TEST: Nytillverkade Volvo P1800 Cyan höjs till skyarna efter de första testerna.
Fattas bara annat när den kostar fem miljoner kronor.
– Den återfödda Volvo P1800 Cyan lyckas rätta till ett av fordonshistoriens största fel, säger John Mahoney på Auto Express.
Nya Volvo P1800 Cyan testad
Mest läst i kategorin
Bara takpelarna, handbromsen, vindrutetorkarna och gångjärnen på motorhuven är gemensamma med originalbilen – men en sak finns definitivt kvar: Själen från 1960-talet. Nu har de första testerna av nytillverkade Volvo P1800 Cyan gjorts.
Den moderna tolkningen av Volvo P1800 som ska tillverkas av Cyan Racing har blivit en världssensation och hyllas unisont av världspressen. Originalbilen från 1960-talet gifts ihop med den senaste analoga racingtekniken. Cyan Racing har valt att skapa en puritansk bil utan elektroniska hjälpsystem och elektrifiering.
– Volvo P1800 Cyan är resultatet av en avancerad ingenjörsprocess som involverar många av samma talanger som designade, byggde och utvecklade vår världsmästarbil Volvo S60 TC1 Cyan, säger Cyans vd Christian Dahl.
Även om bilen behållit både design och känsla från en ursprunglig P1800 är det knappt en enda skruv som är gemensam. Karossen är återskapad i kolfiber med höghållfast stål i golvet. Vikten är endast 990 kg.
Motorn är visserligen fyrcylindrig precis som på 60-talets P1800, men här handlar det om Volvos tvåliters VEA-motor med turbo som ger 420 hk. Men genom att ta bort alla plastkåpor påminner den en del om ursprungsmotorn. Maxvarvtalet är hela 7700 varv per minut.
Kan vara värd sitt höga pris
Den som vill ha en modern Volvo P1800 får vara beredd på att betala mer än för en ny Ferrari. Priset på P1800 Cyan är omkring fem miljoner kronor. Plus en gammal P1800 att utgå ifrån.
Men att döma av de första testerna kan bilen vara värd sitt pris. En av de som testat den moderna varianten av P1800 med 420 hk är Youtubern Mr JWW, som verkligen imponeras av Cyans skapelse i klippet härintill.
– Den har ett härligt vridmoment, och en fin gasrepons. Bromsarna har ingen assistans, du får trampa rejält och det känns som på en racingbil, säger Youtubeprofilen Mr JWW.
Svenska tidningen Teknikens Värld är en av få utvalda som fått testköra Volvo P1800 Cyan runt en racerbana, och de är lyriska i sitt omdöme.
– Minsta lilla direktiv från mig som förare räcker för att ge en välavvägd reaktion runt motorbanan i Ljungbyhed. Från min plats bakom ratten imponeras jag av hur effektiv den är och hur tydligt den bestämmer sin plats på banan, skriver Teknikens Världs testpilot Linus Pröjtz.
Växlar – bara för nöjes skull
Ansedda brittiska publikationen Autocar imponeras inte så lätt, men när de provkör P1800 Cyan kommer superlativen fram.
– Jag kan inte komma ihåg sista gången jag växlade så mycket bara för nöjes skull. Hela upplevelsen engagerar som ingenting modernt på den här sidan av en Caterham, Ariel eller Lotus Elise.
Auto Express testar bilen i hällande regn och ger den fyra av fem stjärnor. Till slut har Volvo P1800 fått den motor bilen förtjänar, anser de.
– Den återfödda Volvo P1800 Cyan lyckas rätta till ett av fordonshistoriens största fel genom att ge den fantastiska svensken den prestanda som utseendet alltid har krävt. Både på väg och bana kan den matcha, inte bara den samtida Jaguar E-type, utan mer exotiska bilar som Ferrari 250 GTO, säger testaren John Mahoney.
Fakta Volvo P1800 Cyan
Motor: Tvåliters turbomotor med fyra cylindrar. Cylinderdiameter och slaglängd: 82×93,2 mm
Kompressionsförhållande: 10,2: 1.
Effekt: 420 hk / 308 kW vid 7000 rpm
Max vridmoment: 455 Nm vid 6000 rpm
Laddtryck: 2,7 bar
Max varvtal: 7700 rpm
Turbo: Borg Warner EFR, keramiska kullager.
Avgasrör: Dual tube rostfritt stål, dubbla katalysatorer.
Kraftöverföring: Bakhjulsdrift, Manuell femväxlad låda. Kardanaxel i kolfiber.
Mått: Axelavstånd: 2446 mm, Längd: 4203 mm Bredd: 1748 mm
Höjd: 1220 mm Spårvidd fram: 1466 mm, Spårvidd bak: 1489 mm. Tankvolym: 57 liter
Bromsar: Fram: 4-kolvs bromsok, 362×32 mm skiva Bak: 4-kolvs bromsok, 330×25,4 mm skiva
Hjul: Framdäck: Pirelli P Zero 235/40-R18 Bakdäck: Pirelli P Zero 265/35-R18
Tjänstevikt: 990 kg Viktfördelning: 47% fram, 53% bak.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.