Den fula ankungen har blivit en svan.
Kias nya elbil EV6 imponerar i första testet med fina köregenskaper och knäpptyst kupé – fast visst finns det missar.
Kia kan vara på god väg att köra om Volvo som svenskarnas favoritmärke.
Test Kia EV6: Så bra är nya hajpade elbilen
Mest läst i kategorin
Koreanska bilmärket Kia gjorde sin entré på den svenska bilmarknaden så sent som 1997. Jag minns hur jag skrattade åt de fula små bilarna från Korea som bar namn som Pride och Carnival. Som en ful ankunge i dåtidens svenska ankdamm med bilar.
Kia vill ha högre straffskatter
24 år senare har jag sedan länge slutat att hånskratta åt Kia, och märket har utvecklats till en flygande svan. Kia har i höst flugit förbi Volvo och Volkswagen som Sveriges mest sålda bilmärke. I september 2021 var Kia det största bilmärket. Nu är modellerna snygga, moderna och verkar nästan skräddarsydda för det svenska bonus-malussystemet. Kia klagar inte på malusskatterna – de vill tvärtom ha ännu högre straffskatter. Inget annat märke säljer så stor andel laddbara bilar som Kia i Sverige.
Men Kia nöjer sig inte där. De tutar för omkörning. Med nya hajpade elbilen EV6 siktar Kia på att gå från ”fast follower” till ”first mover”, enligt bildirektörerna på plats vid körningen i Spanien. Kia EV6 har djärv design och en modern plattform som är utvecklad helt för elbilar. Det är en av de första folkliga bilarna med blixtsnabb 800-voltsladdning som gör att batteriet kan laddas nästan fullt på 18 minuter. Bilen delar plattform med Hyundai Ioniq 5 och Genesis GV60 som snart släpps i Europa.
Samtidigt som Kia bjuder in till tester av EV6 har Volvo bjudit in pressen att köra nya C40. Kia EV6 kostar mindre, har längre räckvidd, laddar snabbare och har större utrymmen. Volvon är snabbare och mer ”premium”. Kia har skaffat sig ett försprång när det gäller elbilar. Hur sjutton ska lilla Volvo komma ikapp biljätten från Korea som bygger 2,7 miljoner bilar om året? Jag förstår det inte, men Volvo verkar ha en listig plan. Det enda jag vet säkert är att elbilarna kommer bli bilbranschens eget Squid Game.
Kia EV6 har framtidsinspirerade former och ser sportig och kraftfull ut när jag närmar mig bilen. Hjulen är placerade långt ute i hörnen. Bakdelen med bakbelysningen i en pikant ankstjärt gör att bilen sticker ut i mängden. Kanske är det ankstjärten eller den lätt kupade vindrutan, men jag får förnimmelser av Saab. Bitvis blir det kanske för mycket extra allt. Om EV6 är snygg är förstås en smakfråga, men så här fräckt designar ett bilmärke med självförtroende en ny bilmodell.
Bra svängrum i bak
Jag får nycklarna till en Kia EV6:a som står parkerad i spanska Malaga. Kupén är ljus och det är gott om plats i hela bilen. Inredningen är ett lyft mot tidigare Kiamodeller och den bästa från märket hittills. Framstolarna (i veganläder och konstmocka) är jättesköna och det finns gott om svängrum i baksätet och golvet är platt. Kupén känns en aning plastig, särskilt baksidan av framsätena. Och jag har personligen svårt för det Perstorpsplatteliknande mönstret på instrumentpanelen.
Förarmiljön domineras av en stor skärm som går över mer än än halva bilens bredd. När jag ska trycka i gång bilens navigering avslöjar sig en av de största svagheterna. Systemet kräver många knapptryck och jag tycker det är knepigt att förstå utan att konsultera bilens manual. Det finns också gott om knappar, vilket vissa gillar. Men för mig känns det inte så lättskött och intuitivt som på Tesla eller för den delen Volvos Googlesystem.
När jag kör i väg blir det pinsam felkörning direkt. Och det blir fler felkörningar under dagen när jag kör med navigatorn i rondeller och knepiga spanska korsningar. Jag har svårt att förstå gränssnittet i navigationen, men kanske beror det mer på att jag är en vilsen katastrof i spansk trafik?
Lite studsig på dåliga vägar
Jag börjar med att köra den bakhjulsdrivna versionen som kostar från 4695 kronor i månaden att privatleasa. Räckvidden är på papperet fina 528 km. Bilen har 228 hk och är tillräckligt pigg för vardagskörning utan att vara någon raket. Den ligger bra på både motorvägar och kurviga landsvägar, men känns stötig i vissa lägen. Kia har valt en sportig fjädring och när vägarna blir för dåliga blir bilen lite studsig. Kias instegsmodell känns piggare i de flesta lägen än de bakhjulsdrivna konkurrenterna från Volkswagen, Audi och Skoda. Styrkänslan är lös och ledig men blir mer distinkt när jag trycker i sportläget.
