BILTEST: BMW 430i Cabriolet
BMW 430i Cabriolet definierar konsten att njuta. Det är inte alla somrar som bjuder på så bra väder som denna.
Test: BMW 430i Cabriolet – definierar konsten att njuta
Mest läst i kategorin
En perfekt förutsättning för att njuta av naturens gåvor, inte bara på sommarstället, på sjön och vid badstranden. Varför inte även på vägarna i en cabriolet som inte bara är bekväm utan förmedlar en körglädje som få bilar?
BMW 430i Cabriolet är en sådan bil. Inte den motorstarkaste modellen men med fullgod prestanda för att tilltala de som gillar att ibland trycka på lite extra. Precis som med den M440i jag testade förra hösten, så är väghållningen i absolut toppklass.
Vridstyvheten i chassit är perfekt trots att 430i Cabriolet saknar ett plåttak. Här har BMW:s ingenjörer överträffat sig själva. BMW 430i Cabriolet definierar konsten att njuta.
Varmluft i nacken
BMW 430i Cabriolet är utrustad med samma sköna säten som M440i men med varmluftsblås för nacken de gånger solen inte skiner. För att skydda mot vinden i nacken finns ett nät som man lätt monterar över baksätet och fäller upp bakom framstolarna.
Effektivt och samtidigt smart då man kan använda baksätet för den packning som inte får plats i bagageutrymmet.
Identisk interiör med M440i
Baksätet är nog inte speciellt lämpat för vuxna en längre sträcka utan mer för barn. För övrigt är förarmiljön och instrumenteringen identisk med M440i, likaså karossens design.
Visst är det fortfarande de som har svårt att acceptera den stora grillen, men tro mig, man vänjer sig snabbt och personligen tycker jag att den passar modellen.
Optimal körupplevelse i alla väder
Att köra nya BMW 430i Cabriolet är en härlig känsla, oavsett om det är med taket nere eller uppe. Detta är utan tvekan en året runt bil med ett canvastak som sluter helt tätt med minimalt vindbrus. Det dubbla innertaket borgar för att bilen faktiskt blir varmare på vintern än en modell med konventionellt plåttak.
På motorväg märks det inte att man kör en cabriolet eftersom taket är så tätt runt fönstren. Jag blev faktiskt imponerad.
Fyra motoralternativ
BMW 4-serie Cabriolet kommer med fyra motoralternativ; 420i, 430i, M440i och dieseln 420d. Av dessa motoralternativ så håller jag 430i som det klart bästa alternativet för cabrioleten.
Utan att vara lika brutal som M440i så levererar den fyrcylindriga motorn med dubbelturbo en fullgod prestanda. Eller vad sägs om 0-100 km/h på 6,2 sekunder och en toppfart på 250 km/h? Mer behövs inte i en cabriolet när man vill glida runt och njuta taklöst.
Sammanfattning
Att köra ”nedcabbat” är en härlig upplevelse som jag rekommenderar alla att prova på. Intrycken från landskapen man kör igenom fördubblas. Man hör fåglar och känner dofter som man annars missar. Att inte Sverige är ett cabriolet-land eftersom våra somrar är så korta, är något jag inte kan hålla med om.
Med hjälp av högeffektiv värme, varmluftsblås i nackskydden och ett flexibelt vindskydd bakom sätena, så är säsongen för nedcabbat betydligt längre än juni, juli och augusti. Dessutom är canvastaket varmare än plåttaket på vintern.
Visst är det svårt att få med skidor på fjällresan, men de går alltid att hyra på plats.
Teknisk data och pris BMW 430i Cabriolet
Motor: 4-cylindrig bensinmotor med dubbelturbo på 258 hk
Max vridmoment: 400 Nm vid 1.550-4.400 varv/min
Kraftöverföring: 8-stegad Steptronic automatlåda.
Drivning: bakhjulsdrift
Prestanda: 0–100 km/h på 6,2 sek och toppfart 250 km/h
Bl. förbrukning (WLTP): 7,7-6,9 l/100km (däckdimension)
CO2-utsläpp: 176-158 g/km (däckdimension)
Pris från: 573.200 kr
Läs mer om BMW 4-serie cabriolet.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Håkan Nilsson (1959-2021) var en av Sveriges mest erfarna motorskribenter.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.