Nu har Ford gett de konservativa Mustang-fanatikerna ännu en anledning till att gå upp i högvarv: låt oss presentera nya Ford Mustang Mach-E GT. Vi har testat den för att ta reda på om den är värdig GT-beteckningen.
Test: Ford Mustang Mach-E GT - en äkta muskelbil?
Mest läst i kategorin
Ford orsakade ramaskri när de debuterade en elektrisk suv med Mustang-beteckning. Nu har det dock gått nästan tre år sedan vi för första gången fick lägga vanterna på den.
Ford Mustang Mach-E GT (2022)
Motor: 2 elmotorer, 487 hästkrafter, 830 newtonmeter
Kraftöverföring: Enstegad växellåda, fyrhjulsdrift.
Acceleration 0–100 km/h: 3,7 sekunder
Toppfart: 200 km/h
Elektrisk räckvidd: 500 km
Vikt: 2 273 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4743/1881/1597 mm
Pris: Från 999 900 SEK (Testbil ca. 1 100 000 SEK)
Läs vår recension av ordinarie Ford Mustang Mach-E här.
Diskret yttre
Rent utseendemässigt är det ytterst lite som utmärker GT-versionen av Mach-E kontra ordinarie Mach-E.
Mustang Mach-E GT är snäppet lägre, har Brembo-bromsar, en GT-beteckning, exklusiva GT-fälgar och, åtminstone i vår testbils fall, lanseringsfärgen Cyber Orange.
Kraft så det räcker och blir över
När man kastar ett getöga på Mach-E GT:s tekniska specifikationer är det två siffror som utmärker sig.
Dels är det mängden vridmoment – hela 860 newtonmeter, endast 40 mindre än en Aston Martin DBS Superleggera – dels är det 0-till-100-tiden på 3,7 sekunder.
Det placerar den mellan en Lamborghini Urus och en Alfa Romeo Stelvio Quadrifoglio rent prestandamässigt.
Att elbilar ofta imponerar när det kommer till acceleration är dock ingenting nytt. Det väsentliga när det kommer till en bil som bär både Mustang- och GT-beteckningarna är i stället hur den upplevs bakom ratten.
Det är onekligen accelerationen som är bilens paradgren och plattan i mattan resulterar i en genuint våldsam acceleration. Accelerationen förblir ihållande i hastigheter som är ruskigt nära toppfarten på 200 kilometer i timmen.
Ford Mustang Mach-E GT är inte riktigt en balettdansös
Sett till Mustang Mach-E GT:s mer atletiska ambitioner bidrar dess låga tyngdpunkt – och direkta gasrespons – till att den upplevs som flink.
Bilens tyngd går inte obemärkt förbi men Mach E GT är tveklöst bättre på att ta sig in kurvor än ordinarie Mach E för att inte tala om en V8-mustang.
Det Mach E GT stoltserar med är andra dämpare som kort och gott ökar komforten samtidigt som väghållningen förbättras markant.
Både i låga och höga hastigheter parerar dämparna vägens ojämnheter väl och bilen känns ständigt kontrollerbar.
Vanliga Mach-E upplevs stundtals som långt utanför sin komfortzon när man är ute och rastar den. Bara dämparna på Mach-E GT tyder på att Ford har tagit GT-uppgraderingen på största allvar.
Med det sagt saknar stolarna det stöd man vill ha av en bil av denna kaliber men komfortnivån är väldigt hög. Det man får mindre av är i stället räckvidd.
GT innebär att det rör sig om en Grand Touring-bil, en bil vars främsta prioritet är att erbjuda både prestanda och komfort.
Det är något Mach-E GT lyckas väl med. Ordinarie Mustang GT fokuserar i stället mer på just prestandaaspekten.
Summan av kardemumman
Mustang Mach-E GT är mer än bara en beteckning och Ford har sannerligen ansträngt sig för att den ska leva upp till sitt namn.
Det Mach-E GT stoltserar med är imponerande prestanda, en trevlig körupplevelse och förvånansvärt hög komfort.
Prismässigt är den väldigt dyr och man måste onekligen vara helt frälst för att slå till.
Om man vågar ta det steget får man en bil som onekligen känns dyrare än vanliga Mach-E och som berättigar sin existens, såvida man blundar för Mustang-epitetet.
Dagens PS helhetsintryck av Ford Mustang Mach-E GT
Slutbetyg: 4/5
Ford Mustang Mach-E GT är mer än bara en Mach-E med lite extra kräm. Ford har ansträngt sig för att utmärka modellen och det är något de tveklöst lyckas med. Man kan säga vad man vill om Mustang-beteckningen men sett till segmentet och Mach-E-utbudet är GT-varianten en värdig kandidat.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.