Dagens PS

Test: Cupra Leon ST laddhybrid – ett får i ulvakläder

Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 23 juli 2022Publicerad: 23 juli 2022

Cupra vill gå sin egna väg men trots det erbjuder de en rad modeller som bokstavligen bara är Seat-bilar med andra emblem; till och med modellnamnen förblir intakta.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Ett av dessa är Cupra Leon ST som i laddhybridutförande är spanjorernas första elektrifierade modell. Låt oss lägga i Högsta Växeln och recensera Cupra Leon Sportstourer eHybrid.

I mina ögon genomgår Cupra något av en identitetskris. Tanken är att de ska vara Seats sportigare och mer emotionella syskon. Varumärkesmässigt är ambitionen att landa över Volkswagen men under Audi och förhoppningen är att etablera Cupra som ett helt eget märke.

Cupra Leon Sportstourer e-Hybrid (2022)
Motor: 1,6-liters, 4-cylindrig, laddhybrid, bensin, 245 hästkrafter, 400 newtonmeter
Kraftöverföring: 6-stegad dubbelkopplingslåda, framhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 7,0 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Elektrisk räckvidd: 58 kilometer
Vikt: 1 617 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4657/1799/1463 mm
Pris: 468 200 SEK (testbil cirka 550 000 SEK)

Cupra Leon ST eHybrid

Cupra Leon ST eHybrid ser onekligen sportig ut. (Foto: Cupra)

Sportigt värre

Utseendemässigt ser Cupra Leon ST ut som en Seat Leon ST. Prestanda-kombibilar är onekligen något som faller mig i smaken och designmässigt har Cupra lyckats väl.

Den ser väldigt spansk och busig ut. På insidan infinner sig i stället en alldaglig Volkswagen Group-känsla. Med det menas att allt är logiskt utformat med undantag av infotainmentsystemet som är buggigt och inte särskilt intuitivt.

När det kommer till upplevelsen bakom ratten möts man inte heller av en spansk sådan. Drivlinan består av en 1,4-liters bensinmotor som i symbios med en elmotor producerar 245 hästar. Sportigt!

Den elektriska räckvidden är uppåt 4 mil i verkligheten, vilket i dagens laddhybridsdjungel är bestämt mediokert. Gasen i botten möts av en viss fördröjning innan växellådan riktigt förstår vad det är som förväntas av den.

ANNONS
Cupra Leon ST eHybrid från sidan

Cupra Leon ST eHybrid är inte så rapp som man kan tro. (Foto: Cupra)

Mer snack än verkstad

När alla 245 kusar väl börjar galoppera uppenbarar sig kvickt det faktum att bilen är framhjulsdriven och differentialen fram har svårt att få ner kraften i backen.

I kombination med en hög tjänstevikt känns bilen inte särskilt rapp och växellådan är inte alltid redo för vad som komma skall.

I övrigt möts man av samma upplevelse som erbjuds av Volkswagen-koncernens andra elektrifierade laddhybrider med lite sportigare filosofi – en körupplevelse som präglas av en önskan om att vara sportig men som helt enkelt inte är det.

Cupra Leon ST eHybrid är lite som en 45-årig man som börjat träna lite för mycket. Bara för att viljan finns, betyder det inte att han har blivit en elitidrottare.

Cupra Leon ST eHybrid

Foto: Cupra

Batterier tar plats

Ett stort köpargument när det kommer till just kombivarianten av Cupra Leon är givetvis den praktiska aspekten. En nackdel med laddhybrider är att de i många fall är mindre praktiska än sina helt fossila syskon då batterier och elmotorer äter upp bagageutrymmet.

ANNONS

I Cupra Leon ST eHybrids fall rör det sig om en skillnad på hela 150 (!) liter – 620 kontra 470 liter. Det är nästan 100 liter mindre än laddhybridkonkurrenten Peugeot 308 SW. I en Kia Sorento skiljer sig det endast 12 liter jämte den helt fossila motsvarigheten.

Foto: Cupra

Cupra Leon bakifrån

Foto: Cupra

Fyller en onödig nisch

Precis som Škoda Octavia RS iV fyller Cupra Leon ST eHybrid en helt onödig nisch. Om man är på jakt efter en praktisk laddhybrid är det bättre att ställa in siktet på ordinarie Seat Leon ST eHybrid.

Är man i stället på jakt efter en het minikombi är Cupra Leon ST med 310 hästkrafter och fyrhjulsdrift den man ska välja. Tilläggas bör det att den sistnämnda dessutom är billigare än laddhybriden.

Foto: Cupra

Summan av kardemumman

Cupra Leon Sportstourer eHybrid är ett bra exempel på en bil som försöker vara bra på för mycket. Sportiga laddhybrider i all ära men i Cupras fall räcker inte drivlinan hela vägen fram.

ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024

Kombinationen av hög vikt, en ryckig drivlina, mellanmjölkig prestanda och inte särskilt praktiska egenskaper gör att Cupra Leon ST eHybrid inte levererar på det vis man förväntar sig. 

Foto: Cupra

Dagens PS helhetsintryck av Cupra Leon ST eHybrid

Slutbetyg: 2,5/5

Cupra Leon ST eHybrid genomgår, likt märket själva, något av en identitetskris. I stället för att köra all-in tar den sig an en väldigt alldaglig approach. Välj i stället ordinarie Seat Leon ST eHybrid eller 310-hästars bensinvarianten av Cupra Leon ST beroende på vad du prioriterar.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

Fredrik Lundberg
Spela klippet
PS Partner

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

21 dec. 2024
ANNONS
Fredrik Lundberg
Spela klippet

Relevance Communication: Starkare journalistik tillsammans

Relevance Communication Nordic AB har under det senaste året utvecklats till en betydande aktör inom svensk ekonomijournalistik. I december 2023 slogs News 55 AB och Dagens PS Media AB samman, och i april fortsatte vår förvärvsstrategi genom att förvärva Realtid. Som bolagets vd Fredrik Lundberg uttrycker det: ”Som en nyhetssajt står man starkare tillsammans än […]