Sedan Volkswagen ID.4 lanserades för ett par år sedan har familjen fått tillökning. Först dök en familjebetonad Škoda-variant upp och därefter en välskräddad variant med fyra ringar – Audi Q4 e-tron. Ska man satsa på ID.4 i kostym?
Test: Audi Q4 e-tron – hur ter sig ID.4 i kostym?
Mest läst i kategorin
Audi Q4 40 e-tron Proline (2022)
Motor: Elmotor, 204 hästkrafter, 310 newtonmeter
Kraftöverföring: Steglös växellåda, bakhjulsdrift
Acceleration 0–100 km/h: 8,5 sekunder
Toppfart: 160 km/h
Elektrisk räckvidd: 512 km
Vikt: 2 125 kg
Mått: (längd/bredd/höjd): 4588/2108/1632 mm
Pris: Från 622 800 SEK (Testbil ca. 736 800 SEK)
Audi Q4 e-tron har vi tidigare haft inne i Sportback-utförande – alltså varianten där man betalar lite extra för en sportbetonad taklinje som inkräktar på innerutrymmena.
Givet denna egendomliga (om än i dag vanliga) formen, aluminiumkarossen, och kanske till och med testbilens silvriga lack, drogs det paralleller till Audi A2 – en modell som var verkligt före sin tid.
Är då ID.4 i Audi-skrud verkligen före sin tid? Låt oss ta reda på det genom att lägga i Högsta Växeln och recensera modellen i det utförande som är kundernas favorit, Q4 40 e-tron med bakhjulsdrift.
Köregenskaperna förvånar lika mycket som solen när den går upp
I det här utförandet får man den vid det här laget väldigt bekanta 204-hästarsdrivlinan som vi första gången mötte i Volkswagen ID.3. Det är en på elbilsmanér rapp historia, men inget utöver det vanliga inom kategorin.
Sett till väghållningen finns inte heller några överraskningar. Jämför man med någon trött gammal tjänstebilsdiesel lär man förstås charmas av den TV-spelsliknande känslan som uppstår när den döda men precisa styrningen möter eldrift på bakhjulen.
Senaste nytt
Är Audi Q4 e-tron praktisk?
I och med att det rör sig om en familjebil är körupplevelsen förstås av sekundär betydelse. Något viktigare är de praktiska bitarna.
På den punkten faller Audin lite mot koncernsyskonen, trots att vi nu snackar om varianten med vanlig kombibaklucka, eftersom den har gängets minsta bagageutrymme.
Bagageutrymme:
Audi Q4 e-tron: 520 liter
Volkswagen ID.4: 543 liter
Škoda Enyaq: 585 liter
Baksätet är det dock inget fel på. Även om det bara är små barn man ska stoppa in där är det alla gånger välkommet att golvet är platt, till följd av att det inte finns någon kardantunnel. På det praktiska planet är det alltså just bagageutrymmet som kan hota Audin jämte den andra MEB-stadsjeeparna.
Interiören är familjens bästa, men infotainmentsystemet är kvar i betastadiet
Om Audin faller kort om Enyaq på det praktiska planet är det faktiskt tvärt om vad gäller insidans hårdvara. Interiören andas väldigt mycket Audi, och tack och lov för det! Touchöverdosen i systermodellen ID.4, som kan driva självaste Dalai Lama till vansinne, är helt utraderad.
Till och med Enyaq – som i övrigt är förvånansvärt mycket trevligare än ID.4 inuti – har drabbats av touchsjukan såtillvida att klimatanläggningen saknar riktiga knappar. På den punkten kniper Q4 e-tron alltså en extrapoäng.
Tyvärr är infotainmentsystemet lite långsamt och möjligheten att använda Android Auto har varit lika oberäknelig som Joe Exotics husdjur. Bättre beteende än så är faktiskt ett krav i en premiumbil som denna.
Vad gäller den smått sensationellt instabila mobiluppkopplingsfunktionaliteten får man hoppas att det är en sådan sak som kommer att lösa sig over the air, så att säga.
