Dagens PS

Test: MG Marvel R - skenet bedrar

Foto: Marcus Berggren
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 18 juli 2022Publicerad: 18 juli 2022

MG tog den svenska marknaden med storm med lanseringen av MG ZS EV som erbjöds till ett otroligt lågt privatleasingpris. Men precis som att ett RyanAir-flyg är billigt är det också bedrövligt. Nu när marknadsetableringen är ett faktum har MG i stället valt att ta sig an en mer premiumbetonad approach. Vi har testat MG Marvel R för att ta reda på om de lyckas.

ANNONS

Mest läst i kategorin

MG Marvel R Performance (2022)
Motor: Tre elmotorer, 285 hästkrafter, 665 newtonmeter
Kraftöverföring: 2-växlad automatisk, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 4,9 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 370 km
Vikt:  1 920 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4674/1613/1919 mm
Pris: 534 900 SEK (Testbil ca. 575 000 SEK)

MG Marvel R ser väldigt bra ut. (Foto: Marcus Berggren)

Att döma en hund efter håren

Vid första anblick framstår det onekligen som att MG har lyckats väl med positioneringen av Marvel R. Designmässigt rör det sig om en attraktiv pjäs vars tämligen avskalade och moderna utstrålning lär vinna över många efter en okulär besiktning.

På insidan fortsätter det till synes premiumbetonade mantrat med en 19,4-tums infotainmentskärm à la Tesla och en digital instrumentpanel på 12,3 tum.

Vid en närmare inspektion är det emellertid inte så fantastiskt som det låter, lite som en blinddejt som någon försöker sälja in.

MG Marvel R interiör

MG Marvel R har en till synes trevlig interiör. (Foto: Marcus Berggren)

En fasad i paritet med kinesiska muren

Det som dominerar interiören är naturligtvis den kolossala infotainment-skärmen. Kruxet är att systemet har en fördröjning på ungefär ett sekel efter man petat på den.

ANNONS

Om man uppskattar att teknologi gör livet enklare kommer detta att leda till en hel del svordomar.

Fortsättningsvis styrs bilens samtliga funktioner av infotainmentsystemet; det finns exakt noll knappar att tillgå bortsett från defrostern. En så enkel sak som att justera temperaturen på luftkonditioneringen kräver enormt tålamod.

Vid flera tillfällen slutade skärmen svara och fördröjningen mellan varje klick på skärmen var genuint påtaglig.

I övrigt är interiören av samma kvalitet som ett Lego-set. Likt lillebror MG ZS EV knarrar det en hel del och man får känslan av att bilen har satts ihop av ett gäng barn.

Med det sagt är kvalitetskänslan högre än i MG ZS EV men det förblir en fråga om att mycket ser betydligt bättre ut än vad det är.

Foto: Marcus Berggren

Chockerande kvick

Upplevelsen bakom ratten är emellertid en bestämt mycket trevligare upplevelse. Vi testade Performance-varianten som med sina 665 newtonmeter gör att MG Marvel R känns rapp.

Gasen i botten bjuder på en genuint fartfylld upplevelse.

ANNONS

Med det sagt har Marvel R svårt för att dölja sin vikt. En stor anledning till det är att gasresponsen inte är särskilt elbilstypisk.

Faktum är att gasen i botten möts av en viss fördröjning, oavsett körläge. En stor anledning till att en elbil är så härlig att ratta är just för den direkta respons som de i regel erbjuder. När det kommer till Marvel R är emellertid upplevelsen en annan.

Komfortmässigt sitter man bra och baksätet är rymligt om man är normallång. Likt andra elbilar hamnar dock knäna uppe vid öronen eftersom golvet är högt.

Bagageutrymmet är minimalt. Fjädringen är åt det hårdare hållet och bilen försöker tveklöst betona den första bokstaven i benämningen suv.

Tillsammans med de lågt placerade batterierna medför det att Marvel R erbjuder bra väghållning och rent kördynamiskt imponerar den.

Storleksmässigt placerar sig MG Marvel R i samma segment som elbilstrion Audi Q4, Škoda Enyaq och Volkswagen ID.4 för att inte tala om bilar som Hyundai Ioniq 5 och Kia EV6 samt Ford Mustang Mach-E.

Mustangen är nog mest lik Marvel R i utförande. Prismässigt är Marvel R å en sidan en billig historia jämte konkurrenterna, oavsett om man betalar kontant eller om man väljer att leasa. Räckvidden är å andra sidan åt det kortare hållet.

MG Marvel R är genuint snabb. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

ANNONS

MG Marvel R erbjuder ett aggressivt pris, en trevlig körupplevelse och mycket prestanda. Infotainmentsystemet är dock en total katastrof och är egentligen nog för att avskräcka helt från ett köp. Det förblir en fråga om att allt ser bra ut, men vid närmare titt är det bedrövligt.

Räckvidden är även den dålig och fyrhjulsdriftsystemet är ett skämt. MG Marvel R känns premium för någon som inte vet vad premium är, vilket troligtvis är den skara som kundgruppen består av. Än en gång har MG inte lyckats leverera.

Foto: Marcus Berggren

Dagens PS intryck av nya MG Marvel R
Slutbetyg: 2/5

MG Marvel R upplevs vid första anblick som premium. Dessvärre drar infotainmentsystemet ner betyget rejält, likaså kvalitetskänslan och räckvidden. Jämte MG ZS EV är den betydligt mer premium men det kineserna måste växla upp rejält om de ska ta sig an konkurrenterna på riktigt.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]