MG tog den svenska marknaden med storm med lanseringen av MG ZS EV som erbjöds till ett otroligt lågt privatleasingpris. Men precis som att ett RyanAir-flyg är billigt är det också bedrövligt. Nu när marknadsetableringen är ett faktum har MG i stället valt att ta sig an en mer premiumbetonad approach. Vi har testat MG Marvel R för att ta reda på om de lyckas.
Test: MG Marvel R - skenet bedrar
Mest läst i kategorin
MG Marvel R Performance (2022)
Motor: Tre elmotorer, 285 hästkrafter, 665 newtonmeter
Kraftöverföring: 2-växlad automatisk, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 370 km
Vikt: 1 920 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4674/1613/1919 mm
Pris: 534 900 SEK (Testbil ca. 575 000 SEK)
Att döma en hund efter håren
Vid första anblick framstår det onekligen som att MG har lyckats väl med positioneringen av Marvel R. Designmässigt rör det sig om en attraktiv pjäs vars tämligen avskalade och moderna utstrålning lär vinna över många efter en okulär besiktning.
På insidan fortsätter det till synes premiumbetonade mantrat med en 19,4-tums infotainmentskärm à la Tesla och en digital instrumentpanel på 12,3 tum.
Vid en närmare inspektion är det emellertid inte så fantastiskt som det låter, lite som en blinddejt som någon försöker sälja in.
En fasad i paritet med kinesiska muren
Det som dominerar interiören är naturligtvis den kolossala infotainment-skärmen. Kruxet är att systemet har en fördröjning på ungefär ett sekel efter man petat på den.
Om man uppskattar att teknologi gör livet enklare kommer detta att leda till en hel del svordomar.
Fortsättningsvis styrs bilens samtliga funktioner av infotainmentsystemet; det finns exakt noll knappar att tillgå bortsett från defrostern. En så enkel sak som att justera temperaturen på luftkonditioneringen kräver enormt tålamod.
Vid flera tillfällen slutade skärmen svara och fördröjningen mellan varje klick på skärmen var genuint påtaglig.
I övrigt är interiören av samma kvalitet som ett Lego-set. Likt lillebror MG ZS EV knarrar det en hel del och man får känslan av att bilen har satts ihop av ett gäng barn.
Med det sagt är kvalitetskänslan högre än i MG ZS EV men det förblir en fråga om att mycket ser betydligt bättre ut än vad det är.
Chockerande kvick
Upplevelsen bakom ratten är emellertid en bestämt mycket trevligare upplevelse. Vi testade Performance-varianten som med sina 665 newtonmeter gör att MG Marvel R känns rapp.
Gasen i botten bjuder på en genuint fartfylld upplevelse.
Med det sagt har Marvel R svårt för att dölja sin vikt. En stor anledning till det är att gasresponsen inte är särskilt elbilstypisk.
Faktum är att gasen i botten möts av en viss fördröjning, oavsett körläge. En stor anledning till att en elbil är så härlig att ratta är just för den direkta respons som de i regel erbjuder. När det kommer till Marvel R är emellertid upplevelsen en annan.
Komfortmässigt sitter man bra och baksätet är rymligt om man är normallång. Likt andra elbilar hamnar dock knäna uppe vid öronen eftersom golvet är högt.
Bagageutrymmet är minimalt. Fjädringen är åt det hårdare hållet och bilen försöker tveklöst betona den första bokstaven i benämningen suv.
Tillsammans med de lågt placerade batterierna medför det att Marvel R erbjuder bra väghållning och rent kördynamiskt imponerar den.
Storleksmässigt placerar sig MG Marvel R i samma segment som elbilstrion Audi Q4, Škoda Enyaq och Volkswagen ID.4 för att inte tala om bilar som Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 samt Ford Mustang Mach-E.
Mustangen är nog mest lik Marvel R i utförande. Prismässigt är Marvel R å en sidan en billig historia jämte konkurrenterna, oavsett om man betalar kontant eller om man väljer att leasa. Räckvidden är å andra sidan åt det kortare hållet.
Summan av kardemumman
MG Marvel R erbjuder ett aggressivt pris, en trevlig körupplevelse och mycket prestanda. Infotainmentsystemet är dock en total katastrof och är egentligen nog för att avskräcka helt från ett köp. Det förblir en fråga om att allt ser bra ut, men vid närmare titt är det bedrövligt.
Räckvidden är även den dålig och fyrhjulsdriftsystemet är ett skämt. MG Marvel R känns premium för någon som inte vet vad premium är, vilket troligtvis är den skara som kundgruppen består av. Än en gång har MG inte lyckats leverera.
Dagens PS intryck av nya MG Marvel R
Slutbetyg: 2/5
MG Marvel R upplevs vid första anblick som premium. Dessvärre drar infotainmentsystemet ner betyget rejält, likaså kvalitetskänslan och räckvidden. Jämte MG ZS EV är den betydligt mer premium men det kineserna måste växla upp rejält om de ska ta sig an konkurrenterna på riktigt.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.