Test: Mercedes-Benz Citan
Citan lanserades för första gången 2012 och var inte mer än en förklädd Renault Kangoo. I förra generationens fall var likheterna påtagliga och Mercedes fick kritik för att de besudlat stjärnan med franskt mög. Nu har det dock kommit en helt ny Citan.
Test: Mercedes-Benz Citan - förtjänt av stjärnan?
Mest läst i kategorin
Andra generationen Citan är faktiskt också en fransos i tyska kläder men nu har Mercedes ansträngt sig lite mer för att differentiera tysken jämte fransosen.
Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mercedes-Benz Citan.
Tuffa tyska tag
Designmässigt är det inte helt solklart att Citan och Kangoo i grund och botten är samma bil. Under utvecklingen av nya Citan har tyskarna tagit en större roll vilket inneburit att de i större utsträckning har valt att skilja bilarna åt.
På insidan möts man av en ordinarie Mercedes-interiör à la märkets billigare modeller – som exempelvis A-klass och T-klass. Layouten är logisk och det finns en stor del fysiska knappar och reglage.
Infotainmentsystemet är i form av en fem-tums skärm – och som är standard – känns tämligen utdaterat. Med det sagt fungerar det som det ska och gör det man förväntar sig. Systemet är standard på Citan.
Kvalitetskänslan är även den förhållandevis hög och Mercedes-Benz Citan känns i mångt och mycket som en lite mer premiumbetonad skåpbil.
Tyskarna har sannerligen ansträngt sig för att Citan ska kännas som en Mercedes kontra en Renault.
Senaste nytt
Mercedes-Benz Citan har personbilsinfluenser
Vår testbil var försedd med framhjulsdrift och en dieselpjäs på 95 hästkrafter som gick ner i backen via framhjulen och en 6-växlad manuell växellåda.
En 7-stegad automat finns också att tillgå. Rent kördynamiskt är Citan snäppet styvare än Kangoo och komfortnivån är hög. Den är mer körglad än exempelvis Volkswagen Caddy.
Den manuella lådan fungerar bra med distinkta slag. Kopplingen saknar dock helt feedback. Rent ergonomiskt är automatlådan att föredra.
Det finns även bensinmotorer som erbjuds men i en skåpbil – där tanken är att både lasta tungt och dra mycket – är det vridmomentet som dieselmotorerna erbjuder ett trevligt inslag. Bensinmotorerna upplevs emellertid som piggare.
Dieselmotorn är inte den tystaste spisen på marknaden och en hel del motorljud letar sig in i kupén. Gasen i botten möts av mer snack än verkstad en vid mer sansad körning är det inte ett störningsmoment.
Rent kördynamiskt känns Citan lite som en A-klass med ett enormt bagageutrymme. Föreställ er en modern Vaneo. Typ.
Mercedes ingenjörer har lyckats väl med att få körupplevelsen att skilja sig jämte Renault Kangoo, något som pekar på att de sannerligen ansträngt sig.
Citan har väldigt mycket vindljud. Akustiken i kupén är trevlig och man slipper det eko som exempelvis Renault Kangoo medför med lastnätet som sitter mellan kupén och bagageutrymmet. En burkig ljudbild är emellertid inte unikt för Citan.
Praktiska ting
Mercedes Citan erbjuds i två längder – L1 och L2. Vi testade L1 som har ett lastutrymme på 2,9 kubikmeter, att jämföra med 3,1 för Caddy. Citan får lasta upp till 667 kilogram. Dragvikten är upp till 1 500 kilogram.
Summan av kardemumman
Nya Mercedes-Benz Citan har tagit ett rejält kliv upp jämte föregångaren. Medan första generationen Citan kändes som en Renault Kangoo med en Mercedes-logga påklistrad, har Mercedes faktiskt ansträngt sig med nya Citan.
Resultatet är en skåpbil som känns genomarbetad med tydliga premiumbetonade inslag. Interiören är funktionellt utformad och komfortnivån hög. Infotainmentsystemet är en utdaterad historia som ändock gör jobbet.
Citan är dyrare än många av konkurrenterna, något som grundar sig i stjärnan i fronten. Med det sagt erbjuds en hög utrustningsnivå och en tydlig differentiering jämte billigare Kangoo. Mercedes har även förmånliga garantier och ett väletablerat servicenätverk.
Kangoo finns att tillgå som renodlad elbil, medan motsvarande Citan är försenad. Rent generellt erbjuder en Volkswagen Caddy ett mer attraktivt helhetspaket.
Mercedes Citan erbjuder en rad tilltalande egenskaper. Premiumkänslan är tveklöst närvarande, körupplevelsen är trevlig och rent ergonomiskt når Citan riktigt långt.
Segmentet för skåpbilar är emellertid tufft och många av konkurrenterna erbjuder snarlika egenskaper men till ett lägre pris. Frågan är bara vad stjärnan i fronten är värd.
Mercedes-Benz Citan L1 (2022)
Motor: 1,5-liter, fyrcylindrig, diesel, 95 hästkrafter, 260 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-växlad manuell låda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 13,8 sekunder
Toppfart: 164 km/h
Vikt: 1 462 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4486/1648/1596 mm
Pris: Från 210 900 SEK (ex. moms)
Högsta Växelns helhetsintryck av Mercedes-Benz Citan
Slutbetyg: 3,5/5
Nya Mercedes-Benz Citan lyckas med att utmärka sig jämte sitt franska syskon. Den är trevlig att ratta och praktiskt lagd. Segmentet är emellertid riktigt tufft.
Läs även: Recension av Renault Kangoo
Läs även: Recension av Volkswagen Caddy
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.