CASCAIS. Så fick vi då äntligen möjlighet att delta på Europapremiären av helt nya Mazda CX-60 PHEV. Håller den vad man lovat och klarar den att utmana getingboet av medelstora och stora SUV:ar?
Test: Mazda CX-60 PHEV – laddhybriden som vågar
Mest läst i kategorin
Europapremiären skedde i underbara Cascais strax utanför Lissabon vilket gav många möjligheter till att prova både svepande kurviga vägar med fantastiska vyer och motorvägar.
Testkörningen startade med utförlig beskrivning av det tyska utvecklingsteamet som ansvarat för stora delar av den nya modellen. För er som inte känner till Mazda så väl så har man all produktion av sina bilar i Japan medan utveckling sker i USA, Tyskland och Japan.
En japansk bil som ser europeisk ut
Frågar man en asiat om Mazda så får man troligtvis svaret att det är de japanska bilarna som ”ser europeiska ut” – men om du frågar någon i Europa om Mazda så blir det inte ett lika tydligt svar.
För var har man för existensberättigande på den europeiska marknaden när man främst är en japansk bil som ser europeisk ut?
Jimba Itta – en förbannat bra bil
För oss journalister som testat Mazda flera gånger blir svaret: ”en förbannat bra bil”. Mazda är i Europa ett relativt litet varumärke i förhållande till de europeiska, koreanska och andra japanska giganterna.
Att få tillräcklig “share of voice” i det överfulla mediebruset är inte lätt. Med avsaknad av enorma mediebudgetar där alla bröstar upp sig till övertoner så jobbar Mazda ”smartare” än sina kollegor i branschen.
I stället för miljonkampanjer så låter man sina produkter tala för varan och pratar hellre om den japanska själ och hantverkskraft som finns i varje bil.
Mer lik skandinavisk design än mellaneuropeisk
Den avskalade rena design som kommer från den japanska kulturen är mer lik den skandinaviska designen än den mellaneuropeiska. Mazda låter produkten genomsyras av flera japanska filosofiska uttryck som exempelvis Jinba Ittai för att beskriva samspelet mellan förare och bil.
Jinba Ittai är ett begrepp som ursprungligen betyder samspelet mellan ryttare och häst.
Ett annat begrepp man ofta pratar om är Kodo som är ett begrepp som på engelska beskrivs som ”Soul of motion” och som på svenska blir det något mindre exotiska ”rörelsens själ”.
Det tredje begreppet som Mazda ofta hänvisar till är ”Ma” som är den lugna och värdiga i det tomma utrymmet. Vad kan bättre beskriva skandinavisk funktionalism än just de orden?
Finns likheter med Volvo XC-60
Med det som bakgrund är det inte konstigt att vi förutom namnet hittar många likheter mellan Volvo XC-60 och Mazda CX-60.
Det har var en fråga som delade oss i gruppen som testade nya Mazda CX-60. En del såg inga som helst likheter och andra som undertecknad själv såg flera likheter.
När vi frågade designchefen så tog de frågan som en komplimang – men själva såg de inga likheter alls (?). Det är det som är så fantastiskt med design – det är upp till betraktaren och alla hittar sin egen linje eller funktion att jämföra med.
Men klart är att det är mot Volvo, BMW X3, Mercedes GLC och Audi Q5 man tänker konkurrera.
Men det är ju premiumbilar?
Ja, visst är det de – och det är Mazda CX-60 också. Det är till den nivå man nu har utvecklats. Något som Mazdas presschef Johan Lagerström bekräftar: ”det är mot de bästa laddhybriderna på marknaden vi ska konkurrera och CX-60 visar den varumärkesambition vi har.”
Och han lovar samtidigt fler modeller i samma kvalitet med utgångspunkt från den här nya plattformen.
Den nya plattformen
Under de här dagarna skulle vi få prova ett 10-tal förseriebilar och Mazda gänget var extra spända då nya CX-60 utgår från en helt ny plattform. Det är Mazda första laddhybrid och den kombinerar en 2,5 liters fyrcylindrig motor tillsammans med en elmotor för att driva alla fyra hjul.
