Test: Peugeot 408 PHEV 225
I vår podcast Dragläget har vi berört ämnet varumärkesförflyttningar och Peugeot är mitt i en omfattande sådan. 408 representerar ännu en pelare i omställningen mot en lyxigare och alltmer elektrifierad framtid. Låt oss recensera nya Peugeot 408 PHEV.
Test: Peugeot 408 - slående och strålande
Mest läst i kategorin
Peugeot har redan lovat att erbjuda eldrivna versioner av deras modeller redan år 2025 med slutmålet att alla Peugeot som säljs i Europa ska vara eldrivna år 2030.
Det betyder att Peugeot 408 kommer som renodlad elbil inom några år, men det vi har att göra med nu är en kompromiss mellan el- och fossildrift.
MISSA INTE: Vår podd om bilar – Dragläget – avsnitt 24
Är Peugeot 408 en suv, sedan eller halvkombi?
Transportstyrelsen lär rynka på ögonbrynen när de ska platsa in Peugeot 408 i en karossfamilj.
Den har markfrigång och insteg som en crossover, en slank profil som påminner desto mer om en sedan och slutligen en halvkombilucka baktill.
Det påminner en aning om Polestar 2, men även koncernsyskonet Citroën C5 X som den delar bottenplatta med.
Peugeots nya designspråk är polariserande
Redan vid första anblick sätter Peugeot 408 klorna i åskådaren. De skarpa linjerna är inget man enkelt glömmer bort.
Plockar man av emblemen och visar upp den för någon som inte håller stenkoll på bilmarknaden blir de tveklöst förvånade och imponerade när man i nästa skede avslöjar att det rör sig om en Peugeot.
Apropå emblemen pryds 408 av Peugeots nya emblem, något som understryker märkets nya identitet är även ljussignaturerna som efterliknar klor.
I Sverige erbjuds Peugeot 408 bara som toppmodellen GT och designspråket kan vara polariserande och lite väl aggressivt för vissa, men i mina ögon är den en snygg pjäs.
Familjär interiör som imponerar
Invändigt slås man av designen som är olik det mesta, men snarlik Peugeots andra uppdaterade modeller.
Det innebär att man omges av en myriad av skärmar och desto färre fysiska knappar.
Låter man fingrarna vandra bortom rattens ram väntar en positiv överraskning bestående av högkvalitativa material och väl ihopskruvade delar.
Stolarna i testbilen var klädda i nappaläder, som förvisso är tillval, men som är fantastiskt mjuka och bekväma.
Massagefunktionen är en välkommen långfärdskompanjon som förhöjer premiumkänslan ytterligare.
Teknik som underlättar
Infotainmentsystemet är lätt att använda men har onödiga animationer som känns som att de finns där för att dölja en långsam processor snarare än för att vara snygga.
Genvägarna är responsiva och lätta att använda även vid körning, fördelen med touch är att de går att konfigurera till ens tycke.
I kombination med de fysiska genvägarna nedtill går det att navigera systemet på ett smidigt sätt.
360°-kameran är väldigt högupplöst och har en rad smarta funktioner som gör exempelvis fickparkering till en barnlek.
Lastutrymmet i Peugeot 408 lämnar lite att önska
Till det mindre imponerande hör lastutrymmet som tappar volym både tack vare högvoltsbatteriet och FOCAL-ljudsystemet. Resultatet är att Peugeot 308 SW med samma drivlina rymmer över 100 liter mer.
Halvkombiluckan gör Peugeot 408 lätt att lasta i teorin, men den enorma och utstickande plaststötfångaren sätter i viss mån stopp för det.
Något som överraskar i en positiv bemärkelse är handsfree-funktionen som fungerar precis varje gång, något jag inte har upplevt med någon annan bil.
Ett baksäte man gärna tillbringar tid i
Ett problem som ofta uppstår med bilar som sätter aerodynamik i första rummet är att baksätet blir näst intill oanvändbart. Det gäller inte för Peugeot 408.
Jag och mina 193 centimeter kan sitta alldeles utmärkt med förarstolen inställd till min föredragna körposition.
