Nypriserna på tyska prestandabilar fortsätter mot skyarna, och vårt testexemplar av nya Audi RS3 kostar runt 700 000 kronor. Låt oss undersöka om denna prislapp går att rättfärdiga för vad som i grund och botten är en halvkombi.
Test: Audi RS3 - Kompakt, kompetent och kostsam
Mest läst i kategorin
Alla de bästa och mest ikoniska Audi RS-bilarna har till det yttre följt ett tema av diskret kompetens, och detta recept följer nya RS3:an till punkt och pricka.
Avgaspiporna är förvisso väl tilltagna och luftintagen fram fullkomligt enorma, men väljer man ett diskret färgtema kommer ändå få ur den oinvigda allmänheten att höja på ögonbrynen.
Samtidigt innebär de breddade skärmkanterna, den ökade spårvidden och den sänkta fjädringen att entusiaster snabbt kommer att kunna identifiera bilen som en RS3:a.
Audi RS 3 Sportback (2022)
Motor: 2,5-liters, rak 5:a, 400 hästkrafter, 500 newtonmeter
Kraftöverföring: 7-stegad dubbelkopplingslåda, fyrhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 3,8 sekunder
Toppfart: 290 km/h
Vikt: 1 645 kg
Mått (längd/bredd/höjd): 4389/1851/1436 mm
Pris: från 598 000 SEK (Testbil ca. 700 000 SEK)
Mullig, mångsidig motor
Vid första anblick är de tekniska specifikationerna däremot något av en besvikelse.
Under huven finner vi nämligen i stort sett samma motor som tidigare med oförändrad effekt, marginellt högre vridmoment och något förbättrade accelerationssiffror.
Detta är emellertid ett utmärkt exempel på att man inte ska stirra sig blind på siffrorna, för just motorn är och förblir ett av RS3:ans starkaste säljargument.
I en värld då i stort sett varenda halvkombi med seriösa prestandaambitioner har en 2,0-liters turbofyra under huven får vi här istället en 2,5-liters radfemma, vars extra cylinder och lite större volym ger utdelning på i stort sett alla punkter bortsett från bränsleförbrukning.
Framför allt känns femman betydligt mer vuxen och raffinerad än gemene prestandafyra, med ett mindre burkigt ljud, färre vibrationer och bättre bottenvrid.
Detta ger bilen en mer avslappnad premiumkänsla till vardags, då motorn inte måste arbeta lika hårt och växellådan inte behöver växla lika ofta.
Samtidigt är motorn väldigt kraftfull och varvvillig, med mängder av karaktär och ett råmande läte som för tankarna tillbaka till Audis rallyframgångar med ursprungliga Quattro på 80-talet.
Man kunde dock önska att lite mer motorljud letade sig in i kupén.
Ett landsvägs-vapen av rang
Motorns breda mångsidighet återspeglas också i resten av bilen.
Vid lugnare vardagskörning är den 7-stegade dubbelkopplingslådan välartad och följsam, samtidigt som den vid sportigare körning är blixtsnabb och lyder förarens minsta order.
Likväl är fjädringen kontrollerad och stum, men samtidigt inte stötig och obekväm, vilket skvallrar om att de adaptiva dämparna är både påkostade och välkalibrerade.
Att man har lagt omsorg på chassit blir också uppenbart så fort man ökar takten en smula.
Faktum är att det är väldigt få bilar på marknaden som är snabbare än denna på en kurvig svensk landsväg – i synnerhet vid blött väglag.
På väg in i kurvorna greppar framhjulen alltid fantastiskt, och på vägen ut har fyrhjulsdriftssystemet en närmast overklig förmåga att få ner kraften i backen.
Detta i kombination med den millimeter-exakta styrningen och de kompakta dimensionerna gör att man med full kontroll kan dundra fram i fullkomligt hiskeliga hastigheter.
Lite lätt på lekfullheten
Som vanligt med moderna prestandabilar från Volkswagen-koncernen är det dock tveksamt om denna kliniska kompetens faktiskt bidrar till den mest underhållande körupplevelsen.
Styrningen är förvisso väldigt exakt, men den är inte särskilt kommunikativ, och chassit är så förlåtande att man aldrig får tillfälle att hjälpa bilen rotera genom kurvorna med gaspedalen.
Bilen är således väldigt säker, och man måste inte vara någon större begåvning för att köra den väldigt snabbt, men den kan samtidigt inte matcha den råa körglädjen hos största konkurrenten Mercedes-AMG A45s.
Vill man verkligen bete sig som en huligan finns förvisso körläget RS Torque Rear att tillgå, som gör bilen betydligt mer sladdbenägen genom att skicka upp till 100 procent av bakaxelns kraft till ett av bakhjulen.
Systemet är emellertid inte helt konsekvent i sitt uppförande, och man möts ofta av kraftig understyrning istället för en graciös sladd.
Summan av kardemumman
Nya Audi RS3 är förvisso inte den roligaste bilen i klassen att köra, men ingen annan halvkombi erbjuder en lika komplett kombo av praktikalitet, raffinemang och näst intill superbilsprestanda.
Russinet i kakan är den karaktärsfulla femman under huven, som levererar en oerhörd prestanda och skänker körupplevelsen en relativt avslappnad och raffinerad karaktär till vardags.
Chassit är också en bra balans mellan sport och komfort, och få bilar levererar denna nivå av prestanda på ett så förlåtande och lättåtkomligt sätt.
Och det är just tack vare denna genomarbetade känsla och oerhört breda palett av färdigheter som man kan börja att motivera priset.
Mest lättmotiverat blir priset om man slutar att tänka på nya RS3 som en halvkombi, utan istället ser den som en smidigare, mer kompakt version av en Audi RS4 eller RS6 för den välbärgade innerstadsbon.
Dagens PS intryck av nya Audi RS3 Sportback
Slutbetyg: 4,5/5
Nya Audi RS3 är en av de mest mångsidiga bilarna i klassen. Den är praktisk, oväntat avslappnad och raffinerad till vardags, och levererar näst intill superbilsprestanda. Prestandan är dessutom väldigt lättillgänglig, och den femcylindriga motorn ger bilen en egen karaktär. Det kan dock hävdas att bilen är så förlåtande att den ibland upplevs som lite tam och tråkig.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Motorjournalist. Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.