BMW är ett märke som historiskt har varit oerhört nytänkande. Det vill de självklart fortsätta med vilket modeller som nya iX demonstrerar. Samtidigt verkar det för närvarande finnas en på tok för absolut korrelation mellan BMW:s nivå av nytänkande och oacceptabelt grotesk design.
Test: BMW i4 eDrive40 - bättre än M50
Mest läst i kategorin
Detta verkar de vara lite märkligt medvetna om eftersom de också erbjuder den inte alltför kontroversiella 4-serien i helelektriskt utförande, då kallad i4. Vi har testat instegsmodellen eDrive40.
BMW i4 40e (2022)
Motor: Elmotor bak, 340 hästkrafter, 430 newtonmeter
Kraftöverföring: 1-stegad automatlåda, bakhjulsdrift
Acceleration: 0–100 km/h: 5,7 sekunder
Toppfart: 190 km/h
Elektrisk räckvidd: 590 km
Vikt: 2 125 kg
Mått (längd/höjd/bredd): 4783/1448/1852 mm
Pris: Från 625 000 SEK
(testbil cirka 725 000 SEK)
Två sidor av samma mynt
Lite slarvigt uttryckt kan man påstå att BMW har två olika kollektioner av elbilar: de som är byggda från grunden upp som elbilar och de som har konverterats från en ”vanlig” modell till en elbil.
BMW i4 tillhör alltså den senare kategorin. Det innebär att den är ovanligt okontroversiell i sitt utförande.
Bortsett från testbilens lite väl miljöpartistiska aerofälgar och de blåa exteriöra accenterna skiljer den sig egentligen inte från en vanlig 4-serie Gran Coupé. Detta är en bra sak.
Som Gran Coupé är i4 ett sorts mellanting av en kombi och en sedan: snyggare och sportigare än en kombi och mer praktisk än en sedan.
Den stora bakluckan innebär förbättrade praktiska egenskaper medan det sluttande taket inkräktar på huvudutrymmet i baksätet.
Allra bäst vill jag påstå att en BMW Gran Coupé gör sig som alternativ till en sedan eftersom de som köper kombi oftast behöver mer utrymme än i4 erbjuder.
Sämre infotainment
På insidan fortsätter BMW enligt devisen ’business as usual’. Interiören domineras av det nu ännu mer iPad-liknande iDrive-systemet.
Det kan styras både med hjälp av det klassiska vredet i mittkonsolen eller med touch-input. BMW har dock gjort det stora misstaget att touch-anpassa systemet för mycket.
Det som förut var en samling lättnavigerade och logiska listor är nu i grunden ett rutnät med inte mindre än 37 menyval.
iDrive var tidigare känt som det bästa infotainmentsystemet, men nu har det blivit betydligt mer svåranvänt.
Jämför man med konkurrenters system är iDrive emellertid fortfarande ett av de bästa, men det är samtidigt ledsamt att se en utveckling i fel riktning.
Detsamma gäller också de fysiska knappar som BMW plockar bort i omgångar mellan varje generation bilar.
Vi på redaktionen kanske måste starta en folkrörelse mot utrotandet av knappar om denna orimliga utveckling någonsin ska hejdas.
Premiumkänsla rakt igenom
Väl på väg är i4 omöjlig att missta för något annat än en premiumbil. På motorväg går den tystare och bekvämare än man förväntar sig av en 4-serie.
Vill man så blir också motorbromsen tillräckligt stark för att möjliggöra enpedalskörning vilket vi alltid uppskattar när vi kör elbil.
Den faktiska räckvidden på en laddning är runt 50 mil vilket är nära nog marknadsledande.
Jag provade att ladda bilen på en Supercharger från Tesla som nu, på utvalda stationer, kan användas av icke-Teslor.
Det gick så snabbt att jag var tvungen att stressäta den pannbiff jag beställt till lunch. BMW i4 klarar nämligen av 205 kW snabbladdning.
Eftersom det gick så fort att ladda hade jag egentligen inget behov att fortsätta mitt test med hast men faktum är att BMW i4 inbjuder till det, även i sitt enklaste utförande med ”bara” 340 hästkrafter.
Drivlinan är, som förväntat, mycket responsiv och underhållande. Tyngdpunkten är i nivå med en ubåt i Marianergraven vilket bidrar till god kurvtagningsförmåga och bakhjulsdriften försäkrar föraren om att det fortfarande är en BMW vederbörande har att göra med.
Summan av kardemumman
Nya BMW i4 är en alldeles fenomenal bil. Instegsmodellen eDrive40 känns inte alls som en instegsmodell eftersom den inte har några uppenbara tillkortakommanden.
Såvida ditt missbruk inte stavas a-d-r-e-n-a-l-i-n finns det ingen som helst anledning att betala mer för toppmodellen i4 M50 som erbjuder fullkomligt nackbrytande prestanda.
Förutsatt att du kan leva med den stora grillen, det vill säga. Annars borde du rikta din uppmärksamhet mot en helt annan modell.
Dagens PS intryck av nya BMW i4 40e
Slutbetyg: 4,5/5
Nya BMW i4 40e framstår som bestämt vettigare än sportiga syskonet i4 M50. Den är den bästa elektriska BMW:n med hänsyn till det klassiska BMW-receptet. Komfortnivån är hög, räckvidden är imponerande och priset är vettigt.
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Motorjournalist. Medgrundare av Högsta Växeln 2015.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.