När jag tar klivet upp i den fyrhjulsdrivna EV6 AWD känns det som att alla bitar faller på plats. Det skiljer inte mycket på chassit mot den bakhjulsdrivna versionen, men AWD ligger bättre på vägen och känns mer harmonisk. De 325 hästkrafterna gör bilens fina chassi rättvisa. När jag trycker gasen i botten på sportläget accelererar bilen kraftfullt ända upp i hög motorvägsfart, snabbt men hela tiden mjukt. Så här ska en riktigt bra elbil kännas. Inne i de spanska tätorterna är bilen otroligt lättkörd oavsett om jag frirullar eller väljer enpedalskörning.
I svensk halka kommer AWD säkert som amen i kyrkan att vara bättre än den bakhjulsdrivna varianten. Jag råder alla som har råd att lägga en extra slant att satsa på den fyrhjulsdrivna versionen om ni ska köra mycket i snö och halka.
Ska jag klaga på något när det gäller köregenskaperna i Kia EV6 är det att fjädringen kan kännas en aning hoppig på ojämna vägar. På släta fina spanska motorvägar är det en underbar långfärdskryssare som du kan köra avslappnat. Mitt subjektiva intryck är att den är tystare än Volkswagen ID.4, och betydligt tystare än den bullriga Tesla Model Y. Totalt sett en av de tystaste elbilar jag kört. Det vinande motorljudet i sportläget går som tur är att stänga av.
EV6 kommer med flera praktiska företräden. Den får dra 1600 kg i båda modellversionerna. Den kan också användas som en mobil powerbank och kan driva verktyg med 3.6 kW-effekt. Eller för den delen ladda en annan elbil. Framstolarna går att fälla till en vilosäng när du stannat för att ladda bilen.
Den svagaste biten är infotainmentsystemet som ännu inte är klass med de bästa europeiska konkurrenterna och Tesla. Men det fungerar tillräckligt bra när du vant dig. Den fyrhjulsdrivna versionen kostar från 634 800 kr att köpa före klimatbonusen på 70 000 kronor. Privatleasingen går loss på 5995 kronor i månaden för 1500 mil. Ungefär som Volkswagen ID.4 GTX, som nog blir en av de svåraste konkurrenten. Även Hyundai Ioniq 5 från den egna koncernen tävlar om köparna.
Smaksak vilken som är bäst
Mellanstora suvar och crossovers börjar bli ett riktigt getingbo med massor av nya fina modeller. Kia EV6 är ett av toppalternativen, men om den är allra bäst är en smaksak och beror på dina behov och din budget. Ta dig gärna tid att provköra bilar som Hyundai Ioniq 5, Volkswagen ID.4, Skoda Enyaq, Audi Q4 och Tesla Model Y. Och jokern MG Marvel R. Men även om du tar en Kia EV6 osett kommer du inte skämma ut dig, bilen är ett bra köp. Särskilt i fyrhjulsdrivet utförande. Eller som HC Andersson uttryckte det i slutet av sagan: ”Den unga svanen var lycklig, men han blev inte mallig och han skröt aldrig.”
Fakta Kia EV6
Modell | Pris från | Privatleasing/mån |
EV6 | 569 900 kr | 4 695 kr |
EV6 Plus | 599 800 kr | – |
EV6 Plus AWD | 634 800 kr | 5 995 kr |
EV6 GT Line AWD | 674 700 kr | 6 495 kr |
EV6 GT AWD | 749 600 kr | Ej klart |
1500 mil per år ingår i privatleasing.
Drivning/effekt: EV6 RWD (bakhjulsdrift) 228 hk, EV6 AWD (fyrhjulsdrift) 325 hk, EV6 GT AWD 585 hk (leveranser av GT sker under 2022).
Acceleration: EV6 RWD: 7,2 sekunder. EV6 FWD: 5,2 sekunder. EV6 GT: 3,5 sekunder.
Toppfart: 185 km/h (RWD) 188 km/h (FWD) 260 km/h (GT)
Räckvidd: RWD: Upp till 528 km. FWD: Upp till 506 km. GT: 406 km.
Laddning 10 till 80 procent på 18 minuter tack vare kombinerad 400V/800V-teknik
Batteri: 77,4 kWh netto.
Längd / Bredd / Höjd / Markfrigång: 4680 / 1880 / 1550 / 160 (GT-Line 155 mm markfrigång)
Vikt: 2175 kg.
Dragvikt: 1600 kg.
Bagageutrymme: 520 liter (VDA) Med fällt baksätesryggstöd cirka 1 300 liter. Frunken rymmer 52 liter för RWD och 20 liter för AWD.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.