Tesla tar paus, igen. Fabriken stänger ner i totalt fem dagar. Troligtvis för att optimera fabriken för nya fordon men kan också vara på grund av minskad försäljning.
Teslas fabrik på paus – igen
Mest läst i kategorin
Tesla planerar att tillfälligt stoppa produktionen av bilar och drivlinor i sin Gigafactory i Grünheide, Berlin, under fem dagar i juni.
Detta fabriksuppehåll är strategiskt planerat till den 7, 14, 17, 27 och 28 juni. Samtidigt fortsätter övriga delar av fabriken, inklusive gjuteriet, att vara i full gång.
Målet med dessa pauser är att optimera fabriksprocesserna inför framtida utmaningar och möjligheter.
Förberedelser för framtida utmaningar
Det spekuleras att dessa produktionsstopp är ett led i förberedelserna för att tillverka den uppdaterade Model Y, även känd som Projekt Juniper.
Denna uppdaterade modell förväntas komma i produktion senare i år.
Vissa rykten antyder även att pauserna kan vara en del av förberedelserna för en ny, billigare instegsmodell. Även om Reuters tidigare rapporterat om detta, har Elon Musk själv avfärdat dessa planer.
Senaste nytt
Minskad försäljning och produktionsjusteringar
En annan möjlig anledning till produktionsstoppen kan vara den trögare försäljningen av elbilar på den europeiska marknaden. Mellan januari och april i år har 67 975 Model Y registrerats i Europa, vilket är en minskning med 17 procent jämfört med samma period förra året. Liknande åtgärder har redan vidtagits i Teslas Gigafactory i Shanghai, där tillverkningstakten har sänkts.
Tidigare produktionspauser
Det är inte första gången fabriken i Grünheide har haft produktionspauser i år.
I maj stoppades produktionen under fyra dagar, och i januari tvingades Tesla minska produktionen på grund av Huthi-rebellernas attacker i Röda havet som påverkade komponentleveranser från Asien.
I mars tvingades fabriken stänga efter en mordbrandattack utförd av aktivistgruppen ”Vulkangruppe Tesla Abschalten”.
Tesla fortsätter att navigera genom dessa utmaningar och anpassar sina produktionsstrategier för att möta både interna och externa krav.
Det återstår att se hur dessa åtgärder kommer att påverka deras framtida produktion och marknadsnärvaro.
Läs även: Cybertrucken var för stor – nu kan den inte returneras. Dagens PS
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Teknik- och motorentusiast som bevakar bilvärlden.
Compricer är Sveriges största jämförelsetjänst för privatekonomi. Klicka här för att jämföra bilförsäkringar.