Maxus håller just nu på att ta stormsteg in på den svenska marknaden. Hittills har man letat sig in på transportmarknaden där elektriska skåpbilar ökar snabbt i popularitet. Det man inte ser så mycket av på gatorna är deras eldrivna personbilar.
Test: Maxus Euniq6 SUV - skippa den här
Mest läst i kategorin
Både Euniq5 (ja, försök att säga det högt tre gånger) och Euniq6 SUV marknadsförs som eldrivna, praktiska och välutrustade familjetransportmedel.Vi har hittills bekantat oss med långburken eD9 men nu är det dags att lägga i Högsta Växeln och recensera Maxus Euniq6 SUV.
Maxus Euniq6 SUV (2022)
Motor: Elmotor fram 177 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös automatlåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 9,5 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Vikt: 160 km/h: 2 285 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4735/1736/1860 mm
Pris: Från 529 900 SEK (testbil ca 539 800 SEK)
Simpelt upplägg
Maxus stoltserar främst med två saker angående Euniq6: utrustning och praktikalitet. Det går nämligen bara att få den i fyra utföranden: vit, svart, röd och silver.
Tillbehörskatalogen består bland annat av keps och munskydd med Maxus-logga. Häftigt! Till de mer vettiga tillbehören hör dragkrok och takräcken.
Anledningen till den icke-existerande utrustningskatalogen är att allt, minus färgen, är inbakat i priset; Euniq6 SUV är maxutrustad från början.
Ett problem som kan uppstå när det finns en misstänksamt lång och generös lista med tillval för en ruskigt billig prislapp, är det faktum att saker och ting inte fungerar fläckfritt.
Panoramaglastak, schysst tänker man. Men snabbt inser man att det räcker med att komma upp i 50 km/h för att behöva byta destination till örondoktorn. Läderklädd ratt, härligt tänker man. En sväng senare och man behöver byta destination till Biltema för att köpa rattmuff.
Dock är det svårt att klandra den alltför mycket med tanke på priset. Det är iallafall vad man tänker tills man sätter på den adaptiva farthållaren som panikbromsar ner till 60 på motorvägen så fort man påbörjar en omkörning och kommer inom en kilometer av bilen man försöker köra om.
Resten av utrustningen är faktiskt fullt fungerande och viktigast av allt: inte trafikfarlig.
Något som är svårt att misslyckas med är praktikalitet. Euniq6 SUV är en ihålig gigant, så enkelt är det. 754 liter är den officiella siffran, men det målar inte upp hur komiskt mycket utrymme det finns i förhållande till bilens storlek.
Syskonet Euniq5 är en MPV med sex eller sju stolar. I Euniq6 finns ingen tredje sätesrad. Det finns inte heller någon drivaxel eller dylikt där bak. Det är bokstavligen tomt.
Bakom ratten (med rattmuff)
Maxus Euniq6 SUV tar bevisligen bokstaven U (Utility) på allvar. Frågan är emellertid om den faktiskt kan ta sig dit den ska. Utan drivning på alla fyra kan man ganska snabbt utesluta mer äventyrliga eskapader.
Hur ter den sig då på asfalterade raksträckor? Jo, med lite packning och ett par familjemedlemmar som last svettas bilen rejält. Förbrukningen på motorvägen i 110 kilometer sticker iväg och kryper oroväckande nära 30 kW per 100 kilometer.
Kör man snabbare än, börjar det kännas som att man kör ett stort segel, och bilen vill inte gå rakt. Som förare behövs aktiv styr-input för att motverka naturens krafter. En högst obehaglig känsla.
Med en batteristorlek på 70 kWh, och en laddhastighet som Tesla-ägare vid snabbladdare genuint trodde att jag skämtade om, finns det inte mycket att skriva hem om angående långfärds-ambitionerna.
Det är alltså i en kö på Essingeleden som Euniq6 helst befinner sig. Tyvärr stöter man på problem även där. Bilens regenerering, eller elektriska motorbroms, är kraftigt fördröjd och ger näst intill ingen inbromsning under den första sekunden.
Därefter ökar den gradvis upp till en av tre nivåer som man själv kan välja mellan. För att undvika att krocka in i bilen framför dig är det bäst att ha regenereringen i sitt mest diskreta läge och bromsa själv helt enkelt.
I stadstrafik kan det hända att man behöver ge 100% gas för att undvika jobbiga situationer. Det kan man inte i Maxus Euniq6. Bilen visar precis hur mycket den ger, vilket aldrig var 100%. Plattan i mattan ger ett lugnt och sansat gaspådrag mer likt en manuell bil med sugmotor som befinner sig i fel växel, än en elbil som alltid erbjuder allt vrid.
Sportläget förbättrar situationen något men vem vill behöva köra sin redan slöa, energislukande familje-SUV i sportläge konstant? Inte jag.
Sättet som Euniq6 SUV reagerar på förarens input, för att inte tala om farthållaren, känns genuint trafikfarligt. Det är inte heller en vanesak som det kan vara med många andra bilar, det här är inprogrammerat.
Sorgligt men sant
Jag vill inte vara negativ, men det är svårt att inte bli det när ingenting funkar som det borde. Maxus Euniq6 SUV har potential som koncept men brister i utförandet. Som tur är träffar Euniq6 rätt på några punkter.
Huruvida utseendet faller en i smak är givetvis subjektivt, men designen, även fast det finns konstiga linjer här och var, tycker jag är snygg och skulle kunna vara en förklädd Lexus. Den ser dyrare ut än vad den är helt enkelt.
Vidare är Euniq6 sanslöst billig för en stor eldriven SUV med den utrustning som den trots allt har, även om funktionen inte är helt hundra.
Baksätet är enormt, bakluckan ännu större. Det är tydligt att baksätet är där man vill vara, på typiskt kinesisk manér. Den har till och med en knapp i baksätet som aktiverar “Health Air”, för att rena den kraftigt kontaminerade svenska luften…
På Kina-temat platsar även det faktum att Euniq6 knappast är ljudisolerad, något som bilar på den svenska marknaden annars är för att motverka den hårda asfaltens ökade bullernivåer.
Summan av kardemumman
Köp inte Euniq6 SUV. Trots att flera av bristerna går att kringgå eller leva med finns det bättre alternativ på marknaden, hur tråkigt det än må vara. Jag gillar konceptet: en stor familjevänlig SUV som tillfredsställer isbjörnarna till ett vettigt pris.
Med det sagt kanske det är bäst att hålla ett öga på Maxus och vad de erbjuder framöver, men jag skulle skippa den här.
Dagens PS helhetsintryck av Maxus Euniq6 SUV
Slutbetyg: 2/5
Maxus Euniq6 SUV är bättre på pappret än i verkligheten, något som stämmer för många kinesiska elbilar. Överväg exempelvis Škoda Enyaq för dina förnuftiga elbils-behov av större storlek.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Skribent på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.