De stora bakdörrarna och något högre insteget gör Peugeot 408 utmärkt för att köra fyra vuxna. Det här är även något som gynnar monteringen av otympliga barnstolar.
Peugeot 408 är otroligt behaglig bakom ratten
Bakom den lilla och väldigt franskt utformande ratten finns gott om justeringar för både ratt och stol, vilket är viktigt då man behöver kunna se instrumentdisplayen över ratten.
Väl ute på vägen blir det genast uppenbart hur pass tyst och komfortabel Peugeot 408 är. Trots de enorma 20-tumsfälgarna är komfortnivån riktigt hög.
Dessutom är upplevelsen inte mjuk på samma sätt som Kia Niro PHEV som uppträder mer som en blöt och tung tvättsvamp, utan Peugeot 408 känns långt mer sofistikerad.
Den lilla ratten och väl inställda fjädringen gör att sportigare körning inte är helt motbjudande, men det är snarare förtroendeingivande och betryggande än exalterande.
Väg- och vindljudet är lågt även i högre hastigheter även om Peugeot 408 trivs bäst i staden, inte minst tack vare drivlinan.
Fullduglig laddhybrid
Drivlinan är densamma som i Peugeots andra laddhybrider vilket innebär att en 1,6-liters radfyra samarbetar med en elmotor för att driva framhjulen.
Plattan i mattan möts av en drivlinekonferens där förbränningsmotor, växellåda och elmotor listar ut en vägkarta för framfarten. När ett beslut har tagits sätter ekipaget fart och Peugeot 408 upplevs inte som slö, men är återigen aldrig exalterande.
Nämnvärt är hur pass sömlöst övergången mellan el- och hybriddrift sker. Det är ännu en viktig beståndsdel i den lyxiga upplevelsen.
Peugeot 408 har bättre räckvidd än sitt syskon
Räckvidden på ren eldrift är 64 kilometer enligt WLTP och efter att ha kört en 20 kilometer lång sträcka av blandad stads- och motorvägskörning hade jag 66 procent laddning kvar.
Ligger man däremot på en motorväg i 120 kilometer i timmen dyker räckviddssiffran och den totala räckvidden blir närmare 40 kilometer
I varje fall är den bättre än syskonet Citroën C5 X och duger gott för de allra flesta. Annars finns Peugeot 408 som renodlad bensinare.
Summan av kardemumman
Nya Peugeot 408 imponerar rejält med ett helhetspaket som tickar många boxar.
Designen är det främsta man som intressant behöver komma överens med, då all funktionalitet och teknik är toppenbra.
Att tillbringa tid bakom ratten på Peugeot 408 är en fröjd. Med kvalitativa material och en avslappnande körupplevelse är det svårt att klaga.
Modellen uppfyller sin roll i varumärkesförflyttningen och med tanke på marknadens efterfrågan på slanka crossovers lär den sälja bra.
Personligen hade jag sneglat på Peugeots egna 308 SW som till ett lägre pris erbjuder samma drivlina och ett större lastutrymme, men smaken är som baken.
Peugeot 408 PHEV 225
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, bensin, 180 hästkrafter, 250 newtonmeter + elmotor, 100 hästkrafter, 320 newtonmeter.
Systemeffekt: 225 hästkrafter, 360 newtonmeter
Kraftöverföring: 8-stegad automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 7,8 sekunder
Toppfart: 233 km/h
Batteri: 12,4 kWh
Räckvidd på el: 64 km (WLTP)
Vikt: 1706 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4687/1848/1486 mm
Pris: 529 900 SEK (testbil ca 583 500 SEK)
Högsta Växelns helhetsintryck av Peugeot 408
Slutbetyg: 4/5
Nya Peugeot 408 är ännu ett steg i rätt rikting för Peugeot som genomgår en märkesförflyttning av rang. 408 har en slående design och är en genomgående klockren famijebil.
Läs även: Citroën C5 X är lika mjuk som en vattensäng
Läs även: Peugeot ska bli ett helt elektriskt bilmärke
Läs även: Peugeot 308 provkörd i Frankrike
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.