Dagens PS

Test: Hyundai Ioniq 5 N – äkta körglädje

Hyundai Ioniq 5 N provkörd. (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai Ioniq 5 N provkörd. (Foto: Åsa Wallenrud)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 29 apr. 2025Publicerad: 29 apr. 2025

Elektrisk prestanda som överraskar. Hyundai Ioniq 5 N bjuder på en unik mix av kraft och underhållning. Missa inte vårt fullständiga test.

ANNONS
ANNONS

Mest läst i kategorin

Är du redo för en elektrisk upplevelse som får nackhåren att resa sig och adrenalinet att pumpa? Nya Hyundai Ioniq 5 N är inte bara ännu en elbil på marknaden; den är en fullfjädrad prestandamaskin som är redo att skaka om hela elbilssegmentet.

Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)

Med en hisnande acceleration som får magen att kittlas och köregenskaper som får varje kurvig väg att kännas som en privat racingbana, utmanar den alla fördomar om hur en elbil kan och bör kännas.

Men se upp, den avancerade tekniken och de närmast oändliga inställningsmöjligheterna kan initialt kännas lika spännande som överväldigande för den oinvigde.

Kraftpaket med lekfullhet i fokus

Glöm allt du trodde du visste om tysta och tråkiga elbilar. Under den stilrena och futuristiska karossen – eller snarare djupt inne i det avancerade chassit – döljer sig ett kraftfullt maskineri som är redo att släppa lös en imponerande mängd energi.

Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)

Med en maximal systemeffekt på hela 650 hästkrafter (i det tillfälliga N Grin Boost-läget) skjuter Ioniq 5 N iväg från stillastående som om den vore avfyrad från en katapult. 0-100 km/h avverkas på löjligt snabba 3,4 sekunder, en siffra som får många traditionella sportbilar att blekna i jämförelse.

Men det som verkligen särskiljer den här elektriska krigaren från mängden är dess medvetna satsning på personlighet och körglädje. Hyundai har inte bara fokuserat på rå kraft och acceleration, utan även implementerat funktioner som simulerade motorljud och till och med simulerade växlingar.

ANNONS
Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)

För den inbitne entusiasten kan detta initialt låta som en billig gimmick, men faktum är att det bidrar avsevärt till en mer engagerande och taktil körupplevelse. Det ger en känsla av kontroll och interaktion som annars kan saknas i många blixtsnabba men kliniska elbilar.

ANNONS

Senaste nytt

Högteknologisk cockpit med racingkänsla

Steget in i Ioniq 5 N avslöjar en interiör som har uppdaterats i varje detalj för att matcha bilens sportiga ambitioner. De specialdesignade, skålformade sportstolarna ger inte bara ett utmärkt sidostöd under kurvtagning utan är även förvånansvärt bekväma under längre resor. Mittkonsolen har fått en helt ny design som inte bara ser modern och stilren ut, utan även fungerar som ett praktiskt stöd för benet när du pressar bilen genom snäva kurvor.

Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)

Infotainmentsystemet domineras av dubbla 12,3-tumsskärmar som levererar skarp grafik och snabb respons. Systemet är fullproppat med funktioner, inklusive en mängd N-specifika menyer och inställningar som låter föraren finjustera bilens beteende i minsta detalj. För den som älskar att nörda ner sig i telemetri, varvtider och kraftfördelning finns det oändliga möjligheter att anpassa upplevelsen.

Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)

Men oroa dig inte om du bara vill trycka på gaspedalen och njuta av farten – det finns enkla och intuitiva sport- och N-lägen som optimerar bilen för maximal prestanda med ett enda knapptryck.

Hyundai Tucson: En suv med flera ess i rockärmen

Dags för en provkörning. Denna gång handlar det om en Hyundai Tucson, fjärde generationen. En plug-in hybrid som bjuder på mycket. Hyundai Tucson har på

ANNONS

Förvånansvärt praktisk i vardagen

Trots sina utpräglade prestandaambitioner kompromissar inte Ioniq 5 N nämnvärt med vardagsanvändbarheten. Den rymliga kupén erbjuder generöst med benutrymme i baksätet, vilket gör den till en fullvärdig familjebil även på längre resor. Bagageutrymmet på 480 liter är tillräckligt för de flesta vardagsärenden och faktiskt större än i många andra elbilar i prestandasegmentet.

Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)

Batteripaketet på 84 kWh ger en respektabel räckvidd på upp till 447 kilometer enligt WLTP-standarden, vilket minskar räckviddsångesten på längre turer. Och när det väl är dags att ladda kan Ioniq 5 N dra nytta av sin 800V-arkitektur och snabbladda från 10 till 80 procent på under 20 minuter vid en kompatibel laddstation. Detta gör den praktisk även för den som regelbundet kör längre sträckor.

Test: Xpeng G9 Performance – lyx på el

Dags för ett test av en stor och välutrustad elbil med all lyx man behöver, och mer därtill. Kolla in Xpeng G9 Performance. När man först går fram till

Hyundai Ioniq 5 N Körglädje som sticker ut

Oavsett om du navigerar i tät stadstrafik, glider fram på motorvägen eller utmanar dig själv på kurviga landsvägar levererar Ioniq 5 N en körupplevelse som verkligen sticker ut från mängden. Styrningen är exakt och välbalanserad, och bilen svarar snabbt och förutsägbart på förarens input.

Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)

På en avstängd bana kommer de otaliga inställningsmöjligheterna verkligen till sin rätt, där du kan finjustera allt från de simulerade motorljuden till den precisa kraftfördelningen mellan fram- och bakhjulen för att optimera bilens beteende efter din personliga körstil. Nu hade vi inte möjlighet till den typen av tester men det går att ana hur bilen beter sig.

ANNONS

De simulerade växlingarna och motorljuden, som kanske initialt verkade tveksamma, bidrar oväntat mycket till den totala körupplevelsen och ger en känsla av interaktion som sällan upplevs i moderna elbilar.

Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)
Hyundai Ioniq 5 N (Foto: Åsa Wallenrud)

Finns det några nackdelar med Ioniq 5 N?

Med all sin imponerande prestanda och avancerade teknik är Ioniq 5 N ingen lättviktare, vilket kan bli påtagligt vid riktigt inspirerad körning på gränsen. Fjädringen är medvetet åt det fastare hållet för att maximera väghållningen, vilket innebär att den inte är lika mjuk och komfortabel som den vanliga Ioniq 5 på dåligt underlag och över skarpa ojämnheter.

Vissa av de många förarassistanssystemen kan också upplevas som onödigt påträngande av vissa förare, även om de flesta inställningar kan justeras eller stängas av.

Kärlek vid första körningen: Ford Bronco

En äventyrsbil för vardagsanvändning. Det gick bra det med. Bronco är oerhört kul att köra, lätt att hantera och snygg, väldigt snygg. Det här är en

Läs också:

Guldet som vände upp och ner på hela byn. News 55

De vinner på Sveriges nya elområden – Stockholmare förlorar. E55

ANNONS

Expert: LKAB visar rätt väg i osäkra tider. Realtid

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
ANNONS