Cybertruck lanserades som Teslas mest vågade satsning hittills – men ett år senare pekar siffrorna på ett rejält magplask.
Teslas Cybertruck – största bilfiaskot i modern tid?


Mest läst i kategorin
Den skulle revolutionera marknaden, förändra spelet och göra alla andra bilar överflödiga. I stället blev den en av de största flopparna i bilhistorien.
Från framtidsvision till fabrikskris
När Tesla visade upp sin Cybertruck 2019 var förväntningarna skyhöga. En futuristisk pickup i rostfritt stål, inspirerad av sci-fi och utan behov av traditionell lackering.
Enligt Elon Musk skulle produktionen nå 250 000 bilar per år – men verkligheten blev en annan.
Carup rapporterar att drygt ett år efter lanseringen har endast 40 000 exemplar sålts, trots över en miljon reservationer.
Problemen har hopat sig: hela åtta återkallelser, kvalitetsbrister och ett designval som inte går hem hos alla. På grund av sin storlek och utformning är Cybertruck dessutom förbjuden i flera länder.
Efter drygt ett år på marknaden ligger försäljningen av detta 3 ton tunga fordon, med ett startpris på cirka 850 000 kronor, långt under Musks förväntningar. Dessutom har Cybertruck blivit något av en symbol för protester mot Elon Musk, kopplat till både företagets personalpolitik och hans personliga ställningstaganden.
“De har inte sålt mycket, och det är osannolikt att utomeuropeiska marknader kan rädda dem i det här fallet”, säger industriforskaren Glenn Mercer till Forbes.
Missa inte: Stöld: Svensk innovation presenterades som kinesisk. Dagens PS
Få dagens viktigaste nyheter från Dagens PS. Prenumerera på våra nyhetsbrev.
Läs också: Experter: De flesta sparare gör rätt – de gör inget alls. Dagens PS
Senaste nytt
Cybertruck som en ny Edsel – fast värre
Ford Edsel från 1958 är länge betraktad som bilvärldens största magplask.
Men Cybertruck kan ha slagit den. Edsel sålde 63 000 exemplar första året – Cybertruck knappt 40 000. Ändå investerade Tesla miljarder i en specialanpassad fabrik i Austin för att möta en efterfrågan som aldrig kom.
“De sa inte bara att de ville sälja mycket, de hade även kapacitet att sälja mycket mer”, säger Mercer.
Musk själv hade högt ställda förväntningar på försäljningen, men resultatet blev ett fiasko som landade hela 84 procent under målsättningen. Cybertruck nämns nu ofta i samma andetag som klassiska bilmisslyckanden som Ford Edsel och Pontiac Aztek.
Prisexplosion och rostfria problem
När bilen först presenterades talades det om ett pris kring 420 000 kronor. När den väl nådde marknaden låg startpriset närmare det dubbla – cirka 850 000 kronor.
Valet av rostfritt stål – för att undvika investeringar i en lackeringsanläggning – har lett till produktionsproblem, fula fingeravtryck och kostsamma kompromisser.
“De sparade pengar på en lackeringsanläggning, men har troligen spenderat mer på att få det rostfria stålet att fungera”, säger Mercer.
Det har resulterat i ett kostsamt projekt med tveksam avkastning – både tekniskt och ekonomiskt.
Lanseringen, där fordonets så kallade pansarglas oväntat krossades under en demonstration, har kommit att symbolisera de utmaningar som följt modellen.
Vad Tesla planerar för Cybertruck framöver återstår att se – men mycket tyder på att marknaden inte är med på resan.
Läs även: Klart: Svensk stad utvald av Nato – ska ta emot toppministrar. Dagens PS
Läs även: Danskar länsar Sverige på elbilar – “Inget för Medelsvensson”. Dagens PS

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Utbildad webbredaktör som nu studerar IT, media och design. Nu skribent på Dagens PS som bland annat bevakar världen och hållbarhetsfrågor.

Specialiserade på allt inom bilbelysning och styling, med ett särskilt fokus på diodtuning. Allt från högkvalitativa dekaler, LED-lister, positionsljus, blixtljus, och ett omfattande utbud av bilbelysning.