Dagens PS

Test: Mazda CX-5 är en en attraktiv familjebil

CX-5 Exteriör
Färgen Zircon Sand är ny för CX-5. (Foto: Morgan Petri)
Morgan Petri
Morgan Petri
Uppdaterad: 29 apr. 2023Publicerad: 29 apr. 2023

Test: Mazda CX-5 Newground

ANNONS

Mest läst i kategorin

Mazda CX-5 har i över tio år varit ett populärt val bland de som är ute efter en kompetent familjeforslare. Nu har man uppdaterat modellen.

Till nyheterna hör två nya utrustningsnivåer riktade mot mer äventyrliga respektive sportigt lagda kunder.

Som erfaren scout tilltalar friluftslivet mig, men för att reda ut huruvida CX-5 i dess mest äventyrliga utförande gör det måste vi helt enkelt lägga i Högsta Växeln och recensera nya Mazda CX-5 Newground.

Newground får limegröna detaljer både in- och utvändigt. (Foto: Morgan Petri)

Grön som skogen

Redan vid första anblick angriper CX-5 åskådarens ögon.

Det är kanske mest tack vare den nya, armégröna lacken, men alla CX-5 Newground får även en limegrön accent i grillen.

I en mer ordinär färg förblir CX-5 en riktigt stilig och snygg pjäs som med hjälp av nya stötfångare och LED-lyktor har moderniserats utan att förstöras.

De silvriga och svarta plastdetaljerna nedtill är unika till Newground och ger intrycket att den kan ta sig några meter längre upp för skogsvägen.

ANNONS

Interiören pryds av samma limegröna detaljer som exteriören. (Foto: Morgan Petri

Limetemat märks av desto mer på insidan. Här pryds både stolar och instrumentpanel med gröna detaljer som sticker ut mer än Burj Khalifa i ett villaområde.

Det ser snarare ut som toxiskt avfall i en tecknad serie än något som påminner en om skogen.

Nåväl, i övrigt är interiören designad med användarvänlighet i fokus och det tackar vi för. 

Mazda CX-5 Inetriör

Den invändiga designen är klockren och användarvänlig. (Foto: Morgan Petri

Fysiska knappar och vred för att styra klimatisering och infotainmentsystem håller nämligen på att dö ut i ett rasande tempo.

Allt är fantastiskt intuitivt och responsivt, om än en aning utdaterat.

ANNONS

Senaste nytt

Mazda CX-5 är en familjesuv av rang

Användarvänlighet och praktikalitet står i fokus och det märks. Både baksäte och lastutrymme kunde lika gärna ha varit varsitt auditorium. 

ANNONS

Man har valt att prioritera ett rymligt baksäte. En Volkswagen Tiguan har exempelvis ett större lastutrymme, men med sätena fällda är de näst intill likadana.

Dörröppningarna är tacksamt stora och den elmanövrerade bagageluckan gör livet lättare.

Baksätet är bestämt familjeanpassat. (Foto: Morgan Petri)

I bagageutrymmet finns det även en golvmatta med två sidor, varav en är extra slitstark.

Väl ute på vägen blir det genast tydligt att även körupplevelsen är bestämt familjeanpassad. 

Styrningen är lätt och upplevelsen är lagom bortkopplad. Chassit är förtroendeingivande och CX-5 känns således aldrig otäck bakom ratten. 

Drivlinan är inte Mazda CX-5s bästa attribut. (Foto: Morgan Petri)

Fjädringen är mjuk utan att kännas som en blöt tvättsvamp i rondeller. Det bådar gott för komforten, men upplevelsen i kupén är stundvis burkig.

Motorn, även i det kraftfullaste utförandet, känns trött och behovet av att varva ur den ligger delvis till grund för CX-5s burkiga känsla.

ANNONS

Nya stötfångare och lyktor fram och bak moderniserar utseendet. (Foto: Morgan Petri)

Är Mazda CX-5 rätt bil för dig?

Med ett tydligt fokus på användarvänlighet och praktikalitet är CX-5 ett bra val för många familjer.

Avsaknaden av elektrifierade alternativ kan ses som en nackdel, speciellt med tanke på att drivlinan inte är dess paradgren.

Mängden teknik och utrustning man får redan i instegsmodellen är dock imponerande. 

Upplevelsen bakom ratten är behaglig, och designen tillhör de bästa i segmentet. 

Newground är antagligen inte den bästa utrustningsnivån, inte ens för de som aspirerar att ta sig ut i vildmarken, men det finns gott om bra val i en myriad av prisgrupper.

Kort sagt är CX-5 lätt att leva med och tål allt vad familjelivet kräver. Den är ett genomgående bra val för den som inte suktar efter en elektrifierad drivlina.

Mazda CX-5 är ett bra alternativ för många familjer, men den är inte helt utan brister. (Foto: Morgan Petri)

ANNONS

Mazda CX-5 Newground
Motor: 2,5-liters bensinmotor, 194 hästkrafter, 258 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0-100 km/h: 9,2 sekunder
Toppfart: 195 km/h
Vikt: 1 660 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4550/1840/1680mm
Pris: 327 000 SEK (testbil cirka 413 000 SEK)

Högsta Växelns helhetsintryck av Mazda CX-5 Newground

Slutbetyg: 3,5/5

CX-5 förblir ett iögonfallande och logiskt val för många familjer. Drivlinan lämnar dock en del att önska och saknar elektrifiering vilket inte framtidssäkrar den.

Läs även: Renault Austral provkörd  – alla kan inte ha elbil 
Läs även: Test: Škoda Karoq – vänstra hjärnhalvans bästa vän 

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

Morgan Petri
Morgan Petri

Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]