I vanlig ordning vill inte Audi låta någon annan bestämma
Det enda jag hade velat behålla från ID-familjen är att ha växelväljaren uppe vid ratten, men det är förstås en ren smaksak. Eftersom Q4 e-tron uppenbart ska kännas som en Audi snarare än som en futuristisk elbil, vilket är fallet med alla ID-bilar, känns det för övrigt som ett ganska medvetet val.
Något som stör mig är att paddlarna bakom ratten, som ställer in den regenerativa inbromsningen, inte riktigt gör vad man vill att de ska göra. De funkar som en stegvis bromspedal som nollas mellan varje inbromsning – såvida man inte kör i B-läge, men där påverkar paddlarna dumt nog inte alls motorbromsningens intensitet.
Audi pushar hårt för att man ska använda sig av automatisk bromskraftåtervinning, som gör att bilen frirullar om den inte ser något skäl för att bromsa så som en framförvarande bil eller en korsning.
Det här beror på att man vid regenerativ inbromsning inte får tillbaka all energi det kostade att trolla fram rörelseenergin från första början, vilket enligt Audi innebär att de flesta förare slösar energi genom att köra själva.
Måhända att det är sant, men den kalkylen torde också bygga på antagandet att många inte klarar av att köra bil, eller åtminstone är ovana vid att köra elbil. Enpedalskörning handlar ju om att det är bekvämt att kunna vila vänsterdojan i alla trafiksituationer.
Har man vant sig vid principen och har en hjärna vid god vigör resulterar även enpedalskörning i att man frirullar i de lägen då det passar. Låt paddlarna ha en funktion även i B-läget!
Audis akilleshäl
Okej, det kan tyckas lite överdrivet att ägna merparten av recensionen åt bristerna i den regenerativa inbromsningsfunktionen. Faktum är dock att det är värt att lyfta som ännu ett exempel på Audis dåliga vana att frånta föraren makten.
Likt alla andra nya Audi-bilar hade denna Q4 e-tron så klart också en farthållare som lever sitt eget liv. 40-sträckor blir 50-sträckor efter två minuter och alla vägar med fler än en fil löper ständigt risken att tolkas som en 110-väg, med spontan tillika häftig acceleration till följd.
Är Audi Q4 e-tron dagens A2 och det självklara valet av VW-gruppens el-SUV:ar?
Sammanfattningsvis tycker inte jag att man kan jämföra Audi Q4 e-tron med A2, mest på grund av att den inte är tillräckligt unik. Vad man däremot bör jämföra den med är ID.4 och Enyaq.
I den trion delas förstaplatsen mellan Audin och Škodan, där köparens individuella behov bör styra vilken bil som drar det längsta strået.
Behöver man en så praktiskt och rymlig bil det bara går måste man välja Enyaq. Sätter man ett större värde på Audis premium-image och den lite trevligare interiören, är det Q4 e-tron som gäller.
Volkswagen-gruppens varumärkeshierarki har helt och hållet fallit offer för den här SUV-trion, så några besparingar gör man inte utan att jämföra priser med utrustning på en väldigt personanpassad nivå.
En bakhjulsdriven MEB-stadsjeep med lång räckvidd börjar på dryga 620 000 kronor, oavsett om den heter Škoda eller Audi. Plånboken skonar man således inte såvida man inte offrar sig och köper en ID.4, eller nöjer sig med den klenare Q4 35 e-tron och finner sig i den kortare räckvidden.
Bygg din egen Audi Q4 e-tron här!
Dagens PS helhetsintryck av Audi Q4 e-tron
Slutbetyg: 4/5
Audi Q4 e-tron är alternativet till Volkswagen ID.4 som sätter design och premiumkänsla i första rummet. Mest praktisk är den inte, men den är heller inte dyrare än en Škoda-alternativet Enyaq. Det måste ändå anses vara gott för kostymalternativet. Q4 e-tron missar lite på att en del av teknologin inte fungerar som den ska.
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.
Internet of Things – för en mer uppkopplad verksamhet!
Ta reda på mer om utvecklingen, framtidens möjligheter och lösningar med hjälp av Internet of Things.
Ge årets julgåva till forskningen – så får du vårt hjärta
Ge årets julgåva till Hjärt-Lungfonden, så får du vårt hjärta i form av ett elegant diplom, ett digitalt julkort och en e-postsignatur.