Systemeffekten är hela 327 hästkrafter inklusive 17,8 kWh-batteriet. Det ger en räckvidd på 6,3 mil på enbart el. Dessutom kan man köra även fyrhjulsdrivet på enbart el.
För den gasglade innebär det att man gör 0-100km/h på hyggliga 5,8 sekunder.
Elmotorn ligger efter bensinmotorn och växellådan som dessutom har lamellkoppling vilket är en intressant lösning. Det gör att man kan minimera friktionsförluster jämfört med en klassisk vridmomentomvandlare som de flesta andra tillverkare använder.
Det innebär att CX-60, till skillnad mot många andra, i huvudsak driver på bakhjulen och kopplar in framhjulen vid fyrhjulsdrift. Dessutom kan man köra även 4-hjulsdrivet på enbart el.
Tillsammans med en rakt designad drivlina och batterierna lågt placerat i chassit har man fått en bra tyngdpunkt på modellen. I kombination med den nya 8-växlade lådan har Mazda fått på pappret ett intressant paket.
Sportig känsla i en stor laddhybrid
Körglädje och känsla är kanske det som utmärker Mazda mest mot sina övriga japanska kollegor. Och det känns direkt när vi kör iväg i nya CX-60. Med den nya 8-växlade drivlinan så känner man växlingarna svagt och något mer än de silkeslena växlingar vi annars vant oss med i premiumbilar.
Ingenting negativt i det – det känns helt enkelt lite sportigare som tillsammans med det välbalanserade chassit gör att vi inte upplever att vi sitter i en så stor bil som vi gör. Det är trots allt 2,2 ton vi får iväg till 100 km/h på 5,8 sekunder.
Med svepande kurvor längs den portugisiska kusten trivs både vi som testförare och nya Mazda CX-60. Nytt i modellen är att man utvecklat ett system som skall svagt bromsar in det bakre hjulet mot innerkurvorna när man svänger.
Effekten är att man i svängarna får bättre balans genom kurvorna. Nu hade vi inte möjlighet att prova med eller utan det nyutvecklade systemet. Vi kunde bara konstatera att Mazda CX-60 är en riktigt skön och rolig bil att köra.
Vid normal körning drivs den 90 procent på bakhjulen och med upp till 50/50 kraftfördelning mellan fram- och bakaxeln vid behov av extra väggrepp. Med en maximal släpvikt på 2,5 ton kommer CX-60 passa många häst eller båtägare.
För den marknaden erbjuds nu något så ovanligt som en “körglad dragbil” – när stötte du på den kombinationen tidigare?
Trots att det var förseriebilar vi fick testa så hittade vi inget att anmärka på förutom att bakdörrarna hade ett något metalliskt ljud när vi stängde dom. En avsaknad av den där premiumkänslan man vill ha när man köper en så här bra bil. En injusteringsfråga som troligtvis kommer vara åtgärdade när de riktiga produktionsbilarna levereras.
Förarmiljö
Som förare hittar man sig snabbt till rätta. Man har behållt den traditionella lösningen av kombination med skärmar och knappar. När vi frågar Mazdas utvecklingsteam så hävdar de bestämt att det är mer användarvänligt och betydligt säkrare än att klicka fram och tillbaka på en skärm.
Man har defacto en pekskärm i centrum av panelen men den går endast att peka på när bilen står stilla. Under färd är man hänvisad till ratt och knappar för att röra sig bland funktionerna på skärmen.
Bra eller dåligt? Ja, det finns många för och nackdelar med respektive lösningar. Något man gjort bra med skärmen är att den är monterad så instrumentpanelen framför skärmen blir en yta att vila handen på vilket underlättar att “träffa rätt” när man ska klicka på skärmen.
Bra tänkt även om jag personligen hade upplevt det vara bättre om jag kunde använda pekfunktionen även när bilen kör. Men säkerhetsaspekten är svår att avvisa även om man kan uppleva det är lika “osäkert” att knappa sig runt med skärmen.
