I ett test för räckvidd på elbilar går visserligen Mercedes EQS 450+ längst – men är också största besvikelsen. Räckvidden är 8 mil kortare än den uppgivna. Tesla Model Y imponerar däremot, med längre räckvidd än uppgivet och låg förbrukning.
Stor räckviddstest av elbilar: Flera överraskningar
Mest läst i kategorin
Test för räckvidd för elbilar har genomförts förut, både i sommar- och vinterväglag, och i går testades 31 bilar på norska vägar. Arrangörer är Norsk Automobilforbund och tidningen Motor.
I tidigare test (sommartest) har bara tre av 50 testade bilar gått kortare sträcka än WLTP-räckvidden. I år är resultatet mycket sämre, skriver Motor.
Teslas rekord står sig
Rekordet i räckvidd har fortfarande Tesla Model 3 från förra sommarens test, med imponerande 654,9 kilometer. Årets vinnare är bakhjulsdrivna Mercedes EQS 450+ med 62,2 mil – men det är 8,9 mil kortare än vad WLTP-körcykeln uppger.
Samma tendens gäller EQS 580 4Matic, som gick 59,6 mil på en laddning. Det är 4,9 mil kortare än uppgiven sträcka, enligt Vi bilägare. Räknar man procent är det ganska stora avvikelser, 12,52 respektive 17,26 procent för de två Mercedesmodellerna.
Värsta glädjekalkylen i test – Honqi
Värst av alla vad gäller glädjekalkyl är kinesiska Hongqi, där den faktiska räckvidden ligger drygt 20 procent under den uppgivna, 371 kilometer i stället för 465. Vi bilägare undrar med all rätt vad det innebär för vinterkörning när skillnaden är så stor i sommartemperatur och -väglag.
Tesla Model Y imponerar med en räckvidd som är drygt 7 procent längre än den uppgivna. Model Y gick i testet 545 kilometer på en laddning, och den uppgivna räckvidden är 507 kilometer.
BMW:s i4-modeller imponerar
Förutom Teslas Model Y skriver Vi bilägare att också BMW:s olika modeller av i4 imponerar med sin effektivitet. De båda BMW i4-modellerna går därtill lite längre än uppgiven räckvidd.
I det test som genomfördes körs bilarna en specifik sträcka. De bilar som har större batteri körs en extra sträcka. Alla bilar körs tills batteriet är helt urladdat. Bilarna står parkerade i garage, men startas utan förvärmning.
Bilar som tidigare deltagit i testet är inte med, om de inte uppdaterats med längre räckvidd.
Riktig räckvidd ofta 5-20% lägre än WLTP – men det finns undantag
Enligt Vi bilägare visar sådana här test på intressanta fakta. Räckvidden är ofta 5-20 procent längre än WLTP-siffrorna på sommaren och så mycket som 30 procent kortare vid vintertest.
Testresultat
- Modell WLTP Test, km
- Mercedes EQS 450+ n 711 622
- Mercedes EQS 580 4Matic 647 596
- BMW iX xDrive50 591 568,5
- BMWi4 eDrive40 565 583,6
- Kia EV6 RWD 528 500,2
- Mercedes AMG EQE 43 4Matic 518 428,6
- Polestar 2 Long Range Single Motor 517 520
- Tesla Model Y Long Range Dual Motor 507 545
- Ford Mustang Mach-E GT 500 436,6
- Nio ES8 500 443,6
- Audi Q4 e-tron 40 498 460,9
- BMW i4 M50 497 521,1
- Skoda Enyaq Coupé RS 491 497
- Kia EV6 4WD 484 459,2
- Hyundai Ioniq 5 RWD 481 446
- Skoda Enyaq iV 80x 481 446
- Polestar 2 Long Range Dual Motor 477 446,6
- Volkswagen ID.5 GTX 473 453
- Xpeng P7 470 436
- Volkswagen ID.4 GTX 466 428
- Hongqi EHS-9 465 371
- Audi Q4 E-tron 50 Quattro 459 459,6
- MG ZS Long Range 440 443
- Volvo C40 Recharge 437 418,7
- Renault Megane E-tech 428 413
- Cupra Born 424 376
- Porsche Taycan 4 Cross Turismo 412 403
- Mercedes-Benz EQB 350 4Matic 407 411
- BMW iX xDrive 40 400 399,4
- Byd Tang 400 407,6
- Maxus Euniq 6 354 388,4
Här kan du se hela testresultatet.
Läs även: Nu växlar Mercedes om till endast automatlådor
Läs även: Köp en ny bil nu – få leverans om ett år
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Journalist på Dagens PS med lång erfarenhet från olika medier.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.