi såg även en Fiat Panda 4×4 från 1992.
Med andra ord var Polestar 1 ett alldeles formidabelt val i termer av exklusivitet, inte minst som de enda svenska journalisterna på plats.
I Monterey avslöjade Polestar att de ska sätta Polestar O2-konceptet i produktion i form av Polestar 6 och varje gång vi körde förbi Polestar-båset i Pebble Beach möttes vi av vinkningar.
Att dundra tillbaka från Monterey till Los Angeles på vägen hem var en dans på rosor tack vare den höga komfortnivån i Polestar 1.
Något som är fantastiskt trevligt med bilen är hur användarvänlig och trevlig den är; det är omöjligt att inte tycka om bilen och dess excentricitet.
En sida i historieböckerna
Att lansera ett nytt bilmärke är ungefär lika enkelt som att få till ett möte med Joe Biden.
När man de facto är del av ett större bilmärke är utmaningen naturligtvis inte lika stor men oavsett krävs det något speciellt att kickstarta det hela med.
Att göra det med något som verkligen utmärker sig – som med Polestar 1 – är ofta ett smart drag.
Det är lite som skillnaden att dyka upp på en fest med middag med ogräs som present kontra en flaska Chateau Cheval Blanc från 1947.
Vad kan vi då konstatera efter närmare 300 mil bakom ratten på en Polestar 1 i Kalifornien? Är den värd en egen stjärna på Walk of Fame eller kanske ska man säga Drive of Fame för att anamma göteborgshumorn?
Summan av kardemumman
Polestar 1 kickstartade märkets resa. Inte nog med det, den gjorde det genom att vara en polär motsats till alla efterföljande modeller genom att dels ha en förbränningsmotor, dels vara begränsad i sin upplaga.
I Polestar-boken har vi kommit till det sjätte kapitlet som är i form av en ultra-exklusiv elektriska roadster och som rent spirituellt kan ses som en cabriolet-variant av Polestar 1, åtminstone enligt oss.
Nästa gång ni besöker Walk of Fame i Hollywood, Kalifornien, bli inte förvånande om ni ser ”Polestar 1” inristat i trottoaren, för det förtjänar den. Synd bara att den är slutsåld.
Polestar 1 (2022)
Motor: 2,0-liters, R4, bensin, tre elmotorer, totalt 609 hästkrafter, 1 000 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 4,2 sekunder
Toppfart: Begränsad till 250 km/h
Elektrisk räckvidd: 124 km
Vikt: 2 345 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4585/1935/1352 mm
Pris: Slutsåld, finns begagnad från 1,5 miljoner kronor
Läs även: Test av Polestar 1
Se även (video): Test av Polestar 1
Se även (video): Test av Polestar 2
Läs även: Test av Bentley Continental GT Speed
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.