Befriande enkelt
Något som däremot var befriande var det att knapparna till temperaturen i AC:n stor ut från panelen så det är mycket enkelt att hitta det med handen utan att släppa blicken från vägbanan när vi körde.
Något som var lika enkel funktion var den ansiktsigenkänning som är inbyggd för föraren.
Med några enkla steg ställer Mazda CX-60 snabbt in idealpositionen för dig som förare. Den lilla kameran (längst upp till vänster på skärmen) känner sedan igen vem det är som sätter sig vid ratten och ställer då automatiskt om hela bilen efter den idealposition den förare hade i bilen. Givetvis förutsatt att man sparat sin profil/inställning i bilen.
Mazda CX-60 PHEV lär sig förarens preferenser
Det gäller givetvis säte, säteshöjd, ratt, backspeglar – men även den temperatur, körläge, radiokanal och volym respektive förare hade senast i bilen. Jo, för även om du sparat din profil så “lär sig” bilen hur du gillar att ha det och förändrar successivt just din profil vartefter du gör justeringar.
Gimmick eller inte – det är kul att testa och funkar bra. I vardagsstressen kan det vara praktiskt för många familjer. Det är ju inte helt ovanligt med olika längd på både ben och överkropp bland familjemedlemmarna.
Gott om plats även bak
Gott om plats för upp till tre passagerare bak. Man kanske hade förväntat sig en sju-sitsig version av CX-60. Vi får vänta och se vad marknaden vill ha – kommer kravet från marknaden så kommer troligtvis Mazda lösa även det.
Det är en fördel med en i förhållande liten tillverkare. De är betydligt mer lyhörda till vad kunderna önskar sig.
Ryggstödet går givetvis att fälla och en klassisk genomlastningslucka av skidor och dylikt.
Summering:
Mazdas utveckling gör att man nu förväntar sig mer och mer när det kommer en ny modell. Redan Mazda CX-5 är en riktigt bra bil som ibland glöms bort i alla jämförelser av mellanstora SUVar. Med det i bakhuvudet så var givetvis förväntningarna höga. Kanske de högsta vi haft när vi nu fick texta nya CX-60 PHEV.
Klarade man att leva upp till förväntningarna. Det kan man säga, vi hade uppskattat ännu mer att testa den snygga Takumi – versionen med den “japansk/skandinaviska” inredningen.
Men i höst får vi säkert möjlighet att göra en längre och genomgående test av Mazdas nya flaggskepps modell. Men försmaken var bra och lockade till mer.
PS – glömde det där om räckvidden på el. Kommer man ca 6 mil på el?
Javisst – det är ju en Mazda och de håller vad man lovar!
Dagens PS omdöme om Mazda CX-60 PHEV:
Ekonomi 4,5 av 5
Runt 500 000 kr är aggressivt prissatt för en sådan bra kvalitets-SUV. Frågan är bara hur länge man kan hålla den nivån med den galloperande inflationen
Körkänsla 4 av 5
Jämför vi med mellanstora och stora SUV-ar är Mazda CX-60 riktigt bra modell som utmanar toppskiktet.
Kvalitet 4,5 av 5
Bästa kvaliteten av de japanska alternativen och fullt jämförbar med de tyska premiummärkena.
Helhetsupplevelse 4,5 av 5
Man tänker på begrepp som “best value for money”. En “körglad dragbil” som kommer locka många häst och båtägare. Det här är en modell som, om man lyckas hålla sin prisposition, kommer skaka om branschen. Mazda CX-60 är något så ovanligt som en utmanare som håller vad man lovar.
Prisuppgifter Mazda CX-60 PHEV
Pris: Från 499 500 för Exclusive-line. Homura 524 400 och Takumi 539 400
Relaterade artiklar:
Mazda CX-60 – byggd för att utmana de bästa Dagens PS
Mazda MX-5 – som att träffa en kär vän Dagens PS
Mazda CX-30 – ett nummer större Dagens PS
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Chefredaktör och ansvarig utgivare.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.