Nya Ford Mustang Mach-E GT är en av världens kvickaste SUV:ar.
Prestandaversionen av Fords elbil spöar bilar som Porsche Cayenne Turbo, Audi RS Q8 och Maserati Levante upp till 100 km/h.
Fartresurserna är i sann Mustang-klass – men det komfortabla chassit får kämpa hårt för att tämja vildhästarna i svensk halka.
Test Mustang Mach-E GT: 487 vilda hästar på hal is
Mest läst i kategorin
Nu tar Ford nästa steg med sin nya elbil Mustang Mach-E. Efter att vanliga versionen lanserats i Sverige och Europa kommer nu prestandaversionen Mustang Mach-E GT. Sportiga och effektstarka elbilar blir allt populärare och Fords nyhet är ett av de piggaste tillskotten i SUV-klassen.
Det handlar om en riktigt snabb bil, i alla fall från stillastående på raksträckor. 0-100 km/h på 3,7 sekunder gör att Mustang Mach-E matchar nästan alla prestanda-SUV:ar i världen. En Lamborghini Urus är blott en tiondel snabbare.
Lika snabb som Tesla Model Y Performance
Den stora och tunga SUV:en är till och med lika snabb som brutala sportkupén Ford Mustang GT500 Shelby, i alla fall upp till 100 km/h. Av en ren händelse har bilen samma acceleration som den kommande Tesla Model Y Performance.
Det är inte utan att jag är förväntansfull när jag får nycklarna till en läckert orange Mustang Mach-E i den ovanligt stränga svenska vinterkylan. Ford har jobbat med detaljer för att ge GT-versionen ett tuffare utseende.
En riktig smällkaramell
Redan grundbilen är riktigt snygg och med större sporthjul och tuffare svart front är GT-versionen ännu läckrare. En riktig smällkaramell som väcker habegär med linjeskön design.
Fords handtagslösa knappsystem för att äntra kupén fungerar perfekt i den stränga vinterkylan och jag tar plats i sportstolarna. Det mesta är sig likt från den vanliga Mustang Mach-E, men interiören har tuffats till jämfört med standardversionen.
Gigantisk skärm
Sportstolarna är snygga att titta på, men erbjuder inte så mycket extra sidostöd. Men de är sköna att sitta i. Förarmiljön domineras av enorm stående skärm på 15,5 tum. Större än i Tesla, men gränssnittet är onödigt stort.
Jag vrider på ratten i mittkonsolen som lägger i körlägena och ger mig i väg ut i trafiken. Till en början känns bilen ungefär som vanliga Mustang Mach-E att köra.
En GT-bil med komfort
Känslan är mer komfortabel vardagsbil än tuff GT-bil. Jämfört med Tesla Model Y som har skarp styrning och hårt fjädrat chassi känns Forden mer som en komfortkryssare trots GT-emblemen. Som vardagsbil kommer Forden att vara lätt att leva med.
Vid rödljuset faller jag direkt för frestelsen att lägga i ”Untamed”-läget och testa accelerationen. Några dragrace på en helt öde landsväg försämrar mönsterdjupet i de tyska däcken ytterligare. Det är inte speciellt halt ute, men de tyska vinterdäcken är halkiga när temperaturen är -10 grader. De 487 hästkrafterna känns väldigt vilda och ritar långa svarta streck i asfalten.
Drivlinan och autobahndäcken har svårt att få ner alla vildhästarna backen. Är det minsta halt ute är det overkill med så här mycket effekt och vridmoment. Gasar jag fullt när det svänger är det lätt att tappa greppet. Kraften är helt enkelt för stor för att kunna utnyttjas i svenskt vinterväglag. Men på sommarväg lär det vara roligt värre.
Mustang Mach-E GT kommer med det adaptiva stötdämparsystemet MagnaRide, men jag känner inte så stor skillnad mot den vanliga Mustangen. Men väglaget tillåter inga större utsvävningar, så ta omdömet med en nypa salt.
Spinner loss på motorväg
Vridmomentet är enormt och bilen vill gärna tappa en del grepp även om jag trampar gasen i botten på den aningen hala motorvägen. Den som vill köra lugnt och säkert kan lägga i de andra körlägena, då är bilen mycket snällare. På ojämna svenska vägar går Mach-E GT mjukt och tyst, och sväljer ojämnheter.
Räckvidden är 50 mil enligt WLTP, och bilen tappar inte alltför mycket trots den stränga novemberkylan. Men på korta körningar skjuter förbrukningen i höjden, när bilen använder ström till att värma upp den iskalla kupén.
Prislappen för Ford Mustang Mach-E GT börjar på 864 900 kronor. För den som gillar att synas och accelerera snabbt är det ett lockande erbjudande. GT bjuder på mer körglädje än vanliga Mach-E, utan att bli stötig och nervös. Den enda bilen i klassen som kan jämföra sig med Forden i kvickhet är den kommande prestandamodellen av Tesla Model Y. Den är nästan 100 000 kronor billigare än Mach-E GT, och det kan bli en tuff match för Ford.
För den som fastnat för Mustangen och dess linjesköna och tuffa design kan standardmodellen Long Range med 61 mils räckvidd vara ett minst lika attraktivt val som GT. Long Range lockar med 200 000 kronor lägre pris och 11 mils längre räckvidd, även om accelerationen är förhållandevis seg. På privatleasing kostar den från 5495 kronor. Den hade jag valt.
Fakta Ford Mustang Mach-E GT
Pris: 874 900 kr
Batteri: 88 kWh netto.
Räckvidd: 500 km (WLTP).
Förbrukning kWh/100km: 20,0. (WLTP
Effekt: 487 hk (358 kW).
Prestanda: 0-100 km/h på 3,7 sekunder. Toppfart: 200 km/h.
Mått: Längd 4713 mm, Bredd, med speglar 2097, Höjd 1624
Vikt: 2250 kg.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.