Dagens PS

Test: Ford Mustang Mach-E GT - en äkta muskelbil?

Foto: Marcus Berggren
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 18 juli 2022Publicerad: 18 juli 2022

Nu har Ford gett de konservativa Mustang-fanatikerna ännu en anledning till att gå upp i högvarv: låt oss presentera nya Ford Mustang Mach-E GT. Vi har testat den för att ta reda på om den är värdig GT-beteckningen.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Ford orsakade ramaskri när de debuterade en elektrisk suv med Mustang-beteckning. Nu har det dock gått nästan tre år sedan vi för första gången fick lägga vanterna på den.

Ford Mustang Mach-E GT (2022)
Motor: 2 elmotorer, 487 hästkrafter, 830 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad växellåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0–100 km/h: 3,7 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 500 km
Vikt: 2 273 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4743/1881/1597 mm
Pris: Från 999 900 SEK (Testbil ca. 1 100 000 SEK)

Läs vår recension av ordinarie Ford Mustang Mach-E här.

Ford Mustang Mach-E GT

Ford Mustang Mach-E GT har mycket att leva upp till. (Foto: Marcus Berggren)

Diskret yttre

Rent utseendemässigt är det ytterst lite som utmärker GT-versionen av Mach-E kontra ordinarie Mach-E.

Mustang Mach-E GT är snäppet lägre, har Brembo-bromsar, en GT-beteckning, exklusiva GT-fälgar och, åtminstone i vår testbils fall, lanseringsfärgen Cyber Orange.

Ford Mustang Mach-E GT

Det är inte överdrivet som avslöjar att det de facto rör sig om en Mach-E GT. (Foto: Marcus Berggren)

Kraft så det räcker och blir över

ANNONS

När man kastar ett getöga på Mach-E GT:s tekniska specifikationer är det två siffror som utmärker sig.

Dels är det mängden vridmoment – hela 860 newtonmeter, endast 40 mindre än en Aston Martin DBS Superleggera – dels är det 0-till-100-tiden på 3,7 sekunder.

Det placerar den mellan en Lamborghini Urus och en Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio rent prestandamässigt.

Att elbilar ofta imponerar när det kommer till acceleration är dock ingenting nytt. Det väsentliga när det kommer till en bil som bär både Mustang- och GT-beteckningarna är i stället hur den upplevs bakom ratten.

Det är onekligen accelerationen som är bilens paradgren och plattan i mattan resulterar i en genuint våldsam acceleration. Accelerationen förblir ihållande i hastigheter som är ruskigt nära toppfarten på 200 kilometer i timmen.

Mach-E GT bakifrån

En vanlig syn på vägarna, mycket tack vare Mach-E GT:s enorma prestanda. (Foto: Marcus Berggren)

Ford Mustang Mach-E GT är inte riktigt en balettdansös

Sett till Mustang Mach-E GT:s mer atletiska ambitioner bidrar dess låga tyngdpunkt – och direkta gasrespons – till att den upplevs som flink.

Bilens tyngd går inte obemärkt förbi men Mach E GT är tveklöst bättre på att ta sig in kurvor än ordinarie Mach E för att inte tala om en V8-mustang.

ANNONS

Det Mach E GT stoltserar med är andra dämpare som kort och gott ökar komforten samtidigt som väghållningen förbättras markant.

Både i låga och höga hastigheter parerar dämparna vägens ojämnheter väl och bilen känns ständigt kontrollerbar.

Vanliga Mach-E upplevs stundtals som långt utanför sin komfortzon när man är ute och rastar den. Bara dämparna på Mach-E GT tyder på att Ford har tagit GT-uppgraderingen på största allvar.

Med det sagt saknar stolarna det stöd man vill ha av en bil av denna kaliber men komfortnivån är väldigt hög. Det man får mindre av är i stället räckvidd.

GT innebär att det rör sig om en Grand Touring-bil, en bil vars främsta prioritet är att erbjuda både prestanda och komfort.

Det är något Mach-E GT lyckas väl med. Ordinarie Mustang GT fokuserar i stället mer på just prestandaaspekten.

Interiört ser Mach-E GT ut som en ordinarie Mach-E. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

Mustang Mach-E GT är mer än bara en beteckning och Ford har sannerligen ansträngt sig för att den ska leva upp till sitt namn.

ANNONS

Det Mach-E GT stoltserar med är imponerande prestanda, en trevlig körupplevelse och förvånansvärt hög komfort.

Prismässigt är den väldigt dyr och man måste onekligen vara helt frälst för att slå till.

Om man vågar ta det steget får man en bil som onekligen känns dyrare än vanliga Mach-E och som berättigar sin existens, såvida man blundar för Mustang-epitetet.

Foto: Marcus Berggren

Dagens PS helhetsintryck av Ford Mustang Mach-E GT
Slutbetyg: 4/5

Ford Mustang Mach-E GT är mer än bara en Mach-E med lite extra kräm. Ford har ansträngt sig för att utmärka modellen och det är något de tveklöst lyckas med. Man kan säga vad man vill om Mustang-beteckningen men sett till segmentet och Mach-E-utbudet är GT-varianten en värdig kandidat.

Foto: Marcus Berggren

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Spela klippet
Digitalisering & AI

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

22 dec. 2024
Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Spela klippet

AI och rättssäkerhet: Utmaningar för juridiken

Den digitala utvecklingen har förändrat många branscher, och juridiken är inget undantag. För advokater innebär teknologin nya arbetssätt och större tillgång till information. AI och automatiserade processer har förändrat hur man hanterar dokument, hur man söker på information och hur men genomför möten. Med digitaliseringen kan också komma med nya krav på snabbare återkoppling och […]