Spanska succémärket Cupra kommer med sin allra första elbil. Cupra Born är en eldigare spansk version av Volkswagen ID.3.
Med små medel har spanjorerna skapat en fräckare och coolare elbil, visar Dagens PS test.
Test Cupra Born: Elbilen som tuffat till sig
Mest läst i kategorin
Seat kan vara ett av bilvärldens mer underskattade varumärken. Bilarna är riktigt prisvärda och delar teknik med Volkswagen, Skoda och Audi. Det spanska bilmärket har på senare tid kommit med en hel bunt trevliga modeller som är billigare än Volkswagen och Skoda och ofta charmigare på ett spanskt sätt.
Ändå räcker det inte riktigt för att Seat ska lyfta, märket rankas i undersökningar som bilen med lägst sex appeal och lägst dejtingfaktor. Tesla och Aston Martin låg i topp.
Några spanska bildirektörer fick den eminenta idén att tuffa till Seats bilar och döpa om dem till Cupra. I stort sett samma bilar, men tuffare färger, snyggare fälgar och kopparaccenter i plast och en ny tuff logga. Reptricket ser ut att funka. Det nya märket rankas redan i högt i varumärkesundersökningar. Cupra säljer som smör och är på väg att gå om Seat i Sverige. Totalt har 60 000 bilar redan sålts i världen i år.
Formentor första egna modellen
Cupras första egna bil var den tuffa SUV:en Formentor som blivit en storsäljare i Sverige. Nu släpper Cupra sin andra egna modell; elbilen Born. Eller egen och egen förresten, i mångt och mycket är det en Volkswagen ID.3 som tuffats till rejält av de unga utvecklarna på Cupra.
Testkörningen är förlagd till Seats, nej förlåt, Cupras, hemmaplan Barcelona. Jag får nycklarna till en mörkblå Cupra Born i fashionabla badorten Sitges och ställer in navigatorn på Casa Seat, märkenas nya stora showroom mitt i Barcelona.
Tuffare än ID.3
Det första som slår mig är att bilen är riktigt snygg. Betydligt tuffare än den lite mesiga Volkswagen ID.3. Snyggare fälgar, sänkt chassi, tuff lackering (den dyra Aurora Blue) och kopparfärgade plastdetaljer gör mycket för helhetsintrycket. Men mycket är sig likt från ID.3, till exempel bakdörrarna.
När jag kliver in kupén är det tydligt att spanjorerna lyckats få till en betydligt fräckare interiör än vad tyska designers mäktade med. Men sitter man på facit är det kanske enkelt. Cupra Born har sportstolar, koppardetaljer och fräcka mönster på instrumentpanelen. Och jodå, jag går på de enkla knepen, bilen känns snabbare och tightare än en ID.3. Fast i verkligheten är skillnaden inte stor.
Byggs i Zwickau
Cupra Born delar tekniken med kusinen från Tyskland i allt västentligt. De tillverkas till och med på samma löpande band i Zwickau, i forna Östtyskland.
Born finns med flera olika batterier och lite extra hästkrafter. Det handlar om ett boostpaket som under en kort stund höjer effekten till 231 hk, från 204 hk. Räckvidden är 54 mil med det största batteriet på 77 kWh. Den finns också med en snikmotor på 150 hk, men den matchar inte alls modellen tror jag. Den som vill ha mindre batterier kan gå på 45 eller 58 kW, det minsta lär inte bli någon storsäljare i Sverige.
Navigationen strular
En av bilens större svagheter avslöjar sig direkt när jag kör i väg. Navigatorn hänger sig och måste startas om. En stund senare vänder den på hela rutten och vill att jag ska vända tillbaka. Att ropa Hola, Hola till röststyrningen hjälper inte heller Seat har inte riktigt lika bra infotainmentsystem som Volkswagen eller Audi, och buggar förekommer. Det är lite synd. Även touchknapparna på den nya ratten är lätta att komma åt av misstag.
Efter lite tricksande får jag i gång navigationen och den förprogrammerade rutten tar mig upp i bergen. Det är små vindlande serpentinvägar och jag blir orolig att bilen tagit mig vilse. Tur då att Cupra Born sköter sig såpass bra. Progressiv styrning gör att den är kul att ratta och chassit är sänkt med 15 mm fram och 10 mm bak, det gör att bilen känns hyfsat tight, om än inte jättesportigt.
Testas i Barcelonas rusning
Efter ett tag verkar det ändå som navigatorn kört mig rätt, även om den hela tiden vill att jag ska vända. Cupra Born inleder klättringen ner mot Barcelona och jag kastar mig in i den hetsiga rusningstrafiken.
Trafiktempot är högt, men alla är snälla och hänsynsfulla. Inga stängningar vid filbyten som i Stockholm. Och Cupra Born är väldigt lättkörd i tät statstrafik, trots avsaknad av filbytesvarnare. En stor fördel är den snäva svängradien, den kommer väl till pass när jag ska kryssa runt små lastbilar som blockerar filerna.
På vägen tillbaka till Sitges tar jag snabbaste vägen för att få testa Born på motorväg. Den spanska asfalten är slät som ett salsgolv, och bilen går ganska tyst. Men det säger föga om hur den är på vår grova svenska asfalt.
Billigare att leasa
Totalt sett är bilen lite fräckare och coolare än syskonet ID.3 och kanske en smula sportigare att köra. Men den är också aningen dyrare att köpa. Volkswagen är ett varumärke som är gångbart i alla väder, andrahandsvärdet på en Cupra kan bli lite osäkrare. Men ska du privatleasa spelar ingen roll. Och just nu finns leasingerbjudanden där den eldiga spanjoren är lite billigare än den vattenkammade tysken.
Den som vill ha en lite tuffare bil med mer attityd har anledning att titta närmare på Cupra Born. Små detaljer och lite extra kryddor kan göra mycket för en bilmodell. Tapas smakar ofta godare än tysk wurst.
Fakta Cupra Born
Batteri |
58 kWh (finns även med 45 och 77 kWh) |
Max. effekt |
Upp till 170 kW (231 hk vid e-boost) |
Max. vridmoment |
310 Nm |
Elektrisk räckvidd (WLTP) |
Ca 420 km |
0 till 100 km/h |
6,6 sek. |
Max. laddningseffekt |
120 kW likström |
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.