Dagens PS

Teslas självkörande bilar i Europa 2025

Tesla lyckas inte få igenom självkörande bilar i Kina eller Europa i år. (Foto: Tesla)
Tesla lyckas inte få igenom självkörande bilar i Kina eller Europa i år. (Foto: Tesla)
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud
Uppdaterad: 06 sep. 2024Publicerad: 06 sep. 2024

Teslas självkörande drömmar i Kina och Europa skjuts upp till 2025. Myndighetskrångel och trafikkaos sätter käppar i hjulet för Elon Musks planer.

ANNONS

Mest läst i kategorin

Tesla har siktat högt med sin självkörande teknik, Full Self-Driving (FSD), och spått en lansering i Kina och Europa innan 2024 är slut. Elon Musk, Teslas vd, har gång på gång målat upp en ljus framtid.

Nu verkar det dock som att verkligheten hunnit ikapp drömmarna, skriver EV Arena.

2025 det nya målet

Teslas AI-team har kastat in handduken och medgett att FSD-lanseringen i Kina och Europa skjuts upp till första kvartalet 2025.

Det är förstås om allt går som på räls och myndigheterna ger sitt godkännande. Inget är hugget i sten i denna snåriga värld av regler och förordningar.

ANNONS

Senaste nytt

Musk lyckas inte riktigt

Elon Musk har slitit hårt för att vinna över de kinesiska myndigheterna. Flera resor till Kina har avverkats i ett försök att få grönt ljus för en lansering redan i september.

Men charmoffensiven verkar ha misslyckats, och planerna har fått revideras.

Frågan är om man man vill ha dessa helt autonoma bilarna på gatorna? Är de säkrare eller inte? (Foto: Getty Images)
Frågan är om man man vill ha dessa helt autonoma bilarna på gatorna? Är de säkrare eller inte? (Foto: Getty Images)
ANNONS

FSD – nyckeln till kinesisk succé?

För Tesla är FSD inte bara en teknisk bedrift, det är också en potentiell kassako. I Kina säljs FSD-paketet för saftiga 94 500 kronor, medan det enklare alternativet EAP (Advanced Autopilot) kostar hälften.

Men EAP är det enda som faktiskt fungerar i landet just nu. FSD-godkännandet kan bli startskottet för en försäljningsboom.

Kinesiska utmaningar är mer än bara byråkrati

Kina är inte bara en regulatorisk mardröm, det är också en kaotisk trafikmiljö. Elscootrar och andra tvåhjulingar sicksackar mellan bilarna, och det är en utmaning även för den mest erfarna föraren.

Att navigera i detta myller kräver mer än bara avancerad teknik, det kräver en djup förståelse för kinesisk trafikkultur.

FSD i Kina – en lång väg kvar

När FSD slutligen rullar ut på kinesiska vägar återstår att se.

Utmaningarna är många, och vägen dit är kantad av både tekniska och regulatoriska hinder. Men en sak är säker: FSD har potential att förändra bilkörningen i Kina i grunden. Frågan är bara när det blir verklighet.

ANNONS

Ny chef flyr Tesla – fjärde på fem månader

Tesla tappar ännu en toppchef och står inför flera utmaningar som kan påverka företagets framtid och marknadsposition. Tesla har åter drabbats av en

Läs mer från Dagens PS - vårt nyhetsbrev är kostnadsfritt:
Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

Åsa Wallenrud
Åsa Wallenrud

Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.

ANNONS
Jämför bilförsäkring

Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.

Jämför här
ANNONS
ANNONS

Senaste nytt

ANNONS
Spela klippet

Skärpta straff för olaglig finansiell verksamhet 

Nu ska finansbrott likställas med organiserad brottslighet. Det anser Ekobrottsmyndigheten, som kräver hårdare straff för brott på finansmarknaden. Se mer i videon ovan. Rikard Jermsten är nytillträdd generaldirektör och chef för Ekobrottsmyndigheten. Han anser att finansbrott är lika allvarliga som organiserad brottslighet. Därför behövs hårdare straff. MISSA INTE: Thedéens skarpa varning: Värre läge än 2020 […]