Självkörande bilar är nästan lika i ropet som elbilar, två trender för vilka vi i mångt och mycket kan tacka Tesla. Nästan lika i ropet är det faktum att den Kalifornien-baserade elbilstillverkaren konsekvent överdriver dugligheten hos sin så kallade Full Self-Driving-teknik.
Teslas lögn sätter liv på spel
Mest läst i kategorin
Det senaste som har framkommit är att en video från 2016, ämnad att demonstrera bilarnas förmåga att köra autonomt, ska ha varit iscensatt. Detta rapporterar branschbevakaren Automotive News.
Teslas chef för självkörning erkänner
Trots att videon i fråga är över sex år gammal ägde det avgörande erkännandet rum först i somras.
MISSA INTE: Energiminister Ebba Busch anklagas för ministerstyre
Det var nämligen då Ashok Elluswamy – numera chef över utvecklingen av Teslas självkörningsmjukvara – vittnade i anslutning till en stämningsansökan från 2018.
Den rättsliga tvisten grundar sig i en olycka som anses ha orsakats av en självkörande Tesla Model X, eller rättare sagt en Tesla Model X oförmögen att köra själv. Olyckan bestod i att bilen styrde in i en betongbarriär, vilket krävde förarens liv.
Hur det kunde ske med en bil som skulle vara fullt kapabel att köra sig själv utan att krocka förklaras av att ovan nämnda video, beviset för självkörandeteknikens fulländning, var iscensatt.
Lögnen är helt uppenbar
Teslas lögn består i att videon inleds med texten, “The person in the driver’s seat is only there for legal reasons. He is not doing anything. The car is driving itself.”.
Med andra ord säger man att bilen, rent tekniskt, skulle klara av att köra utan någon i förarsätet. Som om inte det vore illa nog förvärrades situationen av Elon Musk.
I samband med att videon publicerades twittrade Teslas excentriska ledare, “Tesla drives itself (no human input at all) thru urban streets to highway to streets, then finds a parking spot” ihop med en länk till videon.
I svar till sin egen tweet broderar han också ut om hur tekniken fungerar. Musk påstår att bilen läser och tolkar skyltar, och på så sätt hittar en parkeringsplats där den får stå.
Tesla drives itself (no human input at all) thru urban streets to highway to streets, then finds a parking spot https://t.co/V2T7KGMPBo
— Elon Musk (@elonmusk) October 20, 2016
Enligt Elluswamys vittnesmål rörde det sig emellertid om en i förväg 3D-mappad och inprogrammerad rutt.
Ett tidigare försök att låta bilen parkera sig själv ska till och med ha resulterat i att den körde in i ett staket.
Varför Tesla förtjänar kritik
Är det då verkligen lämpligt att reagera så hårt på att ett företag vrider lite på sanningen i sin marknadsföring? Ja, åtminstone i ett fall så förknippat med säkerhet som detta.
Vad Tesla har gjort genom att måla upp sina bilar som självkörande, när de i verkliga livet uppvisar en otäck benägenhet att slå in sig och sina passagerare på kollisionskurs med betongklumpar, är ungefär som för en livsmedelsproducent att marknadsföra direkt giftiga produkter som hälsofrämjande.
Å ena sidan finns i Teslas fall en förmildrande omständighet i form av att deras körassistent är långt ifrån den enda som ägnar sig åt tveksamma, ryckiga försök till kursändringar.
Å andra sidan kräver en sådan, tämligen besvärande tendens, att man från biltillverkarens håll är fullständigt tydlig med att bilarna man säljer inte är självkörande. I Teslas fall gäller det bara i merparten av kommunikationen mot kunderna, vilket inte är tillräckligt.
Läs även: Tesla säljer bromsar som är fake
Läs även: Därför tvingas Tesla sänka priserna igen
Läs även: Rea på Tesla i Sverige: priserna sänks rejält
Läs även: 5 rikaste svenskarna äger lika mycket som 5 miljoner
Redaktör på Högsta Växeln.
Redaktör på Högsta Växeln.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.