BMW:s nya elbil iX väcker stor uppmärksamhet innan den ens nått vägarna. Dagens PS har testkört ett av de första exemplaren som kommit till Sverige. Utseendet lämnar ingen oberörd och bilen är chockerande komfortabel – som en flygande matta.
BMW iX – chockerande bra elbil på många sätt
Mest läst i kategorin
Få bilmärken har tagit mer stryk av Teslas framfart än BMW. Många av de nya Teslaägarna kommer från det bayerska märket och Elon Musks skapelse har stressat de tyska ingenjörerna de senaste åren. Mer i image än i ren försäljning.
Så sent som i går gick BMW-chefen Oliver Zipse ut och kritiserade Teslas kvalitet och anklagade märket att växa genom prissänkningar.
Låg före Tesla
Det hade kunnat vara helt annorlunda. För redan 2011 visade BMW upp den djärva elbilen i3, och bilen kom ut på marknaden bara ett år efter Tesla Model S. På många sätt var i3 mer tekniskt avancerad en Tesla.
Bilen var byggd helt i kolfiber och lättare än de flesta elbilar. Däcken var smala nästan som på en cykel. Ett misstag BMW gjorde var att sätta ett för litet batteri i bilen, och räckvidden var skrattretande kort. I3 blev en svidande förlustaffär för BMW och ledningen tog beslutet att inte satsa på elbilar.
Det tog nästan 10 år att komma i kapp och komma ut med en riktigt modern elbil med lika lång räckvidd som Tesla. Nu är BMW:s lyxiga elektriska SUV iX här – och den chockerar många med sitt utseende.
Brutalistisk design
Redan innan den har rullat ut på vägarna har den brutalistiska och effektsökande designen väckt stor uppmärksamhet.
När jag närmar mig bilen för ett test på svenska vägar är det svårt att bortse från den gigantiska grillen med BMW:s njurar. Eller egentligen är det inte någon grill, för elbilar behöver inga kylintag i fronten som på en förbränningsbil.
Men BMW har ändå valt att ha stora fejkade njurar i fronten. Ett rent effektsökeri för att chockera i stället för den minimalism som präglar många nya elbilar.
Cool fulhet
Det är en bil för den som vill ta plats i tillvaron och synas extra. Resten av bilen är aningen mer diskret och knyter an till BMW:s vanliga designspråk med vissa influenser från elbilen i3.
Vackert är inte det första ordet jag tänker på, men bilen lämnar ingen oberörd. Och en cool fulhet med attityd kan vara säljande.
Interiören välkomnar mig med instrumentpanel, dörrar och delar av stolarna i blå mockaimitation. Kupén har en öppen och ljus känsla och påminner mer om en designerlounge än en traditionell bilinredning. Känslan är lyxig och omfamnande.
Omfamnande lyx
Att sjunka ner i de mjuka komfortstolarna med ylle- och mockaklädsel är rena lisan för en trött rygg. Även baksätet är komfortabelt och benutrymmet är väl tilltaget. Dörrarna är en irriterande detalj, de är väldigt tunga att stänga.
BMW har valt att ha en längsgående skärm över hela instrumentpanel. Kupén är dekorerad med små träpaneler, koppardetaljer och lyxiga rattar och vred i kristall.
En Tesla känns i jämförelse med BMW:s ombonade överdådiga lounge som en spartansk tandläkarmottagning.
Fortfarande måste du trycka på en startknapp och vänta några sekunder för att kunna köra i väg i BMW iX, något ovant och omodernt för den som är van att bara lägga i växeln och dra i väg. Infotainmentsystemet iDrive glänser med ett ursnyggt user interface, och är mer lättskött än någonsin.
Ergonomi i kristall
Kristallvredet i mittkonsolen gör att du slipper sitta och peka under färd, säkrare och mer ergonomiskt. Värmen på bilen är så omfattande att den inte får plats i den breda skärmen. När jag scrollat kan jag sätta på värme i dörrpanelerna och mittarmstöden, en finess BMW iX är ensam om.
Har aldrig kört en tystare bil
Jag ger mig i väg i BMW iX och slås direkt av hur chockerande tyst bilen är. Jag kan inte dra mig till minnes att jag någonsin kört en tystare bil. Fjädringen är behagligt mjuk och sväljer nästan alla ojämnheter med mjuka värdiga rörelser.
Det känns som att köra en flygande matta som svävar fram. En Tesla Model Y känns i jämförelse som att köra en stenhård järnsäng. BMW är inte längre den sportigaste bilen.
Kort räckvidd i instegsmodellen
Den modell jag provar är inroparen BMW iX xDrive40 med 326 hästkrafter och en acceleration 0–100 km/h på 6.1 sekunder. Grundpriset är 865 000 kronor. Bilen accelererar mjukt och sugande, och den starkare versionen iX xDrive50 på 523 hästkrafter är inget jag saknar.
Däremot verkar räckvidden på den enklare instegsmodellen vara i klenaste laget. I svensk novemberkyla går bilen drygt 30 mil på en laddning. Enligt WLTP ska den klara 425 km, men det är sommartid. iX50 ska klara 63 mil, och tillägget på mastiga 200 000 kronor kan vara motiverat för den sakens skull.
Interiören på bilen är njutbar och ger en avslappnad känsla när jag kör. Styrningen är lös och ledig, ibland på gränsen till sladdrig, långt ifrån den knivskarpa lätt nervösa känsla Tesla Model Y erbjuder.
BMW iX är en riktig glidare oavsett om jag väljer motorväg, landsväg eller stadstrafik. BMW ska vara synonymt med körglädje, men det jag tänker mest på är komforten och tystnaden. Få bilar på marknaden erbjuder en högre nivå av bekvämlighet – en flygande matta i bilform.
BMW har tagit fram en elbil som ligger i absolut framkant. Men jag är inte säker på att det bjärta designspråket kommer gå hem hos alla som vill ha imagen av en klimatsmart elbil.
Behövs verkligen en fejkad jättegrill? Tyder det på bra eller dåligt självförtroende hos BMW?
Räckvidden i instegsmodellen iX Xdrive40 är i klenaste laget, så den som ska satsa på iX bör gå all in och köpa en iX Xdrive 50 för 1 065 000 kronor. Det är 300 000 kronor upp från
Teslas storsäljande Model Y och för de pengarna får du en riktig lyxbil – bland det skönaste du kan åka i och omgivningen kommer att se dig.
Fakta BMW iX
Pris: 865 000 kr (iX Xdrive 40) 1065 000 kr (iX Xdrive 50)
Max effekt: 326 hk, 630 Nm (iX xDrive40) 523 hk, 765 Nm (iX xDrive50)
Elräckvidd/batteri: 76,6 kWh, 327-425 km (iX40), 111,5 kWh, 549-630 km (iX50)
Prestanda: Toppfart 200 km/h, 0-100 km/h 6,1 sekunder (iX40), toppfart 200 km/h, 0-100 km/h 4,6 sekunder (iX50).
Tjänstevikt kg: 2440
Tillåten last kg: 645
Bagageutrymmesvolym: 500/1750 kg
Släpvagnsvikt: 2500 kg
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.