Dagens PS

Test: BMW i4 M50 – slår Tesla på fingrarna

i4 framifrån
(Foto: Marcus Berggren)
Marcus Berggren
Marcus Berggren
Uppdaterad: 17 juli 2022Publicerad: 15 juli 2022

Hur mycket man än försöker streta emot kommer inget märke kunna undgå elektrifiering, åtminstone inte på den europeiska marknaden. Vissa märken har varit sena på bollen medan andra ständigt har legat i framkant.

ANNONS

Mest läst i kategorin

I BMW:s fall debuterade de i ett tidigt skede med BMW i3 och när andra märken påbörjade sin elektrifieringsresa och lade den större delen av sitt krut på laddhybrider.

Nu har emellertid BMW än en gång satsat rejält på elbilsspåret. Låt oss recensera nya BMW i4 M50.

BMW i4 M50 i profil.

BMW i4 ser i mångt och mycket ut som en vanlig 4-serie. (Foto: Marcus Berggren)

BMW i4 M50 (2022)
Motor: Elmotor på respektive axel, 544 hästkrafter, 795 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, fyrhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 3,9 sekunder
Toppfart: 225 km/h
Elektrisk räckvidd: 513 km
Vikt: 2 290 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4783/1448/1852 mm
Pris: Från 749 500 SEK
(testbil cirka 850 000 SEK)

Nutid möter framtid

BMW:s strategi när det kommer till elektrifiering verkar vara att erbjuda både modeller som tar sig an framtiden med allt de har att erbjuda – se BMW iX – samtidigt som de tar hänsyn till sitt arv och mer konservativa klientel med modeller som iX3 och – i detta fall – i4.

BMW i4 är – precis som det låter – inte mer än en elektrisk 4-serie Gran Coupé. Utseendemässigt är det bara den täckta grillen och lite emblem som avslöjar att bilen är helt elektrisk.

I M50-utförande är det även den första elbilen med M-beteckning.

Fossil tvilling

ANNONS

Den traditionella andan fortsätter även på insidan och interiören är identisk med M440i Gran Coupé som vi tidigare provkört, inklusive kardantunneln.

Strategin att elektrifiera redan befintliga modeller är inte BMW ensamma om och även om det ger vissa nackdelar i termer av paketering, är en av fördelarna att det gör det enklare att ta klivet från fossilt till elektriskt.

Det blir lättare för kunder, inte minst de mer konservativt lagda, när de känner igen allt från de fossila modellerna.

BMW i4 M50 interiör

Det är traditionellt även på insidan. (Foto: BMW)

Chockerande prestanda

Kördynamiskt känns i4 som en 4-serie som går på el, vilket den är.

M50-varianten erbjuder hela 544 elektriska kusar vilket alltså är mer än BMW M3 och M4 i Competition-utförande.

Även vridmomentsiffran på 795 newtonmeter är imponerande.

Gasen i botten möts av en genuint våldsam acceleration, förutsatt att man har bilen i det så kallade Sport Boost-läget.

ANNONS

Det största problemet är egentligen vikten – en bit över två ton väger i4 M50 vilket är mer än en BMW M850i Gran Coupé.

Rent prestandamässigt är den snäppet långsammare än motsvarande M3 – Competition-varianten med fyrhjulsdrift – och viktskillnaden på ett halvt ton är boven i det dramat.

BMW i4 M50 sladdar

BMW i4 M50 är lätt att sladda med. (Foto: Marcus Berggren)

BMW-typisk körupplevelse

Vi testade den i vinterskrud men den hade inga som helst bekymmer att få ner kraften i backen; en elmotor på vardera hjulaxel garanterar fyrhjulsdrift.

I sportläget avger den dessutom ett ljud genom högtalarna som är BMW:s tolkning av vad sportigt och elektriskt låter som eller vad jag hade kallat för ”rymdskeppsliknande”.

Styrningen erbjuder en bra tyngd och hela bilen är väldigt lättmodulerad, inte minst när man känner för att busa till det lite på en snöbelagd parkering.

Den direkta responsen som elmotorerna förser en med genomsyrar körupplevelsen i sin helhet och i4 M50 känns sannerligen i första hand som en BMW.

BMW i4 M50 bakifrån

BMW i4 M50 är riktigt trevlig att ratta. (Foto: Marcus Berggren)

ANNONS

För den konservativt lagda

Kvalitetskänslan är hög – även om känslan i dörrarna känns mer 1-serie än 4-serie – och den interiöra layouten är logisk och genomtänkt.

Infotainmentsystemet har fått sig en törn i form av att det blivit mer komplicerat än innan.

BMW har länge erbjudit marknadens mest intuitiva och välfungerande system medan den senaste uppdateringen är ett steg i fel riktning.

BMW i4 M50 är elbilen från traditionalisten. (Foto: Marcus Berggren)

Summan av kardemumman

Nya BMW i4 M50 kombinerar det bästa av båda världar – prestanda som både M-beteckningen och den elektriska drivlinan kan utlova – samtidigt som den paketeras som en tvättäkta BMW. På det viset skiljer sig i4 från iX. 

Att elektrifiera en befintlig, fossildriven bil inkräktar på vissa av fördelarna som en elbil från grunden medför – paketering och i det här fallet även vikt.

BMW i4 M50 erbjuder emellertid ett ruskigt attraktivt paket, inte minst för de som tycker klivet över till elbilar känns tungt.

ANNONS

(Foto: Marcus Berggren)

Dagens PS intryck av nya BMW i4 M50
Slutbetyg: 4/5

Nya BMW i4 M50 kombinerar prestanda med användarvänlighet. Den slår Tesla på fingrarna gällande körupplevelse och inte minst kvalitetskänsla. Dess konservativa approach känns väldigt BMW på gott och ont.

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

Marcus Berggren
Marcus Berggren

Motorjournalist. Chefredaktör på Högsta Växeln.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Fabege: "Fastighetsmarknaden ansträngd men inte i kris"

Fabege. Stockholms kommersiella fastighetsmarknad står inför stora utmaningar med ökande vakansgrader och höga byggkostnader. För fastighetsägare med ”örat mot rälsen” finns dock goda möjligheter kommande år. Johan Zachrisson, affärsutvecklingschef på Fabege (börskurs Fabage), målar upp en komplex bild av Stockholms fastighetsmarknad när han gästar Dagens PS studio. Fabege nyttjar sin storlek ”Fastighetsmarknaden är ansträngd men […]